Jaargang 5 Aflevering 34 DINSDAG 27 AUGUSTUS 2002
Deze column is afkomstig uit het archief van REFLEXXIONZZ! Klik hier voor de meest recente aflevering. Column Luidste stemmen gelden
Traditionele politici nemen de vernieuwingsdrang van LR maar al te graag over. Het is hartverwarmend om burgemeester Opstelten met al zijn VVD-kinnen voorop te zien lopen in de strijd tegen de verloedering. De man is zichtbaar blij dat er een einde is gekomen aan bijna een eeuw hegemonie van de PvdA. Zeer verfrissend is ook de kijk van de Leefbaren op openbaar vervoer. De bende van wijlen Fortuyn kreeg gedaan, dat de gemeenteraad de aanleg van een trambaan over de Groene Hilledijk terugdraaide. Alle collegepartijen stemden tegen het tracé door deze winkelstraat, waarmee de raad in het PvdA-tijdperk nog akkoord was gegaan. De Groene Hilledijk had deel uit moeten maken van de tram-plusverbinding Centraal Station -Carnisselanden, een in aanbouw zijnde VINEX-wijk in de gemeente Barendrecht. Carnisselanden zal, samen met de aangrenzende wijk Portland (gemeente Albrandswaard), in 2006 onderdak bieden aan 25.000 zielen. Wij bezochten deze bouwput exact twee jaar geleden, en stelden vast dat de route die de tram-pluslijn zou volgen, niet optimaal was. Dat zou een goede reden zijn om het plan opnieuw te bekijken. Maar Leefbaar Rotterdam traineert de aanleg van de trambaan om een geheel andere reden; een volstrekt onbegrijpelijke. De partij liet de oren namelijk hangen naar een handjevol LR-stemmende winkeliers die nering drijven op de Groene Hilledijk. Voor de trambaan moesten twee van de vier parkeerstroken opgeofferd worden, en dit zou de winkeliers klanten kosten. Kortzichtigheidshalve dachten ze maar niet aan de ca. 15.000 trampassagiers die per dag door hun straat zouden rijden, en misschien het RET-voertuig zouden verlaten om hun winkels klandizie te bezorgen. Koopjesjagers zullen zich in ieder geval wel thuis voelen in een winkelgalerij waar overhemden voor 4, en sieraden voor niet veel meer dan 10 euro weggaan. Verkeerswethouder Hulman (VVD) is wellicht wat minder verguld met het optreden van LR dan burgemeester Opstelten. Hulman staat nu voor de onmogelijke taak, een alternatief te voorschijn te toveren voor de route over de Groene Hilledijk. Er is geopperd, de tramlijn vanuit Carnisselanden ergens te laten aantakken op de metro. Dit is echter in strijd met gemaakte afspraken in de regio en met het ministerie. Bovendien zou er dan weinig verbetering optreden ten opzichte van de huidige situatie: een busverbinding naar metrostation Zuidplein. Ook is er een alternatieve tramroute door Zuid uitgeknobbeld, namelijk via het huidige tracé van lijn 20 en de Spinozaweg. Deze route is echter volstrekt onaantrekkelijk, daar zij gepaard gaat met een extra rijtijd van 5 á 10 minuten (wat de trampassagiers wel het uitzicht bespaart op die achenebbisj-winkeltjes van de Groene Hilledijk). Verder heeft Hulman nu een levensgroot conflict met zijn ambts- en partijgenoot Silvis van de gemeente Barendrecht, die des duivels is over het opschorten van ‘zijn’ tramlijn. Silvis heeft Rotterdam een rekening met zeven nullen in het vooruitzicht gesteld voor tot dusverre gemaakte kosten. Ook heeft Hulman zijn collega een forse uitbreiding moeten beloven van het aantal busritten van Zuidplein naar de nieuwbouwlocatie, zolang er geen tram rijdt; ook dat gaat natuurlijk aardig in de papieren lopen. Al met al heeft Leefbaar Rotterdam een domme en dure vergissing begaan door aan te dringen op het omleiden of schrappen van de tramlijn naar Barendrecht. Hoe is het mogelijk, dat de belangen van een handjevol middenstandertjes voor deze partij zwaarder wegen dan die van tienduizenden (potentiële) openbaar vervoerreizigers? Ik kan twee oorzaken bedenken. 1) Leefbaar Rotterdam houdt zich bezig met borreltafelpolitiek, waarbij de hardste en domste schreeuwers hun zin krijgen. 2) Leefbaren houden überhaupt niet van openbaar vervoer, en zien, naast zwartrijders, ook betalende passagiers als hun doodsvijand. Ik schreef al eens over de houding van Leefbaar Utrecht tegenover de OV-reiziger, en sprak het vermoeden uit, dat de wereld in de ogen van zulke politici vooral leefbaar moet zijn voor automobilisten. Wij wensen de Rotterdamse politiek bij het oplossen van het probleem-Carnisselanden veel wijsheid toe - tegen beter weten in. Frans Mensonides
Zo( zie de lichtblauwe lijn op het kaartje) had de tram-plus naar Carnisselanden moeten lopen. De Groene Hilledijk ligt op het punt waar deze lijn aftakt van de groene en gele lijn. Aflevering gemist? Kijk in het overzicht van recente REFLEXXIONZZ! in de rechterkolom. Daar is ook te zien: de uitsmijter van Fris Spr!ts. |
Pasfoto:
foto: Wim Scherpenisse Colofon
REFLEXXIONZZ! biedt columns over openbaar vervoer en andere onderwerpen, reisverslagen, korte verhalen en geen gedichten.
REFLEXXIONZZ! maakt deel uit van de opgeheven site De digitale reiziger, waarvan het archief nog toegang verleent tot alle tussen 1996 en 2001 verschenen artikelen. Wie op de hoogte gehouden wil worden van alle updates, kan zich aanmelden voor de nieuwsbrief Reiziger. Op- of aanmerkingen, opbouwende of afbrekende kritiek, benevens suggesties zijn welkom in mijn brievenbus. Vrijwel alle brieven worden door mij beantwoord, zij het meestal niet per kerende post. Overzicht meest recente REFLEXXIONZZ!
Trammen door Amsterdam (2) MAP beneden NAP - Za 24.08.2002 De uitsmijter, door Fris Spr!ts (ge-SMS'd van zijn vakantieadres) Tram-plus naar Barendrecht uitgesteld en opnieuw bekeken BarendKROM Ha, ha, hi, hi, ho, ho: allemaal even lachen om alweer zo'n flauwe, smakeloze woord-bak van Hollands kortste en kleinste columnist, ingehuurd van de goedkoopste krant van ons land: uw aller Fris Spr!ts.
© 2002, Frans Mensonides, Leiden 35/183/315/46,9 |