overgenomen uit de Wikipedia (D); Rhein-IJssel-Express
Er reed al heel lang een RE van Düsseldorf (en zelfs ooit van Koblenz) naar de grensplaats Emmerich. Maar daarvandaan kon je, nadat in 2000 de Eurocity-stop in Emmerich was komen te vervallen, slechts met grote omwegen Arnhem bereiken. In 2005/2006 was er een proef met een pendeltrein Emmerich – Arnhem, 4 ritten per dag, maar dat werd geen succes. Abellio heeft zich daardoor niet laten ontmoedigen en voerde een uurdienst in op dit traject, van de vroege ochtend tot de late avond. Die dure EC rijdt maar 7 keer per dag…
Al een ruime week na de start van RE19, paaszaterdag 15 april 2017, stapte ik in de Abellio-FLIRT. Düsseldorf was het doel van mijn tocht, maar ik bleef te lang hangen in Oberhausen en bereikte de hoofdstad van Noordrijn-Westfalen niet. Alle reden om nog eens terug te komen en dit jaar een reeksje te maken over deze aanwinst voor onder anderen de hobbyreiziger, die geen fortuin over heeft voor een rit per ICE.
Oh ja, vergeef me
de rare titel. Ik ben zo blij als ik er weer eens een woordje Duits
bijgeleerd
heb, dat ik dat woord dan te pas en onpas door mijn artikelen strooi.
Rond
de eeuwwisseling, 1998-2001, was deze site kind aan huis in het
Roergebied.
Hieronder een overzicht van wat we er allemaal over geschreven hebben,
geïllustreerd met foto’s uit wat toen voor een digitale camera
doorging. Ik
spreek niet in het majesteitsmeervoud; we waren inderdaad vaak met
meer.
Gouwe ouwe
artikelen over het roergebied
EC, Drachenfels, Königswinter (september 1998)
Kerstmarkt
Duisburg en Düsseldorf (december 1998)
Schwebebahn
Wuppertal (augustus 1999)
Kerstmarkt
Krefeld en tram met restauratie
(december 1999)
Emmerich – Düsseldorf – Essen – Bochum -
Dortmund – Unna -
Keulen – Emmerich Deel 1, deel 2
(april 2000)
Emmerich - Dinslaken – Mülheim – Essen - Bochum
- Hagen – Dortmund – Leverküsen -
Emmerich deel 3, deel 4
(juni 2000)
Tram Keulen
(mei 2001)
Het is
toch al een
bijzondere dag, want bij mijn weten voor het eerst in de vaderlandse
geschiedenis kun je rechtstreeks per trein van Leiden naar Arnhem, met
de
gelegenheids-IC Den Haag - Nijmegen. *) Weliswaar maakt die een omweg via
Schiphol
en Amsterdam Zuid, maar ik win toch een kwartier. Zou ik de IC naar
Utrecht nemen,
die ook gereed staat op Leiden Centraal, dan zou ik in Utrecht deze IC
naar
Arnhem waarschijnlijk net missen.
*) Niet waar, meldde me een oplettende lezer. Je had rond
1970 op zomerzaterdagen een trein rechtstreeks
van het Roergebied naar Leiden
en v.v., en weer terug, om vakantiegangers naar Katwijk en Noordwijk
te brengen
en weer op te halen. Dat is waar ook; ik schreef erover in een stuk uit 2011
over de Oude Lijn.
Een gouden lijn voor Leidse taxichauffeurs, mailde mijn
informant.
Het is
al 9:45 als
ik vertrek. Een uurtje later dan de bedoeling was. Maar ik heb gisteren
tot
diep in de nacht op verschillende nieuwsmedia de voorgenomen
(kern)oorlog
zitten volgen tussen Kim en Trump. De eerste, met zijn
geilheid op
kernkoppen, solliciteert
er geloof ik naar
dat zijn hele land verandert in een smeulende hoop nucleair afval. Wat
Triggerhappy
Trump tegenover Kim gaat stellen; je houdt je hart vast.
Mijn
tijdlijn stond
gisteren, Goede Vrijdag nog wel, vol met oorlogsdreiging op het
Koreaans
schiereiland, berichten over panda´s in Rhenen en met mensen die niet
snapten
dat mensen zich druk maken over panda´s als er een Armageddon voor de
deur
staat. Onder zulke omstandigheden voor de leut naar Oberhausen reizen,
zullen ze
dan ook wel beschouwen als het toppunt van
zottigheid. Maar met die mensen ben ik het toch niet eens. Ik heb vast
al wel
eens verteld dat ik geboren ben op net zo’n dag als gisteren,
vol angst en dreiging.
Veronderstel dat ik me er daardoor van had laten weerhouden, op de
wereld te
komen. Dan had je dit nu niet zitten lezen; zoveel is wel zeker.
In de
loop van de
dag zal blijken dat de oorlog met een sisser afgelopen is. Die
proefraket van
de dictator met dat rare kapsel en die onflatteuze overjas deed in
ieder geval
niet veel meer dan een beetje sissen. Laten we hopen dat van uitstel
afstel zal
komen.
Al met
al lag ik om
halfdrie pas op bed. Niet veel later dan dat tijdstip stond op 6 april
een van
mijn lezers op. Hij wilde die dag naar een beurs ergens in het
Roergebied en
hechtte er waarde aan, de allereerste Rhein-IJssel-Express uit de geschiedenis te nemen, vertrek
5:44 uit Arnhem. Daar reed hij met de auto heen, bij gebrek aan treinen
op dat
tijdstip. Hij mailde me er een geïllustreerd reisverslag over.
Slechts een
handjevol mensen stond op dat onzalige uur
klaar langs spoor 6b op Arnhem Centraal. Daaronder twee
spoorweghotemetoten in
deftig pak. In een daarvan herkende mijn zegsman Bert Groenewegen, de
hoofdboekhouder van NS.
Mijn lezer restte niet veel anders
dan met zijn auto door
te rijden naar Emmerich en daar dan maar de eerstvolgende trein te
nemen. Gedurende de
rest van de dag vielen er veel treinen
uit op het traject Arnhem - Emmerich.
Het werd geweten aan een softwarestoring. Die een trein vol
hoogwaardigheidsbekleders niet belette, in de loop van de morgen Arnhem
te
bereiken voor de officiële lintenknipperij. Wat een afgang, al met al,
op dag
één.
Ikzelf
passeer intussen station Maarn, waar ik afgelopen woensdag deed wat je
normaal in Maarn nooit doet: uitstappen. Ik ging naar een heisessie met
overnachting op landgoed Zonheuvel tussen Maarn en Doorn, als lid van
de pas
gekozen OR van onze nieuwe fusieorganisatie. Dat landgoed ligt in een
dicht woud;
het was dus meer een bossessie, maar het heet dan toch een heisessie.
Behalve
over Mondriaan,
ben ik deze maand ook van mening veranderd over heisessies. Ik zag er
nooit iets
in. Maar dat was de kift omdat ik zelf nooit mee mocht. Nu ik er een
heb
meegemaakt, heb ik
gemerkt dat het werkt,
werkelijk werkt. Eigenlijk moest heel het bedrijf de hei op, voor de
broodnodige synergie; 36 uur Doorn met 750 man, hoe kan ik de geesten
er rijp
voor maken?
Nou,
deze reeks
over de RE19 begint al weer goed. Nog niet eens aan boord van de RE, en
we
hebben al weer twee verbale digressies gehad. Laat ik me gaan
concentreren op
die trein, anders wordt het niets.
Gelukkig
ben ik al een
half uur voor het vertrek van de Rhein-IJssel-Express op Arnhem
Centraal; nu
kan ik rustig uitzoeken hoe ik aan een kaartje kom voor deze nieuwe
verbinding.
Maar de weg wijst zich eigenlijk vanzelf. En anders wijzen de opvallend
klantvriendelijke medewerkers van Abellio, die bij de Duitse
kaartautomaat
staan, je de weg wel.
Zwartrijden
loont evenmin als misdaad, zo staat vermeld in alle treinen. Maar
met deze schappelijke tarieven zou ook geen mens in de verleiding
komen.
Wel worden we door
werkstudenten met grote tekstballonnen verleid om ons afval te scheiden
(net alsof
je met twaalf vuilniszakken vol troep zo’n station binnenkomt; ‘Ik ben
even
naar het station, hoor, wat afval storten’). Die kinderen spreken
iedereen aan
of je wel netjes je afval sorteert; of je wel denkt aan de touwtjes van
je
theezakjes. Wat een infantiel gedoe; wanneer gaan spoorwegen hun
klanten eens
serieus nemen? En die schapen, die doen ook echt alles voor geld; je
zou je
niet voor zoiets moeten lenen.
Oberhausen Hbf
Richting
Oberhausen, nu. In tegenstelling tot die donderdagmorgen staat de
Abellio FLIRT
al klaar. De CTA vermeldt dat hij wordt omgeleid, maar mijn lezer zei
me al dat
ik me daar niets van hoefde aan te trekken. Ja, de trein doet de
Luchthaven
Düsseldorf aan, maar dat staat in het spoorboekje en hoort zo en is dus
geen
omleiding.
De
conductrice
verstaat Duits, steenkolen-Duits en ook Nederlands; ze zijn op taalles
Nederlands
geweest. In Nederland stopt deze trein alleen nog in Zevenaar, waar ook
een
Duitse kaartjesautomaat staat. Tussen Arnhem en Zevenaar mag je
bovendien
reizen volgens Nederlands tarief.
Na Zevenaar takken we af van het spoor
naar Doetinchem en verdwijnen achter
groene geluidsschermen. We rijden links (héé, in Duitsland rijden ze
toch
rechts, i.t.t. België?) en komen al snel tot stilstand omdat er,
volgens omroep
in de trein, een goederentrein moet passeren. Maar die zien we niet
komen en we
rijden weer verder.
De rit, ik zal dat in 2000 vast ook wel verteld hebben, gaat langs
minieme
dorpjes met dito stationnetjes, met heel lage perrons of soms zelfs
helemaal
geen perron. Er verdringen zich nergens grote horden mensen om in de
trein te
komen. Dat was wel het geval op die donderdagmorgen tegen achten,
mailde die
vroeg uit de veren gekomen lezer me. Scholieren waren op weg naar
station Wesel-Feldmark in de buurt waarvan een hoop scholen zijn. De
parade van
schoolbussen
daar lokt er wel bus-hobbyisten en -fotografen heen. Wist ik allemaal
niet.
Het landschap doet hier zeer Nederlands aan, met weiden, bosschages,
Betuw-achtige
bloesembomen, vrolijk wiekende windturbines en nergens iets wat op een
heuvel
lijkt. Ik zie ook een soort bollenvelden, lijkt het wel, met knalgele
bloemen.
We
bereiken dat
station Wesel-Feldmark, in een nogal landelijke wijk buiten het
centrum. Wesel
is de eerste redelijk grote stad in Duitsland die je tegenkomt op deze
lijn.
Vanaf hier begint het ook wat drukker te worden. Op station Wesel wordt
de
FLIRT gekoppeld aan een tweede treinstel.
En tenslotte: Oberhausen Hbf,
nadat de trein eerst twee
voorstadstations heeft aangedaan. Ik ben 1:22 uur onderweg geweest. De
hele rit
Arnhem – Düsseldorf duurt 1:49 uur.
Ik heb ergens op het Web een
lijstje met de must sees van
Oberhausen gevonden en dat
in mijn hoofd geprent. Een ervan is het Neue Mitte, het nieuwe
stadshart met
winkelcentrum CentrO en omgeving. Een andere is de Altmarkt in de oude
binnenstad. Dan heb je nog het Slot Oberhausen en de Gasometer. Het
feit dat er
ook een gashouder in de top-4 staat, doet me het ergste vrezen voor het
stadsschoon van Oberhausen.
Dat stelt ook inderdaad niet veel
voor, althans in het
stuk van de stad dat ik doe. De stad is zelfs voor Duitse begrippen
lelijk. Na
een goederenspoor gekruist te hebben dat dwars over een weg heen loopt,
beland
ik in een wat donker nieuwbouwwijkje. Een bejaarde Oberhauser ligt
languit in
zijn tuin om met een mesje het mos tussen de tegels weg te krabben,
Duits
grondig.
Vervolgens loop ik over een
industrieterrein en kies mijn
pad langs een drukke uitvalsweg. Ga ik nu echt wel in de richting van
dat slot,
de gasmeter en ten slotte CentrO? Als de app op mijn telefoon me de weg
niet
wees, zou ik al tien keer verdwaald zijn.
Behalve lelijker, is de stad ook
nog eens groter dan ik
gedacht had. Dat ene gestolen uitslaapuurtje kom ik nu tekort. Had ik
niet
beter de tram kunnen nemen? Ach nee, dat is juist de lol van dit soort
verkenningen: das macht Spaβ,
door wijken lopen waar je geen
sikkepit te zoeken hebt, en dan maar zien wat er voor je lens komt.
Een hele hoop verkiezingsposters,
in ieder geval, net als
die keer in Elten. Toen speelden de burgemeestersverkiezingen van de
gemeente
Emmerich; nu hangen ze er voor de Deelstaatverkiezingen van komende
maand.
De MLPD (Marxistisch-Leninistische
Partij) heeft zowel
traditioneel-communistische als neocommunistische slogans.
Pensioenleeftijd
naar beneden en korter werken voor wie nog niet met pensioen is; ook
aan deze
kant van de grens doet veel beloven en weinig geven, de kiezer opleven.
Minder
inbraken, zou het dievengilde daar wel aan mee willen werken? Met deze
ben ik
het roerend eens: Beter stads- en streekvervoer! Maar ik heb nooit het
idee
gehad dat het Roergebied daarover nou zoveel te klagen had.
Op een politica die Hannelore
Kraft heet, zou je zonder
meer stemmen, zonder je ook maar in haar programma te verdiepen. Zij
heeft het
dan ook geschopt tot minister-president van Noordrijn-Westfalen.
Dit is er ook nog een: sneller,
meer beweging en minder
files. Het is op dit punt dat ik het Slot ontwaar aan de overkant van
de weg. Ik
bedien de knop voor het voetgangerslicht om de autostroom voor een paar
seconden tot halt te brengen. Het duurt minuten voordat het licht op
groen
springt, ook al druk ik, met ongeduldige duim, nog een dozijn keren op
de knop.
Ja, ze willen me inscherpen dat oversteken hier een gunst is, geen
recht. Het
is ook een ongelijke strijd, honderden auto’s en maar één voetganger,
ondergetekende.
Eindelijk aan de overkant, zie ik
een heel
fotografeerbaar slot met een idem park eromheen. Het rossige slot
dateert uit
de 17e eeuw, maar een voorloper stond hier al rond 1300 en huisvestte
baronnen
en dat soort spul.
De
menukaart van het restaurant belooft Spargel als
seizoensattractie en ‘Schmackofatz
für die Kinder’. Schmackofatz, lekkernijen (informele taal), zoek ik
op,
waarna
de titel van dit stuk wel gevonden is. Het woord komt van een Pools
werkwoord
dat smakken betekent.
Het Neue Mitte is het
vermaakscentrum van Oberhausen, ja,
van de hele streek. Het is meer dan het overdekte winkelcentrum CentrO
alleen; het is
horecahart en je hebt er een museum waar alles van lego is, een
zeeaquarium, een
poptempel, een cinema en wat niet.
CentrO
telt 12 hectare
winkeloppervlak, 200 winkels, onafzienbaar lange gangen en twee
bouwlagen waartussen
roltrappen en glazen vaarstoelen op en neer zoeven (sorry: liften). Je
hebt
hier vooral speciaalzaken, soms heel luxe maar ook in het goedkope
segment. Zo
loop ik een winkel binnen met alleen maar lorren van snuisteraria;
vandaag nog
vooral paashazen en eieren, maar dinsdag iets anders.
Eén winkel verkoopt alleen thee;
een buurman alleen
koffie. Ik ga hier kijken, kijken, niet kopen; alles wat ik aan zou
schaffen,
moet ik de hele verdere dag met me meeslepen. Alhoewel: die horloges
daar in
die
etalage zien er best aardig uit en ik kan er gewoon een om m’n pols
doen.
Ik schrik nogal van de prijzen.
Die beginnen in deze
horlogerie bij 500 euro en gaan door tot boven de 10.000. Gut, op een
klokkie
van een tientje kun je toch ook zien hoe laat het is? Ja, maar dit zal
wel een
heel speciaal horloge zijn. Hij zal wel gelijk lopen tot op een
miljardste
seconde, je zult er wel op kunnen zien hoe laat het is op Mars, wanneer
het
hoogwater is in Sjanghai, en ermee diepzee kunnen duiken tot op de
bodem van de
Marianentrog, 11 km onder zeeniveau.
Je kunt, als regelmatige bezoeker
van dit
consumentenparadijs, een pasje krijgen voor een VIP of iemand die er
een wil worden,
zoals het op een poster geformuleerd is. Daarmee kan men voordelen en
aanbiedingen herunterladen (wat wel downloaden zal betekenen) en
‘Unexpected
services’ tegemoet zien. Die staan
hier niet nader omschreven, maar daarvoor zijn ze juist onverwachts,
denk ik. Een beetje
geheimtaal, allemaal, voor de
incidentele bezoeker die ik ben.
Zelfs de toiletten hangen hier vol
met reclame. Onze
landgenoten worden gelokt met een ‘Gratis geschenk’; ja, ze snappen in
Oberhausen ook wel dat je Hollanders niet zo gek krijgt om voor een
geschenk te
betalen.
Wie zei er nou laatst dat het
verschijnsel: winkelcentrum
verleden tijd is, met al die webshops van tegenwoordig? Ik krijg hier
niet die
indruk. Wel is het waar, dat er van die 200 winkelpanden toch hier en
daar wat
leegstaan, al valt dat niet zo op, omdat die schuilgaan achter luiken
met ook
alweer reclame.
Ik ben moei en snak naar een
bankje, maar die staan hier
weinig. Je moet hier consumeren, spenderen, in beweging blijven langs
de
etalageruiten, en niet op je luie krent gaan zitten. En als je dat toch
doet, dan
liefst in een van de vele Konditoreien en lunchrooms die CentrO telt.
Ik loop
er een binnen en bestel een cappuccino medium
(een grote moet je in Duitsland niet nemen; dat is een
complete emmer)
met een Erdbeerplunder, een calorierijk aardbeiengebakje; even
opkikkeren.
Sterkrade - Altstad - gecombineerd bus- en tramstation CentrO (2x)
Toen ik hier aan kwam lopen, zag
ik in de verte een tram
rijden over een viaduct. Ik loop om het Neue Mitte heen, dan zal ik hem
wel
weer tegenkomen. Ook op deze wandeling verkijk ik me: een zeemijl of
daaromtrent.
Eindelijk nader ik dan het
opvallende tram-busstation. Dat ligt aan de ÖPNV-Trasse, een
hoogwaardige
OV-baan voor zowel trams als bussen. De baan is aangelegd op het oude
werkspoor
van een v/m hoogoven. Hij overbrugt de ca. 5 kilometer van even ten
noorden van
Oberhausen Hbf tot even ten zuiden van station Oberhausen Sterkrade,
waar ik
vanmiddag ben langsgekomen. De Trasse is in gebruik genomen in 1996,
het jaar
dat CentrO de winkeldeuren opende.
Hier rijdt tram 112
(Sterkrade – Mülheim) van het gezamenlijke
trambedrijf Oberhausen-Mülheim, dat slechts 3 lijnen omvat, waarvan
alleen lijn
112 in Oberhausen rijdt. Het is meterspoor. De drieledige trammetjes
rammelen,
schudden, knarsen en kraken en hebben krappe zitbankjes, zoals ik zal
merken.
Sterkrade
Na de stadsbezichtiging neem ik
tram 112 naar het eindpunt Sterkrade. Bij het
station in die voorstad wordt de Smackofatz verzorgd in de kraam met
het
opschrift ‘Friet van Piet’. Daar ga ik me maar niet staan voeden. Ze
beloven
Hollandse patat, maar weten niet dat in ons land al jaren verantwoord
gefrituurd wordt. Het ziet er hier allemaal kledderig uit en Duits vet;
zowel
de friet als de exploitante, die vast geen Piet heet. Ik koop straks,
terug in
het vaderland, wel ergens een echte Nederlandse zak patat.
De lage perronnetjes van Sterkrade
worden door vele
treinen voorbijgereden. Daar wordt dan via de luidsprekers regelmatig
voor
gewaarschuwd; niet te dicht bij de rand. Er stoppen er ook nog een
paar,
waaronder onze Rhein-IJssel-Express.
Maar eerst komt de RE
Koblenz-Wesel voorrijden en daar
het een gloednieuwe dubbeldekker is, stap ik in. Hij is bezig aan de
laatste
loodjes van een rit van 2:39 uur. Ergens bij een stationnetje wordt hij
voorbijgestoken
door een ICE.
In Wesel wacht ik een klein
halfuur op de Rhein-IJssel-Express,
waarvan het laatste stel weer afgekoppeld wordt. Eén stel FLIRT is
genoeg voor
het laatste, landelijke stuk Duitsland dat langzaam glooiend afhelt
naar onze
moerasdelta.
Deze rit geen noodstops of
schijnbewegingen naar de
linkerbaan. De trein volgt 123 km lang de Rijn, maar kruist in het
zicht van de
haven, tussen Westervoort en Arnhem, ook nog zijn andere naamgever.
Precies op
tijd arriveren we op Arnhem Centraal. Einde van een lijn die zonder
meer een
aanwinst is!
Frans Mensonides
23 april 2017
Er geweest: zaterdag 15 april 2017
laatste aanpassing: 28 april 2017
Wesel
©
Frans Mensonides, Leiden, 2017