LAATSTE
ZES AFLEVERINGEN
239. FIGURANT IN 'DROOMLAND'; STRAATHEATER IN LEIDEN ZW (07/06/2017)
238. HORROR-EXAMEN
VWO NEDERLANDS (28/05/2017)
237. WOLKEN
TUSSEN HEMEL EN AARDE; DE PARAPSYCHOLOGIE (14/05/2017)
236b DE
AFVALLIGEN VAN DE STIJL (30/04/2017)
236a 'KIJK
EENS GOED', MONDRIAAN TOCH NOG GEWAARDEERD (16/04/2017)
235. HUN EN
DE HUNNEN; TAALPEDANTIE (02/04/2017)
234. 'RODIN,
GENIUS AT WORK' IN GRONINGEN (19/03/2016)
Ruimtewerking.
Thomas Raat, ‘Archetypes and Residues’; Jan
van der Ploeg, 'Untitled, Wall Painting No 446’;
Brent Hallard, ‘Architectual
Butterfly #4’; Henriëtte van ’t Hoog, ‘Equilibrium III’.
Meer over het De Stijl-jaar op deze site:
'Kijk eens goed!'; Mondriaan toch nog gewaardeerd (FHM’s;
16 april 2017)
De afvalligen van De Stijl (FHM’s; 30 april 2017)
Nog steeds op zoek naar de kwintessens van de
kunstbeweging De Stijl die die jaar zijn eeuwfeest viert, beland ik in de
Boscotondohal die onderdeel uitmaakt van Museum Helmond. ‘Werk voor een betere
wereld’ heet de tentoonstelling die hier is ingericht. Hier gaat het nu eens
niet over de afvalligen van De Stijl, zoals in bovengelinkt stuk, maar over de
navolgers ervan.
De elementaire kleur rood komt in ieder geval prominent
terug in socialistische posters uit het interbellum. Maar deze is in zwartwit.
Hij is van de sociaal bewogen, communistische kunstenaar Peter Alma (1886-1969),
die ik ook tegenkwam die keer in Arnhem, waar hij nog onder de afvalligen werd
gerekend en niet onder de navolgers.
Op de afbeelding een fragment uit ‘8 uur’ (1929), dat in
zijn geheel te zien is, en zelfs ook te koop is, op de site van Paol & Co.
De poster toont fabrieks- en kantoormensen die aan de
slag gaan als de klok 8 heit. Maar hij is niet bedoeld als oproep aan
avondmensen om ook welgemoed op een vroeg tijdstip uit de veren te komen. Het
draait om de achturige werkdag, een speerpunt indertijd van de socialisten: 8 uur
werken, 8 uur ontspannen, 8 uur slapen. De 48-urige werkweek (maandag t/m
zaterdag, 6 maal 8) kwam er in dit land al door in 1919. Maar 10 jaar daarna
was het blijkbaar nog nodig om sommige werkgevers daar op te wijzen; het ging
allemaal niet zonder slag of stoot.
De tentoonstelling ‘Werk voor een betere wereld’ is nog
tot/met zondag 27 augustus te zien in de Boscotondohal. Je entreebewijs geeft
ook toegang tot het Kasteel, de andere vestiging van Museum Helmond. De vaste
expositie daar is ingrijpend veranderd sinds mijn bezoek in de winter van 2015
en heeft nu vooral de geschiedenis van deze Brabantse textielstad tot
onderwerp.
In Leiden, de bakermat van De Stijl, kwam het Stijl-jaar pas tegen de zomer echt op gang. Het stedelijk museum De Lakenhal is ter gelegenheid van dit herdenkingsjaar het hele jaar gesloten. Maar er is rond de Pieterskerk een openluchttentoonstelling, ‘100 jaar na De Stijl’ ingericht waar ik op mijn avondwandeling een paar keer naartoe ben gelopen. Altijd aardig om op een bankje te gaan zitten en te letten op de reacties van de andere bezoekers – voor zover die niet zitten te minnekozen en alles om zich heen vergeten, inclusief De Stijl.
De hoofdmoot van deze buitententoonstelling wordt gevormd
door werken die ook weer op De Stijl geïnspireerd zijn en allen in ieder geval
gemeen hebben dat ze bestaan uit lijnenspel en niet uit voorstellingen uit de
werkelijkheid.
Mij - als iemand die
zelf niet kan schilderen en de ballen verstand heeft van kunst, houd me in al
deze stukjes ten goede – valt erg op dat veel van deze schilders een
ruimtelijke werking bewerkstelligd hebben die je in het werk van De Stijl-
coryfeeën juist nooit ziet. Sommige van deze schilderijen bieden doorkijkjes op
onvermoede diepten; daar zou je zó in kunnen kruipen. Fascinerend om te zien.
Om de hoek, op het Gerecht, de plek waar misdadigers ooit de
strop om de nek kregen, staat een kubusvormige contraptie welluidend te
vloeken met de grimmige middeleeuwse gevels van het Gravensteen. Het gevaarte
werd ontworpen door De Stijl-grondlegger Theo van Doesburg en de architect
Cornelis van Eesteren. Het ontwerp was bedoeld als tentoonstellingsruimte voor een in 1923
te houden expositie in Parijs.
20 meter hoog, lang en breed had het gebouw moeten worden. Helaas
is het werk nooit gerealiseerd; dat bleek niet mogelijk met de toenmalige stand
van de bouwtechniek. Dit is een replica in de verhouding 1:5. Het is dus 4 bij 4
bij 4 meter, en werd vervaardigd door studenten van de TU Delft. Dat ging een beetje op
de gok; de bouwtekeningen en kleurschema’s zijn grotendeels verloren geraakt.
De websites over De Stijl in Leiden wijzen er niet op, maar
een paar straten verder weet ik een op De Stijl geïnspireerd gebouw dat wél
gerealiseerd is. Het is het pand Breestraat 52, Thesales Company, v/h Studentenreisbureau
NBBS, vv/h Elseviers Boekhandel en oorspronkelijk Het Nieuwe Boekhuis. De
architect Henk Lamberts ontwierp dit pand in 1933 in opdracht van kantoorboekwinkelier
Van Kloeten.
In de architectuurgidsen staat het te boek als mooi voorbeeld
van Nieuwe Zakelijkheid. Maar dit is ook puur navolging van De Stijl: het
gebruik van drie van de zes elementaire (niet-)kleuren, blauw, geel en zwart; die zuivere rechthoeken.
Lamberts had het lef om zo’n indertijd hypermodern winkelpand
neer te zetten in een oude stad. Dit vind ik nou veel geslaagder dan die
kneuterige eeuwenoude middeleeuwse geveltjes, waarvan het cement net droog is,
die behoren tot het Aalmarktproject dat Het Nieuwe Boekhuis bijna verzwolgen
had.
De buitententoonstelling kan tot/met 27 augustus 2017 twenty-four seven gratis bezichtigd worden – al heeft een bezoek in
de nacht niet veel zin, wegens het ontbreken van floodlights. Het Nieuwe
Boekhuis staat op de monumentenlijst en kan nog bekeken worden zolang
Leiden zal bestaan.
FHM
25 juni 2017
© Frans Mensonides, Leiden, 2017.