Jaargang 5 Aflevering 17 WOENSDAG 10 JULI 2002
Deze column is afkomstig uit het archief van REFLEXXIONZZ! Klik hier voor de meest recente aflevering. Column Kopstation en knuffeltram De volgende tekst heb ik afgelopen zondag als ingezonden brief gestuurd naar de redactie van het Leidsch dagblad: - - - - - Sedert enkele maanden bestaat er onder de naam Projectgroep Nieuw Aalmarkt Plan (NAP) een brainstormgroepje dat de impasse rond het Aalmarktproject moet zien te doorbreken. Nu staat dit zo ongeveer gelijk aan een Hercules-werk. Je zou dus verwachten dat er in dit groepje heftig gediscussieerd werd over architectonische en stedenbouwkundige zaken, zeker gezien het feit dat het onder leiding staat van stedenbouwkundige Wytze Patijn. Het gebrainstorm lijkt zich echter vooral toe te spitsen op verkeerstechnische aspecten, waaronder de afwikkeling van het openbaar vervoer in de binnenstad. Daarbij blijkt men in korte tijd al twee geheel nieuwe begrippen toegevoegd te hebben aan het toch al zo rijke openbaar vervoersjargon: nl. ‘kopstation' en ‘knuffeltram'. Het kopstation bestond al langer, hoor ik tegenwerpen. Inderdaad: het is de gangbare benaming voor een spoorwegstation waar alle sporen doodlopen op een stootblok. Anders gezegd: treinen die erin rijden, moeten er aan dezelfde kant weer uit. Het meest aansprekende voorbeeld in Nederland van zo'n doodlopende spoorweg is station Roodeschool. Maar wie er geen reis van 4 uur voor over heeft om er een te zien, kan ook de trein nemen naar Den Haag CS. NAP bedoelt echter: een kopstation voor bussen. Ze willen er twee: één bij station Leiden Centraal en één in de omgeving van de Korevaarstraat. Even zag ik voor mijn geestesoog twee busstations, waar alle bussen achteruit uitreden, zó weer de stad uit. Maar dat kan de bedoeling niet zijn. Duidelijker wordt de kwestie als je leest, hoe Patijn en de zijnen zich de verkeersafwikkeling in het centrum hebben voorgesteld. Geen bussen meer op de Breestraat, brainstormden ze. Ook geen Rijn-Gouwelijn, natuurlijk; nee, ruimbaan voor de auto. De Breestraat zal deel gaan uitmaken van een City-ring, die door de vierwieler in één richting of misschien twee richtingen bereden mag worden. Dit alles ter verbetering van het verblijfsklimaat. Maar ik herinner me nog de tweebaans snelweg die de Breestraat was in de jaren tachtig; het autoverkeer is sedertdien flink in omvang toegenomen... En het openbaar vervoer dan? Nou, daarvoor krijgen we straks dus die knuffeltram, die gaat pendelen van het ene naar het andere kopstation. Een knuffeltram, wat zou dat zijn? Hier dreigde mijn verbeelding me in de steek te laten, maar tijdens een recente nachtmerrie zag ik een door paarden voortgetrokken Jan Plezier langs het stadhuis rijden, met daarin minnekozende lieden van beiderlei kunne. "Dit is wat er is overgebleven van het openbaar vervoer in deze stad", zei een stem. Toegegeven: het idee van zo'n knuffeltram heeft ook enige aangename kanten. Maar laten we even serieus blijven: met verstandig verkeersbeleid heeft dit natuurlijk niets meer te maken. Patijns brainstorm heeft geleid tot het zotste openbaar vervoer-idee dat ik ooit gehoord heb, althans sedert de dag dat een Leids verkeerswethouder de stadsbus wilde vervangen door een rondvaartboot. Het is te hopen dat er binnen deze stad iemand wakker wordt die de discussie over de verkeersafwikkeling weer boven NAP kan tillen. Liefst iemand met kennis van zaken. Misschien is dat niet te veel gevraagd, voor een openbaar vervoersysteem waarvan per dag tienduizenden reizigers gebruik maken.
Frans Mensonides - - - - Wat achtergrondinformatie voor de lezer, die de Leidse binnenstadsproblematiek misschien niet kent. Het Aalmarktproject is een enigszins over-ambitieus plan om het winkelhart van Leiden een nieuwe impuls te geven. Ik schreef eerder over dit plan op 23 april 2000, en wel omdat ik gelezen had dat enkele panden op de Breestraat mogelijk gesloopt zouden worden, waaronder Breestraat 52, het opus magnum uit het oeuvre van mijn grootvader. Die sloopdreiging is geweken: in de eerste plaats blijkt het pand op diverse monumentenlijsten te staan, en in de tweede plaats is het Aalmarktproject onlangs ingetrokken door B&W, na dreiging van een referendum. En nu mogen de grootste criticasters van het plan zelf met een voorstel komen, en op dat punt begint mijn ingezonden brief. Ik denk niet dat de krant hem in deze vorm durft te plaatsen, maar je hebt hem in ieder geval gelezen in REFLEXXIONZZ! Frans Mensonides, die jullie van verdere ontwikkelingen op de hoogte houdt. Aflevering gemist? Kijk in het overzicht van recente REFLEXXIONZZ! in de rechterkolom. Daar is ook te zien: de uitsmijter van Fris Spr!ts. |
Pasfoto:
foto: Wim Scherpenisse Colofon
REFLEXXIONZZ! biedt columns over openbaar vervoer en andere onderwerpen, reisverslagen, korte verhalen en geen gedichten.
REFLEXXIONZZ! maakt deel uit van de opgeheven site De digitale reiziger, waarvan het archief nog toegang verleent tot alle tussen 1996 en 2001 verschenen artikelen. Wie op de hoogte gehouden wil worden van alle updates, kan zich aanmelden voor de nieuwsbrief Reiziger. Op- of aanmerkingen, opbouwende of afbrekende kritiek, benevens suggesties zijn welkom in mijn brievenbus. Vrijwel alle brieven worden door mij beantwoord, zij het meestal niet per kerende post. Overzicht meest recente REFLEXXIONZZ!
In loondienst Acht gouden loopbaantips - Zo 07.07.2002 De uitsmijter, door Fris Spr!ts Deutsche Post stort zich op Nederlandse postmarkt Dat wordt een schadePOST voor TPG! Ha, ha, hi, hi, ho, ho: allemaal even lachen om alweer zo'n flauwe, smakeloze woord-bak van Hollands kortste en kleinste columnist, ingehuurd van de goedkoopste krant van ons land: uw aller Fris Spr!ts. © 2002, Frans Mensonides, Leiden 28/166/298/20,8 |