De stand in chipland – ervaringen met de chipkaart
deel 30; november - december 2013 


       
TWITTEREN OVER DE CHIPKlaagconsumentismeZoetermeer - Den Haag met mach 1 Inloopspreekuur - Zwart- en witrijders weggejaagdHopelijk kon hij nog uitchecken -  Hinderlijk gesnap - Op de bres voor de toerist - Draconische boete Syntus en Connexxion - Word nu allen sympathisant van De digitale reiziger. (10/11/2013) - - - Eerste klas klaagconsumentisme - Geen best-price-principe, wel spiegeltjes en kraaltjes - Dit is deel 30... - Met de HEMA naar Limbo-land. (26/11/2013) - Eerste klas revisited (27/12/2013)



TWITTEREN OVER DE CHIP

Twitteren over de chip

 

Ik heb alweer twee maanden niets geschreven over de OV-chipkaart. Maar heb er in de loop van de vorige maand, oktober 2013, des te meer over getwitterd. Een niet te verwaarlozen aandeel van mijn tweetproductie ging over dat alom verfoeide pasje. Er zijn zelfs een paar Twitteraccounts geheel gewijd aan het leed dat chipkaart heet: ov_shitkaart en OVchipStaking en misschien nog meer.

Het voordeel van haat-tweets over de chipkaart is dat ze veel meer kans hebben om geretweet te worden dan uitingen over interessantere en aardigere onderwerpen. Daarmee wordt mijn naam in steeds wijdere kringen bekend – zonder dat dat meteen leidt tot een grote schare van nieuwe volgers, of lezers op De digitale reiziger; dat niet.

Een paar dingen in de chipkwestie komen altijd weer terug en blijven me fascineren. Laat ik ze maar eens bij mekaar rapen uit mijn timeline van verzonden tweets, en er wat kanttekeningen bij plaatsen.


 

Klaagconsumentisme

Aan het begin van de maand ging er een petitie de lucht in voor oprichting van één klachtenloket voor de OV-chipkaart; één punt waar je bijvoorbeeld je geld kunt terugeisen na een storing. De web-petitie is opgezet door ROVER, de Consumentenbond en de autoclub ANWB (die zich beter maar helemaal niet met OV kon bemoeien). 

Een even sympathiek als zinvol initiatief, en ik heb die petitie dan ook van harte NIET ondertekend. Integendeel: ik schreef: Kom eens met een petitie voor afschaffing van die rotkaart. Dan zal ik graag tekenen’ en, in antwoord op een sussende reply van de Consumentenbond: ‘Wat willen we? Een goed product of een klachtenloket over een rotproduct?’

Ik vrees dat de consumentenorganisaties inderdaad liever dat laatste willen. Zij hebben van dag één af aan onvoldoende tegengas geboden tegen de OV-chipkaart, een product waarbij de klantonvriendelijkheid was ingebakken. Men bleef het roepen: ‘We hebben op zich niets tegen de chipkaart; er zijn alleen nog wat puntjes die we graag verbeterd zouden zien worden, t.z.t., als het schikt, als het niet te veel moeite is, als we u niet ontrieven…

Vreemd, dat de ‘Pietitie’ over de Zwarte-Pietenkwestie (kwestie?) binnen een dag tijd anderhalf miljoen Internetgebruikers wist te mobiliseren, maar niemand op het idee komt voor een petitie ter afschaffing van de OV-chipkaart. Ook dat twitterde iemand. Ik zou het eigenlijk zelf moeten doen, zo’n petitie beginnen.

Van alle organisaties die de belangen van de OV-consument heten te verdedigen, durft alleen de Maatschappij Voor Beter Openbaar Vervoer de chipkaart ronduit een mislukking te noemen. De rest is voorstander van eindeloos schaven en prutsen aan een ding dat er überhaupt nooit had mogen komen; voorlopig berusten in de tekortkomingen ervan, zodat we er eindeloos over kunnen blijven klagen.

Dit ‘klaagconsumentisme’, zoals ik het altijd noem, bestaat niet voor niks. Neem nou hét klaagloket voor OV: OV Loket, aan de wieg waarvan ROVER stond. Zeven duurbetaalde, met ons belastinggeld gesalarieerde krachten zitten er te wachten op onze klachten. De OV-chipkaart staat daarbij vrijwel continu met stip op één in de klachtenhitparade die wordt bijgehouden. Zij bij OV Loket zijn de laatsten die belang hebben bij een perfect elektronisch betaalmiddel voor het OV. Dan kunnen er meteen vier van de zeven naar het arbeidsbureau.

Toen ik als OV-activist toetrad tot de geledingen van ROVER, zo’n kwart eeuw geleden, was dat nog een ongesubsidieerde vrijwilligersorganisatie. We hadden een jaarbudget van niet veel meer dan een halve ton in guldens. Ik moest, als regiosecretaris van de Kop van Zuid-Holland, bijna op mijn knieën gaan liggen voor een velletje postzegels. En moest zelf alle klagers te woord staan – doorgaans bejaarden uit gegoede buurten in Voorschoten en Oegstgeest – zonder ze naar een klaagloket te kunnen doorverwijzen. Ik hoorde het liefst zo weinig mogelijk klachten en deed dan ook mijn uiterste best om zoveel mogelijk goede suggesties voor verbetering van het OV in de regio naar voren te brengen.

Maar wij deden het in die tijd helemaal fout, als ik de huidige ROVER-preses Arriën Kruyt mag geloven. Ik ben zelf na een jaar of 10, 15 gestopt met mijn activiteiten voor ROVER, omdat ze toch geen enkel effect sorteerden. Maar ROVER-hoofdman Kruyt kietelde zich laatst uitvoerig met de enorme successen die zijn club het afgelopen jaar behaald zou hebben. Dat die vooral neerkomen op het openen van Internetpetities of klachtenloketten, zegt genoeg.

ROVER heeft eerder dit jaar trouwens een tijdje dure NS-reisproducten op chipkaarten cadeau gedaan aan nieuwe leden. Hoeveel boter kun je op je hoofd hebben in het chipdossier?

Misschien komt het doordat ik met het klimmen van de jaren (57 al, sinds een paar dagen!) steeds ernstiger paranoïde karaktertrekken begin te vertonen. Maar het komt mij voor, dat de consumenten-, lees: klaagorganisaties gewoon doodgemoedereerd in het complot zitten dat de vervoersmij’en tegen de OV-reiziger hebben gesmeed. ‘Als wij nou zorgen voor een rotproduct, dan hebben jullie tenminste voldoende klagers bij het loket!’

O, tempora, o mores! Waar moet het heen, met deze wereld? Maar waar deze wereld ook heen reist, in ieder geval voorlopig op de OV-chipkaart, helaas.

 

Zoetermeer – Den Haag met mach 1


Het bewijs: 20 kilometer in 6 minuten (N.B. 403 transacties in één maand, ca. 200 ritten, waaronder weinig pretritjes)

 

Ik had laatst weer zo’n geval dat ik met een voertuig van het stads- streekvervoer bijna door de geluidsbarrière ben gegaan. Eerder dit jaar slaagde ik erin, volgens het overzicht op MijnOV-chipkaart, binnen 3 minuten te reizen van Leiden Centraal naar Hazerswoude Rijndijk, 10 kilometer. Dat komt neer op een snelheid van 200 km per uur – gemiddeld; hoe hoog moet dan de topsnelheid wel niet geweest zijn!

Een paar weken geleden evenaarde ik dit record. Ik moest naar het ziekenhuis MCH Westeinde in Den Haag. Daar wordt een familielid langdurig verpleegd, die ik vrijwel elke dag kom opzoeken. Dat is tussen haakjes ook de reden dat er de laatste maand weinig reisverhalen zijn verschijnen in De digitale reiziger, en dat je het doen moet met vervelende stukjes als dit.

Goed, ik stapte in bij Den Haag Centraal, 6 minuten later uit bij het Westeinde, en betaalde daarvoor € 3,39. Volgens MijnOVchipkaart was ik naar dat ziekenhuis gereisd vanaf het beginpunt Javalaan in Zoetermeer. 20 kilometer, als je het nameet op de kaart; wederom gemiddeld 200 kilometer per uur. En dat met Randstadrail, dat toch niet het flitsend snelle vervoersconcept is geworden dat ooit beoogd was.

Ik heb nog getwitterd naar HTM-reisinfo, met de vraag, hoe dat mogelijk was. Maar daar hebben ze het reply-knopje nog niet kunnen vinden.

Een bijzonder account. Ze melden met de trouw van een hond de hele dag de geringste vertragingen bij het bus- en tramvervoer, al is het  bijwijzevanspreken maar van een bus waarvan de chauffeur ineens nog even heel nodig moest plassen bij het beginpunt. Zo lijkt het net of er in Den Haag helemaal nooit een bus of tram op tijd rijdt – wat redelijk overeenkomt met de werkelijkheid. Maar reageren is er niet bij, op geen enkele vraag die je ze stelt.

Hoe anders gaat dat bij NS-online, het officiële Twitter-account van NS! Daar komen de antwoorden al als je je klacht nog maar amper verzonden hebt. Helaas zijn ze doorgaans van het kaliber: ‘Wat sneu nou toch voor je, bedankt voor het melden, en nog een prettige reis, verder’. In de zeldzame gevallen dat ze inhoudelijk op je vraag ingaan, blijken ze hem meestal verkeerd gelezen of begrepen te hebben, zodat hun reactie slaat als de spreekwoordelijke tang op het niet minder spreekwoordelijke varken.

NS is echt een innovatief bedrijf. Met de modernste middelen zet men zijn wanprestatie in communicatie voort.

 

Inloopspreekuur voor reizigers HTM

In de regio Haaglanden bestaat een inloopspreekuur voor OV-chipkaart-gebruikers. 'Maar die kaart is ziek, niet de reiziger', twitterde ik, wat ook weer goed was voor een aantal retweets.


Zwart- en witrijders weggejaagd /ontevredenheidscijfers

De OV-manager P.P. te R., een van de maffiosi die ons opgezadeld hebben met de chipkaart, feliciteerde zichzelf met het wegjagen van vele zwartrijders uit het OV. 'OV-Chipkaart jaagt zwartrijders weg. Plus witrijders, maar dat vertellen ze er nooit bij’ was het commentaar van De digitale reiziger.

Er zijn namelijk ook een hoop ontevreden betalende reizigers weggejaagd. Dat is ook de oorzaak dat bij enquêtes de OV-chipkaart langzamerhand beter uit de bus lijkt te komen (zo niet: uit de tram).

Laat ik een verhelderend rekenvoorbeeld geven. Stel: van de 1000 reizigers zijn er 550 ontevreden over de chipkaart. 45% is dus wél tevreden.

Nu zijn van die 550 ontevreden reizigers er 100 die OV-chipkaart zo verschrikkelijk zat, dat ze het OV de rug toekeren. Die vragen ze dus niets meer, tijdens reizigersenqûetes. Dan houden wij dus nog 900 reizigers over, waarvan er nog steeds 450 tevreden, en nog maar 450 ontevreden zijn. En zie, simsalabim, de tevredenheidscijfers zijn gestegen van 45% naar 50%, zonder dat er ook maar één passagier tevredener is geworden dan hij voorheen was!

Dit is wel een lezenswaardig stukje, dat ik schreef in 2002. Er was een reizigerstevredenheidsenquête gehouden per concessiegebied; niet over de chipkaart, die nog niet bestond, maar over het OV in het algemeen. Ik verbaasde me over het feit dat de onlogisch opgebouwde, laagfrequente, tergend langzame stadsbus van Amersfoort een veel en veel hogere score behaalde dan de snelbus in Waterland, met zijn frequenties van 5 minuten in de spits.

De oplossing van het raadsel was minder ingewikkeld dan het lijkt, anders had ik het nooit zelf kunnen bedenken. Met de stadsdienst van Amersfoort reist geen zinnig mens die een auto of zelfs maar een fiets tot zijn beschikking heeft. In die vrijwel ontvolkte bussen zitten alleen mensen die slecht ter been zijn en alle tijd van de wereld hebben. Die zijn blij dat er überhaupt nog een bus rijdt, en geven dus een hoog waarderingscijfer.

Met de snelbussen in het Waterland daarentegen, rijden veel passagiers die een auto in de garage hebben, en bij de geringste misstand (een vertraging van 20 seconden; geen aparte zitplaats voor de kantoortas) voornemens worden om die auto weer uit die garage tevoorschijn te halen. Die oordelen heel streng.

Tevredenheidscijfers zeggen dus niets over de kwaliteit van een product. Maar als het zo uitkomt, wordt er altijd weer mee geschermd.

 

Hopelijk kon hij nog uitchecken

Even een grapje, ertussendoor, omdat de boog niet altijd gespannen kan staan. In Uithoorn was in een streekbus een Libanese crimineel aangehouden, die geen aannemelijke verklaring kon geven voor de aanwezigheid in zijn tas van bijna een half miljoen euro in contanten. ‘Hopelijk kon hij nog uitchecken’, tweette ik.

Hinderlijk gesnap

Sommige twitteraars konden beter hun snavel houden, ook al is het symbool van dit sociale medium een vogeltje. Moe, doodmoe word ik van lieden, die:

* vinden dat we de OV-chipkaart nog wat tijd moeten geven, er hem niet te vroeg moeten afschrijven. Het heeft de OV-sector een kleine 30 jaar gekost om de chipkaart tot het wanproduct te maken dat het nu is. Moeten we nu nog een kleine 30 jaar lang zitten wachten op iets beters? 

* tegenstanders van de chipkaart in de hoek drukken van de ultraconservatieven, die terugverlangen naar trekschuit, lantaarnopsteker, telex, telegrambesteller en stoomtrein. Die zijn allemaal vervangen doordat er iets efficiënters voor in de plaats kwam. Maar efficiënt kun je de chipkaart toch echt niet noemen.

* denken dat de problemen met de chipkaart van technologische aard zijn. Dat zijn ze niet; ze zijn een gevolg van kwade wil. Neem bijvoorbeeld het falen de commissie Meijdam, die tot eenduidige tarieven had moeten komen in het spoorwegwezen in dit land. Technologisch is dat beslist mogelijk: inchecken bij de ene maatschappij en uitchecken bij de andere; waarom niet? Maar het stuitte af op onwil van de vervoerders om een en ander goed te regelen. A.u.b. geen verder gepruts door techneuten meer aan dit rampzalige systeem! Technologie is een dodelijk wapen in handen van kwaadwillenden.

 

Op de bres voor de toerist

´Hoe leg je dit uit aan een toerist’, twitterde een twitteraar, met een plaatje erbij zoals hierboven. Goed dat men het opneemt voor de vreemdeling die zich een beetje welkom zou moeten voelen in ons land vol xenofobie. Maar kun je dit wél uitleggen aan de honderdduizenden Nederlandse inboorlingen die hiermee dag-in-dag-uit geconfronteerd worden?

 

Draconische boete Syntus en Connexxion

Een draconische boete, die zouden de vervoersmaatschappijen Syntus en Connexxion op hun deurmat zien vallen als ondergetekende iets te vertellen had bij de concessieverlener Regio Twente. Syntus volgt Connexxion in december op als stads- en streekvervoerder in Twente. Maar erkent de door Connexxion op de chipkaart geladen jaarabonnementen niet. 

Reizigers moeten van Syntus hun Connexxion-abonnement opzeggen bij Connexxion en bij Syntus een nieuw bestellen, volgens een ingewikkelde procedure die ze dan helemaal uitkauwen op hun site. In plaats van zoiets zelf te regelen voor hun trouwe klanten. ‘Dat vinden wij duidelijk’, stelt Syntus in de mededeling aan de klant over deze zeperd. Echt het toppunt van arrogantie en neerbuigendheid. Er is niets duidelijk aan deze mededeling, behalve dat Syntus vierkant schijt heeft aan zijn klanten.

Ook de concessieverlener heeft hier een flinke steek laten vallen. Natuurlijk moeten dit soort zaken goed geregeld worden in de concessievoorwaarden. Opdat de kleutertjes van de vervoersmaatschappijen er geen ruzie over krijgen, over het hoofd van de klant heen. ‘Syn’ in Syntus, stond dat niet voor synthese, synergie, samenwerking??

Regio Twente wil nu bemiddelen bij het conflict tussen de gaande en komende vervoerder. Ik weet dat via de krant. Een tweet mijnerzijds bleef onbeantwoord. Ik snap zulke instellingen maar al te goed. Je moet als modern innovatief bedrijf natuurlijk op Twitter zitten. Maar het gebruiken zoals het bedoeld is, voor interactie? Nee…

 

Word nu allen sympathisant van De digitale reiziger!

Gefeliciteerd, Frans, met de 17e verjaardag van je website, De digitale reiziger! Ja, als niemand anders het zegt, zeg ik het zelf maar. De eerste helft van die 17 jaar heb ik geen woord geschreven over de OV-chipkaart. Hoe heb ik toen mijn kolommen kunnen vullen, week na week?

Een mooie gelegenheid om de lezer te wijzen op de sinds kort bestaande mogelijkheid, sympathisant te worden van De digitale reiziger. Nee, geen donateur, want zo’n site in de lucht houden, kost niet zo gek veel geld, alleen veel tijd, en tijd kun je moeilijk doneren met je IBAN-nummer. Ik maak hierbij 6,5 uur Midden-Europese Tijd over op de rekening van..., nee.

En ook geen lid, want dan moet ik een vereniging oprichten, statuten en huishoudelijke reglementen opstellen, deze deponeren bij de Kamer van Koehandel, ledenvergaderingen uitschrijven, een bestuur laten kiezen, adviesraden in het leven roepen, daarnaar niet luisteren, inspraak verduren op de inhoud van de site, ook daarnaar niet luisteren, een penningmeester benoemen om de lege schatkist te beheren, enzovoorts, enzovoorts, en dat kost ook allemaal weer tijd.

Nee, een leger werven van sympathisanten, dat komt veel sympathieker bij me over. Word nu dus allen sympathisant van De digitale reiziger! Je hoeft er niets voor te betalen, om de hierboven vermelde reden. Je hoeft er ook niets voor te doen. Zelfs geen aanmeldingsformulier in te vullen. Of sympathisantendagen te bezoeken, want die komen er niet. Sterker nog, je hoeft het niet eens aan me te melden dat je sympathisant bent geworden. In stilte sympathie belijden, dat is voldoende.

Met uw sympathie kunnen wij – kan ik – deze site hopelijk nog vele jaren voortzetten, tot nut van het algemeen en van niemand in het bijzonder. Kan ik rekenen op uw aller sympathie???

Frans Mensonides
10 november 2013



EERSTEKLAS KLAAGCONSUMENTIMSE


‘Drie uur lang schommelen op een harde houten bank; een blikken gat kreeg je!’, vertelt mijn moeder nog wel eens over treinreizen Leiden – Apeldoorn uit haar kinderjaren. ‘En als je eruit kwam, was je zo zwart als een plaat, van de stoom. Vooral als de wind verkeerd stond, dan waaide het roet zó je coupéraampje binnen!’

Ja, je moest wat overhebben voor een logeerpartijtje bij opa en oma. Op veel trajecten reden nog stoomtreinen. En mijn grootouders reisden derde klas. Niet omdat ze nou zo armlastig waren, maar omdat men niet graag geld verspilde aan luxe, en het liever oppotte voor de oude dag.

Ik heb nog iets meegekregen uit die tijden, toen je geen overtuigde calvinist hoefde te zijn om zuinigheid te propageren. Ik zal nooit eerste klas reizen, tot de dag dat ze een eerste klas uitvinden die sneller dan de tweede aankomt op zijn bestemming.

Veel mensen redeneren zo. En dat feit geeft de eerste klas nu juist zijn bestaansrecht. Want de aantrekkingskracht ervan, voor de mensen die het geld er blijkbaar voor over hebben, is de rust, stilte en leegte die er heersen. Zelfs in de te volle treinen waarop NS al tientallen jaren vergeefs wordt aangesproken.

Mensonterende schouwspelen zijn daarin dagelijks te zien. Terwijl de reizigers in de eerste klas rustig hun NRC spellen, wordt het minvermogende plebs schier platgedrukt tegen de toegangsdeuren ervan. Nee, nee, dat beeld klopt niet. Staan in de eerste klas is niet verboden voor houders van een tweede-klaskaartje. Dat gebeurt dan ook, tot ergernis van de rustzoekers die nu ook nog moeten velen dat er hinderlijk over hun schouders wordt meegelezen in die kwaliteitskrant, waarvoor ZIJ toch de aanschafkosten hebben neergeteld.

Die staande menigte staat niet alleen woede op te kroppen jegens de bezittende klasse - die in zo’n eerste klasse in de eerste plaats een zittende klasse is. Maar ook kijkt men verlekkerd naar de zitplaatsen, wat zeg ik: zetels, die nog open zijn. Het duurt niet lang of een van de brutalen, die ook in de OV-wereld de halve wereld hebben, laat zijn zitvlak doodgemoedereerd neerkomen op zo’n vrije zitplek, waarop zijn plaatsbewijs hem weliswaar geen recht verleent, maar die er toch maar onbezeten staat te staan.

Daar kunnen de legale eersteklassers weinig van zeggen. Je kunt die mensen niet om hun plaatsbewijs vragen. Dat recht bezit alleen de conducteur, maar die zie je in een volle trein niet. Tenzij je toevallig tegenover hem zit in de eerste klas.

Soms hoor je hem wel: dan roept hij om, dat in verband met plaatsgebrek ook in de eerste klas gezeten mag worden door mensen die geen eersteklaskaartje hebben. Heel genereus, maar het is niet meer dan het bestendigen van een al bestaande toestand.

Na zo’n mededeling ontwaakt in de rechtmatige zitters in de eerste klasse dan toch nog calvinistische zuinigheid. Waarvoor hebben zij dan een duurder kaartje gekocht, als anderen zonder zo’n kaartje toch ook in een eersteklasfauteuil mogen plaatsnemen? Het is net zoiets als wanneer je buurman kaviaar eet van de voedselbank (zij het dan kaviaar die over de THT-datum is), terwijl jij het dagelijks kopen moet  van je goeie geld.

Ik kan me die ergernis wel voorstellen. Maar ergens is het natuurlijk toch ook een treurig staaltje van kruideniersmentaliteit, om over zoiets te gaan klagen. Het heeft toch wel iets weg van: je medemens het licht in de ogen niet gunnen.

Het leek me, kortom, echt iets voor ROVER; echt zo’n marginale kwestie om er als een bok op een haverkist bovenop te springen. Ik zag een klacht over die eersteklaskwestie op Twitter. Waarop ik tweette: ‘Krijgen alle 1e-klas-reizigers in zo'n geval compensatie?? Dat ROVER daarover nog geen vragen heeft gesteld!’

De reizigersvereniging ontging de ironie van mijn vraag volkomen. Men antwoordde serieus, verdeeld over twee tweet-boodschappen:

‘Wij adviseren 1e klas-reizigers altijd wel hierover te klagen bij NS, aangezien de meerwaarde van het 1e klas kaartje is verdwenen. Indien NS dan geen compensatie wil bieden, kan een gang naar het OV Loket nog helpen’.

Hè, gelukkig, we zijn er weer! Het OV-loket moet die zeven medewerkers ook aan de gang houden. Klaagconsumentisme eerste klasse!

Wat heeft dit nu met de OV-chipkaart te maken? Weinig, in feite, in tegenstelling tot het navolgende:



GEEN BEST-PRICE-PRINCIPE; WEL SPIEGELTJES EN KRAALTJES

Wat was ook alweer het best-price-principe? Dat had de chipkaart moeten hebben. Toen die op de tekentafel lag, hoorde je er wel over praten. Het werkt zo. Of eigenlijk: het had zo moeten werken:

Stel, dat je in strippenkaarttijden (bijna) elke dag twee ritten maakte met de stadsbus in je stad. Dan was het goedkoper om een maandabonnement te nemen voor de desbetreffende zone. En als je vaker dan 15 keer per maand van Amersfoort forensde naar Utrecht, om maar een traject te noemen, dan was het lucratiever om een maandtrajectkaart te kopen dan elke dag een los retourtje. Die papieren maandtrajectkaarten bestaan nog steeds, maar ik denk niet meer voor lang.

Het best-price-principe hield nu in, dat de OV-chipkaart dat allemaal voor je zou bijhouden. Bijvoorbeeld: als je binnen een maand tijd 15 retourtjes Amersfoort – Utrecht  gemaakt had op je OV-chipkaart, bij reizen op saldo, dan zou het chipsysteem je de rest van die ritjes die maand niet meer berekenen. Want dan werd je geacht, een maandkaart voor dat traject te hebben. Analoog, idem-dito voor de zone-sterabonnementen op de bus.

Zo’n best-price-systeem zou nogal wat rekenarij vergen in de automatiseringssystemen van de vervoersmij’en en van het clearing house Trans Link Systems. Maar dat was niet eens de voornaamste reden dat het niet doorging. Nee, de chipkaart mag dan mede bedoeld zijn om al onze gangen na te gaan, maar dat mocht nou juist niet om de best price te berekenen. Terwijl dat wel nodig zou zijn. Want als TLS elke maand de voor mij gunstigste prijs zou moeten bepalen, moesten ze wel  al mijn reisgegevens van die maand bewaren.

Ja, als ze je een voordeeltje door de neus kunnen boren, beginnen ze ineens over privacy te kreunen! We hebben nu dus geen best-price-systeem, maar alleen abonnementsvormen waarvoor geen gegevens van afzonderlijke reizen onthouden hoeven te worden. Bijvoorbeeld: het altijd-korting-abonnement waarvan ik me de bezitter mag noemen - als ik er tenminste aan denk, er elke maand een op mijn kaart te laden. Ik krijg 20% korting op al mijn ritten per stads- streekvervoer, altijd 20%, nooit meer en nooit minder. Dat wordt bij elke rit meteen verrekend, en er hoeven dus geen ritgegevens onthouden te worden – maar tien tegen één dat dat toch stiekem wel gebeurt, voor andere doeleinden.

Nu wordt het tijd om de in deze jubilerende artikelenreeks (deel 30 al, zit je nu te lezen) onvermijdelijke naam te noemen van het geboefte P.P. te R. De PPR (Politieke Partij Radicalen) was vroeger trouwens voor gratis OV, als ik me goed herinner. Ze hebben de kernwapens (bijna) uit Nederland gekregen, zodat die nu gelukkig niet meer onder de JSF gehangen kunnen worden, maar niet de betaalplicht uit het OV. Dit terzijde.

P.P. te R. nu, de capo di tutti capi van de RET, heeft in dit Rijnmondse stads- en streekvervoerbedrijf de ‘OV-Miles’ geïntroduceerd. Als je een kilometer reist op een OV-chipkaart, krijg je een OV-Mile. Op het eerste gezicht lijkt dat een goede deal, een mijl voor een kilometer; een mijl is altijd nog circa 60% meer dan een kilometer. Maar het is natuurlijk niet zo dat je X mijl gratis mag rijden als je X kilometer hebt afgelegd met bus, tram en metro in en om Rotterdam. Nee, je krijgt punten. En als je er daarvan een astronomisch aantal bijeengereisd hebt langs de boorden van de Maas, kun je die inwisselen voor nog nader vast te stellen prullaria, bij nog nader bekend te maken zaken die in dit complot zitten.

Om aan die actie mee te doen, moet je RET natuurlijk wel toestemming verlenen om je reisgegevens te bewaren. Dat kon dus niet voor het best-price-principe, om je als trouwe vaste klant te laten profiteren van een flinke korting op je reizen.  Maar het kan wel voor rotzooi waar niemand op zit te wachten. Dit laat nog maar weer eens zien, dat er echt iets fundamenteels mis is met die kaart en de mensen die hem bedacht hebben.



DIT IS DEEL 30...

…van deze serie over de OV-chipkaart, die nu al ruim driekwart decennium loopt. Links naar alle voorgaande afleveringen, 31 in getal, vind je aan de voet van dit stuk.

 


MET DE HEMA NAAR LIMBOLAND

Eijsden

Afgelopen zaterdag, 24 november 2013, kon ik me zowaar eindelijk weer eens vrijmaken voor een ouderwetse ‘De digitale reiziger’-reisdag. Die voerde naar Maastricht, waar vorige week station Noord geopend is aan de lijn naar Kerkrade, en Eijsden, waar eind vorig jaar het station van die naam heropend is. Twee wekenlater verscheen er een reisverslag op deze site.

Om eens een dag geen chipgezeur te hebben, reisde ik op een semi-digitaal, semi-analoog HEMA-kaartje. Dat werkt volgens een inmiddels beproefd systeem.  Je koopt bij de HEMA (in de winkel of online) een dagkaart, die geldig is voor een dag treinen in Nederland met NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia. Die dagkaart moet je activeren op Internet, waarbij je je naam en de gewenste reisdag moet invullen. Daarna wordt je kaartje aangemaakt in PDF-formaat. Dat moet je uitprinten en tegelijk met je ID-kaart tonen aan een eventuele conducteur die je tegen zou kunnen komen op je reizen.

Het klinkt ingewikkeld, maar is in praktijk veel eenvoudiger dan het eveneens semi-digitale, semi-analoge systeem van Blokker, waarmee ik tijdens mijn voorlaatste Limburgrit kennis maakte. Als je al die handelingen eenmaal verricht hebt, hoef je namelijk niet meer in of uit te checken en nergens meer over na te denken.

Maar kom je nu met deze HEMA-kaart ook in Eijsden? Dit station bungelt helemaal onderaan ons koninkrijk, en wordt alleen bediend door het boemeltje Liège Guillemins – Mèstreque van de Belgische Spoorwegen NMBS / SNCB. Deze spoorwegmaatschappij staat niet vermeld op het HEMA-kaartje. Ik denk dat Eijsden een van de stations is waarop je niet kunt komen met HEMA, en dat het dat noodlot deelt met o.a. Glanerbrug en Eygelshoven Markt.

Ik kocht dus maar een papieren retourtje voor die rit naar Eijsden. Maar op dat station zag ik wel een echte NS-kaartautomaat en een dito NS-chippaal. Dus wellicht is een HEMA-dagtocht er ook wel geldig. Echt kraakhelder is ook deze kwestie niet.

Hoe het ook zij, dank zij HEMA, Blokker en anderen kun je nog betaalbaar een dag reizen, en dat zonder het uitchecken te kunnen vergeten: een zegen.

Frans Mensonides
26 november 2013
Laatste aanvulling: 27 december 2013



Eijsden in duister

 

EERSTE KLAS REVISITED

Hierboven schreef ik toch iets wat bij nader inzien niet bleek te kloppen. Staande reizen in de eerste klasse schijnt toch niet toegestaan te zijn, zelfs al word je er in een volle trein door een mensenmenigte binnengedreven. Ik kreeg een (re)tweet van een forens uit Wychen die ervoor beboet is.

Het is toch ongelooflijk (alleen al het feit dat buiten de Randstad ook zulke volle treinen rijden; wij Randstedelingen zien alles ten oosten van Amersfoort toch als dunbevolkt boerenland). De volgende keer dat ik lees dat er een conducteur gemolesteerd is, hoop ik toch echt dat het degene is die boetes uitdeelt voor staan in de eerste klasse.

Strikt genomen is het dan zelfs ook verboden om door de eerste klas te lopen op weg naar de plee. Als je hoge nood voorziet, moet je dus meteen instappen in het gedeelte van de trein waar zich het  closet bevindt – onderweg uit het raam klimmen en over het dak naar het toilet lopen, zal ook wel weer niet mogen.

FM, 27/12/2013




Vorige afleveringen

De stand in chipland (29) (augustus-september 2013): OV-mij'en krijgen nu ook genoeg van de chip /  de chip in de 'Rekenkamer'/  OV-Chipclaim / Op een Dal Vrij-dagkaart van Blokker / op papieren kaartjes bussen door Limburg /  Langs gemeenteplaatsen in ZHN - De stand in chipland (28) (december 2012 - maart 2013): Altijd korting; chippen onder Arriva / 'Ingewikkeld? dat valt mee!'; omchippen op het spoor / Met 200 km/uur naar Hazerswoude / kaartjesautomaten Randstadrail en NS - De stand in chipland 27 (maart - augustus 2012): Innovatie in Zeeland: de Zeeuwse strip / Stiekeme tariefsverhoging in Haaglanden / Chipkaart vraagt om piraten -   De stand in chipland 26 (november 2011 - februari 2012) : 3 miljard voor een buskaartje? Open Kaart van Brenno de Winter / Innovaties: sterabonnement op chip en de strippenkaart heruitgevonden in Zeeland - De stand in chipland 25 (september – november 2011): De Afsluitdijk over met drie kartonnetjes / D-day in Utrecht / Connexxion controleert /D-day in Bavel (Breda) - De stand in chipland 24 (juli - augustus 2011): D-day, of liever: zure zaterdag in Almere, Hilversum en op Walcheren / Tjeerds worsteling met de chipkaart / Pendelen in de Leidse Merenwijk / Restitutie blijft probleem voor Connexxion / Alle dertien goed / Wel aan de chipKAART maar niet aan de chipKNIP - De stand in chipland 23 (mei - juni 2011): Alsnog D-day in Zuid-Holland, 19 mei 2011 / Tweede Kamer blijft problemen houden met 'kinderziekten' chipkaart / Restitutie bij Connexxion on-line / Lopen of een kaartje kopen / Ouderdom en andere kleine gebreken die het reizen met de chipkaart moeilijk maken - De stand in chipland 22 (januari - april 2011): De D-day in Zuid-Holland die niet doorging / Hybride chipsysteem, ofwel: willen we de totale digitalisering? / Fraude acceptabel in onze gedoogdemocratie / Geld terug, maar niet on-line / 40 keer chippen bij Connexxion in Zuid-Holland - De stand in chipland 21 (november - december 2010): Chipkaart S.M.A.R.T.?, ofwel: wie wordt er eigenlijk blij van? / Chippen in Gelderland: dalurenkorting en de trein van Veolia / Kilometertarief Haaglanden 15% omlaag! / Op naar D-day in Zuid-Holland (03/02/11) -De stand in chipland 20 (september - oktober 2010): Opti-MIS-me over negatief chipnieuws / chippen bij NS, HTM, GVB, Qbuzz, GVB, Hermes en tijdens Leidens Ontzet / Meldpunt Collectief Onrecht / Slecht weer voor de chipkaart / Chipklok op twee voor twaalf - De stand in chipland 19 (juni - augustus 2010) met o.a.: D-day in groot-Amsterdam / Connexxion: 38% ritten fout; restitutie chaos / 60 ritten met HTM / fakende controleurs RET / 30 ritten met NS / 'Klauwen met tijd, techneut Connexxion aan de lijn / anoniem chippen / chippen in Gelderland - De stand in chipland 18 (april - mei 2010) met o.a.: Legale zakkenrollerij: chippen bij Connexxion (met lange nasleep) / vergeetpalen op de SUNIJ / speuren in de reisplanner / metro Amsterdam: -13% passagiers / chippen bij NS, HTM en Veolia / op saldo naar Nijverdal - De stand in chipland 17 (februari - maart 2010) met o.a.: Afschaffing strippenkaart op RET-tram en bus / Goeree-Overflakkee / met Connexxion de mist in / chippen bij NS en HTM / voor 16 euro het schip in bij Leidse stadsrit - De stand in chipland 16 (december 2009-januari 2010) met o.a.: eindelijk chippen bij NS / 30 ritten bij HTM en Connexxion / 25 stellingen van Brenno de Winter / introductie Studenten-OV-chipkaart / het onderzoek van Otto Cox (Leiden) - De stand in chipland 15 (oktober-november 2009) met o.a.: chipkaart is 15% duurder dan strippenkaart en jaagt mensen de metro uit / slap D-daytje bij NS / duur oeps-moment / uitrol chipkaart bij HTM - Chipblog augustus - september 2009, met o.a.: 27/8: D-day bij GVB Amsterdam, chippen in Zeeland, Utrecht, Arnhem / Nijmegen en bij Veolia - Chipblog juni-augustus 2009, met o.a.: probleem met Voordeelurenkaart NS / Chippen op de bus in en om Leiden / Evaluatie: hoe goed gaat het werkelijk in chipland / een weggooier: de wegwerpkaart van het GVB - Chipblog maart - mei 2009, met o.a.: Falende controleapparatuur bij NS en RET / ROVER terug in overleg / Langdurige blackout chipkaartlezers in RET-metro / Chipkaart getest rond Leiden - Strip en Chip; rond een historische donderdag: Magneetkaart, chipkaart: een kwart eeuw gemodder / Witkielen, aftellen naar donderdag / Randstadrail / de Compensatiekaart / D-day: donderdag 29 januari 2009 / Dan toch maar de evaluatie (jan./feb. 2009) - Unknown Check-in: Rondje Randstad met de chipkaart / Ervaringen van andere reizigers / Aanvullend stads-streekabonnement / Compensatiekaart: achter-het-bureau-denken van RET / ROVER: Duitse chipkaart of vouw-de-vouw / Rondje Rotterdam (november 2008 - januari 2009) - Pinksterupdate / Plundertarief GVB / Rotterdamse Pleurisschop / Tegoedbon op Hoekse Lijn / Discussieavond 'De OV-chipshow' van TUMULT / En toen: nieuw uitstel / Controleapparaat gesignaleerd (mei-juli 2008) - Op weg naar Station Unknown; De week van Tineke Huizinga / aanvulling voor wie de nuance zoekt / Huizinga´s aanvalsplan / Toenemende twijfel aan Alladin´s wonderlamp (januari / maart 2008) - RGL en Chipkaart: bladeren in koppijndossiers (januari 2008) - 'Ken d'rrr ook niks an doen' Een middag chippen in de tram van de RET (juli 2007) - Ik overleefde de metro-marathon van Rotterdam (april 2007) - U houdt van reizen, maar niet van gedoe; chippen bij NS (januari 2007) - ‘Use it, lose it’; Zomaar wat chip-shit uit de Amsterdamse Gettogordel (januari 2007) - 'RET wenst u een goede reizen'; op pad met de OV-chipkaart (juni 2006) - Aangekaart; losse flodders over de chipkaart (mei 2006) - Niet goed, geld weg. Twee dagen op pad met de OV-chipkaart (maart 2006) - Veel onduidelijkheden rond de OV-chipkaart (februari 2006)

<<< terug

© Frans Mensonides, Leiden, 2013


<< naar thuispagina Frans Mensonides