Jaargang 5 Aflevering 10 DONDERDAG 20 JUNI 2002
Deze column is afkomstig uit het archief van REFLEXXIONZZ!
Klik hier voor de meest recente aflevering.

Column

metrofrequentie

Bij dezen besluit ik, en beloof ik plechtig, geen aandacht te besteden aan het zoveelste schot-voor-de-boeg van NS: metrofrequentie in de spits. Ook anderen raden wij af, daaraan woorden vuil te maken. We moesten NS nu gewoon met zijn allen maar eens laten leuteren.

Want je zou er toch wat van krijgen! Dat de NS-managers op de Utrechtse hoofdkantoren nu legers stagiaires en stagiairs van de Verkeersacademie aannemen om hun werk te doen, dat is nog tot daar aan toe. Maar dat alles, wat in het jonge en onervaren brein van zo’n aankomend verkeerskundige opwelt, de volgende morgen meteen in de Telegraaf staat, in plaats van in een stageverslag dat zonder meer de archieven ingaat; dat begint toch wel verschrikkelijk vervelend te worden.

Nu ik er helaas toch over begonnen ben: laat ik het metro-plan van NS eens ontleden, om de absurditeit ervan aan het licht te brengen.

Bij invoering van het plan wordt het spoorwegnet gesplitst in 12 deelnetjes, die elkaar niet willen kennen. Sneltreinen die de districtsgrenzen overschrijden, zullen er nauwelijks meer rijden. En dat wordt dan precies voorgesteld op het moment dat de “rondjes rond de kerk”-discussie eindelijk, na bijna 20 jaar, is beëindigd, en het rijdend personeel weer op één dag van Vlissingen naar Roodeschool mag rijden, en via Den Helder terug. Die discussie zal onmiddellijk wel weer oplaaien, als het werkterrein van machinisten wordt teruggebracht tot een gebied met een straal van 40 kilometer. Het eerste gejank van machinistenzijde is al vernomen, ondanks het feit, dat de oude garde, die bij NS altijd het hardste klaagt, zelf tegen die tijd al lang met pensioen is.

Ook voor reizigers (mag ik de positie van de NS-klanten even aan de orde stellen?) is het niet ideaal, bij elke provinciegrens te moeten overstappen. Hoe lang zal een reisje van Houthem Sint Gerlach naar Appingedam duren, hoppend van metro naar metro? En zou er in 2020 op Limburgse en Groningse nevenlijnen werkelijk elke 10 minuten een trein rijden? Het lijkt me sterk.

Een andere vraag: waar denkt NS dat de tientallen miljarden euro’s vandaan zullen komen, die zij zeggen, voor uitvoering van het plan nodig te hebben? Het is niet gering, wat NS aan financiële noten op zijn zang heeft. Met asfalt-koning Balkenende straks in het torentje van Kok, zal er wel niet veel van al die mooie plannen gerealiseerd worden.

Dan nog een opmerkelijk aspect van het nieuwe NS-plan: het loslaten van de dienstregeling. De trein verschijnt, evenals in het door mij al gehekelde verkiezingsprogramma van LPF, niet precies elke tien minuten langs het perron, maar er kunnen er ook na een halfuur drie tegelijk komen. Denkt NS nu werkelijk, dat echte metrobedrijven, zoals RET en GVB, ook zomaar wat in het wilde weg heen en weer rijden? De dienstregeling van de Amsterdamse metro wordt berekend tot in eenheden van 6 seconden, meen ik eens gehoord te hebben.

De dienstregeling loslaten? Nu ik erover denk: had NS dat in 2001 al niet gedaan??

Tenslotte moet me van het hart, dat de term “metrofrequentie” wel erg aan inflatie onderhevig is, de laatste tijd. Om de tien minuten in de spits, moet dat metrofrequentie voorstellen? In Parijs en Moskou rijdt de metro om de 90 seconden. Maar zelfs in onze eigen twee provinciestadjes met een metro, vertrekt die in de spits op de losse uiteinden van het net elke 7 a 8 minuten, en op de drukke combinatietrajecten elke 150 seconden.

Kortom: hier willen we niets meer over horen. Niet op reageren, verder; dat is het beste.

- - - -

Dit stukje had eigenlijk niet geschreven moeten worden. Het blijft daarom maar hooguit 36 uur op de voorpagina staan, en verdwijnt daarna naar het rechterrijtje. Dan komt er een veel leukere column voor in de plaats; hij is al geschreven. Ook REFLEXXIONZZ! verschijnt de laatste tijd met metrofrequentie.

Frans Mensonides


Deze rubriek verschijnt als regel twee keer per week; nl. één keer in het weekend en een keer midweexx. Als je maandagmorgen en vrijdagmiddag kijkt, zie je meestal wel iets nieuws.
Aflevering gemist? Kijk in het overzicht van recente REFLEXXIONZZ! in de rechterkolom.

Daar is ook te zien: de uitsmijter van Fris Spr!ts.

Pasfoto Frans Mensonides

foto: Wim Scherpenisse


Colofon

Deze rubriek verschijnt onregelmatig, maar gemiddeld twee keer per week, en maakt deel uit van de opgeheven site De digitale reiziger, waarvan het archief nog toegang verleent tot alle tussen 1996 en 2001 verschenen artikelen.
REFLEXXIONZZ! biedt columns over openbaar vervoer en andere onderwerpen, reisverslagen, korte verhalen en geen gedichten.
Teksten: Frans Mensonides en/of Fris Spr!ts, tenzij anders vermeld.

Wie op de hoogte gehouden wil worden van alle updates, kan zich aanmelden voor de nieuwsbrief Reiziger.

Op- of aanmerkingen, opbouwende of afbrekende kritiek, benevens suggesties zijn welkom in mijn brievenbus. Vrijwel alle brieven worden door mij beantwoord, zij het meestal niet per kerende post.


Overzicht meest recente REFLEXXIONZZ!

Tramspotten per SMS De nieuwste gimmick van HTM getest - Ma. 17.06.2002
- - - -
Donderdagmiddag Vier buitenbeentjes uit 1998 - Do. 13.06.2002
- - - -
Hulpeisende Spoed Artsen eisen boete voor aanstellerij - Za. 08.06.2002
- - - -
Rinkelbommen Verleden en heden van HTM-lijn 11 - Wo. 05.06.2002
- - - -
Euro, Teuro, zeuro Is het leven nu zo duur, of lijkt dat maar zo? - Zo. 02.06.2002
- - - -
Heel erg enge professor Het wetenschappelijk bewijs van charisma - Do. 30.05.2002
- - - -
Te denken geven Filosofieën rond de Intertraffic beurs - Za. 25.05.2002
- - - -
Je weet dat je 'uit' bent, als... ...je favoriete winkels altijd gesloten worden - Di. 21.05.2002
- - - -
Overzicht van ALLE verschenen afleveringen; 1998 - heden



De uitsmijter, door Fris Spr!ts

De digitale reiziger op een suiker- en vetarm dieet

Dat wil dus zeggen: geen fris meer en geen spr!ts!

Ha, ha, hi, hi, ho, ho: allemaal even lachen om alweer zo'n flauwe, smakeloze woord-bak van Hollands kortste en kleinste columnist, ingehuurd van de goedkoopste krant van ons land: uw aller Fris Spr!ts. (En dat nog wel ten koste van zijn broodheer, De digitale reiziger. Je solliciteert naar de rode kaart, Spr!ts!)


© 2002, Frans Mensonides, Leiden


25/159/291