LAATSTE
ZES AFLEVERINGEN
241. 'SJOEMELTEMPERATUUR'; KNMI HOMOGENISEERT (09/07/2017)
240. NAVOLGERS
VAN DE STIJL IN HELMOND EN LEIDEN (25/06/2017)
239. FIGURANT
IN 'DROOMLAND'; STRAATHEATER IN LEIDEN ZW (07/06/2017)
238. HORROR-EXAMEN
VWO NEDERLANDS (28/05/2017)
237. WOLKEN
TUSSEN HEMEL EN AARDE; DE PARAPSYCHOLOGIE (14/05/2017)
236b DE
AFVALLIGEN VAN DE STIJL (30/04/2017)
236a 'KIJK
EENS GOED', MONDRIAAN TOCH NOG GEWAARDEERD (16/04/2017)
Klik erop voor een grotere afbeelding
‘Het oor en de gekte van Vincent van Gogh’, FHM’s,
september 2016
‘Zundert zindert’, hoofdstuk in een Brabants busreisverslag, oktober 2014
Nuenen zou hét Vincent van Goghdorp zijn als Zundert, de
geboorteplaats van de schilder, niet meer aanspraak kon maken op die titel.
Toch staat het forenzendorp bij Eindhoven ook op de kaart als place to be voor de culturele toerist
die verder kijkt dan het Van Gogh Museum in Amsterdam. Van Gogh verbleef van herfst
1883 tot herfst 1885 in Nuenen. Na de nodige omzwervingen was hij weer bij zijn
ouders ingetrokken. Zijn vader was in die tijd predikant in de NH-kerk van
Nuenen.
Vincent van Gogh beleefde in Nuenen een uiterst creatieve
periode, waarin hij onder andere zijn ´Aardappeleters´ schilderde. Zijn dorpsgenoten
noemden hem ‘Dè schildermènneke’, en dachten dat hij gek was, waarmee ze
misschien niet ver van de waarheid waren. Maar de boeren die door hem geportretteerd
werden, waardeerden de concentratie waarmee hij hen schilderde, al gedroeg hij zich
in hun ogen soms wel eens een beetje raar. Tegenwoordig is Nuenen apentrots op hem.
Het museum ‘Vincentre’, in het voormalige gemeentehuis van
Nuenen, Gerwen en Nederwetten, is in zijn geheel gewijd aan de twee Nuenense
jaren van de schilder. Beeldhouwers vereeuwigden in het dorp Van Gogh zelf,
zijn zon en ‘De Aardappeleters’ in respectievelijk brons (Klaas van Rosmalen,
1984), basalt (Hildo Krop, 1932) en weer brons (Pieter Nagelkerke, 2015).
Voor het schilderij ‘De Aardappeleters’ stond in 1885 een boerenfamilie
model. De boerderij waar zij geschilderd werden, is er helaas niet meer. Maar wel
heb je tegenover het Vincentre Snackbar De Aardappeleters, een naam, evenzeer geïnspireerd
door de grote schilder als de Sterrennacht-posters van de plaatselijke
makelaar.
De bronzen beeldengroep met die aardappelen vermalende boeren
spleet de bevolking van het Brabantse dorp. De meeste dorpelingen omarmden het idee
voor het beeld in het Park en beschouwden het als een aanwinst. Maar een
groepje van azijnzeikers vond het ‘respectloos’ om een tweedimensionaal
schilderij in een driedimensionaal plastiek weer te geven (???). Van Gogh en Onbegrip,
die twee zijn onafscheidelijk, ook meer dan een eeuw na zijn dood. Er is zelfs
nog een rechtszaak om gevoerd, maar het beeld mocht er komen, compleet met
selfie-stoel erbij om zelf aan tafel plaats te nemen voor een maaltje piepers.
De twee jaren in Nuenen vormden een bewogen tijd in het
bewogen leven van Van Gogh. In maart 1885 kwam zijn vader plotseling te
overlijden. In de zomer van 1884 had de schilder een kortstondige relatie met
zijn 12 jaar oudere buurvrouw Margot Begemann. Die affaire kende een tragisch
slot, zoals veel in het leven van Van Gogh. De wederzijdse ouders van Vincent
en Margot keurden hun verhouding af en haar drie oudere zusters moesten al
helemaal niets van hem hebben. Daarop deed Margot een ´drastische stap´, zoals
dat heel kies wordt geformuleerd in Vincentre (ze deed namelijk een - mislukte
- zelfmoordpoging met rattengif) en het werd daarna niets meer tussen haar en
Vincent.
Het dorp, ja de hele gemeente is één groot Vincent van
Gogh-openluchtmuseum. Veel van wat hij
schilderde of schetste, is nog aanwezig. Om het kerkje waar vader Van Gogh
preekte, hebben ze zelf maar een schilderijlijst gezet. Met het oude kerktorentje
ten oosten van het dorp (afbeelding hieronder; rechtsboven) kunnen ze dat helaas niet meer doen. Het werd net
afgebroken gedurende de tijd dat Vincent van Gogh in Nuenen verbleef, tot woede
van de schilder, die het op de valreep een aantal keren wist te vereeuwigen voordat
de slopershamer toesloeg.
Op 18 plekken in de gemeente en in een uitloper van
Eindhoven zijn informatiezuilen geplaatst waar je in beeld en geluid in het Nederlands
en Engels informatie kunt verkrijgen. Bij Vincentre is een handig boekje te
koop met een routebeschrijving.
Op de zonovergoten lentedag woensdag 15 maart van dit jaar
(de Idus Martis, de dag van de Tweede Kamerverkiezing, díé dag) deed ik het Vincentre
en vervolgens te voet alle informatiezuilen in de dorpskern van Nuenen – en ook
nog de elektrische stadsbus van Eindhoven, tussen haakjes; een vruchtbare dag. Zaterdag 27 mei, een nog zonovergotenere dag, waarop
de thermometer naar 33 graden klom, pakte ik in Eindhoven de OV-Fiets om in Gerwen,
Nederwetten en Opwetten de andere zuilen te doen. Hieronder een nog een paar
highlights. De afbeeldingen uit het oeuvre van Van Gogh heb ik
overgefotografeerd van de informatiezuilen.
Van Gogh schetste in december 1893 de Sint Clemenskerk in
het dorpje Gerwen (2e rij van onderen). Te veel eer, eigenlijk, want de pastoor had de dorpelingen
omgekocht om zich niet door Van Gogh te laten portretteren.
De kunstenaar was ook vaak met schetsboek te vinden in Het
Broek, een moerassig gebied tussen Nuenen en Nederwetten. Aan de rand van het
moeras schilderde hij dit populierenlaantje, in herfstkleuren. Dat boerderijtje staat er nog steeds, al heeft
het laantje plaatsgemaakt voor een asfaltweg. Ook het boerderijtje heeft wat
aan pittoreskheid ingeboet in de ruim 130 jaar die verstreken zijn sinds het
geschilderd werd – of van Gogh moet het nogal geïdealiseerd hebben weergegeven.
Beter herkenbaar is de Collse Watermolen in het Eindhovense
gehucht ’t Coll. De koren- en oliemolen in de Kleine Dommel dateert origineel
uit de 13e of 14e eeuw, is in 1680 afgebrand en het jaar daarop opnieuw in
gebruik genomen.
Het mooiste Van Gogh-object op de route ligt ook nog net in
Eindhoven, aan de rand van Nuenen. Het is een fietspad. Ik reed erover op die
hete meidag, maar in de zon zie je er niets bijzonders aan. In de schemering
echter licht het asfalt van het fietspad op en zie je honderden sterren, net
als in Van Goghs ‘Sterrennacht’.
Om het te zien had ik moeten blijven tot vanavond, rond een
uur of tien. In de herfst kom ik nog een keer terug om dit wonder, een idee van
de ‘techno-poëet’ Daan Roosegaarde, te aanschouwen.
FHM
23 juli 2017
Er geweest: woensdag 15 maart 2017 en zaterdag 27 mei 2017.
Klik erop voor een grotere afbeelding
© Frans Mensonides, Leiden, 2017.