Na het overzicht in de categorie ‘Overige’ deze week het jaaroverzicht van de meest opmerkelijke OV-foto’s die ik het afgelopen jaar geschoten heb.
De OV-artikelen op mijn site hebben zich in 2007 toegespitst op een paar rasechte migrainedossiers: Randstadrail, de Rijngouwelijn (RGL) en de OV-chipkaart. Ook de foto’s doen dat.
Met Randstadrail liep het allemaal nog min of meer goed af, in dier voege dat Zoetermeerse OV-reizigers nu gelukkig weer kunnen doen wat ze al jaren konden voordat er miljarden waren uitgegeven aan dit onzalige project. Maar in beide andere gevallen hield de stroom van artikelen plotseling op, ergens in de loop van het jaar. Betekent dat nou, dat alles in orde is gekomen met die lijn, en die kaart? Allerminst. Je zult er in 2008 vast meer over horen. Binnenkort op mijn site een kleine update over beide onderwerpen, want er is nog steeds veel over te zeggen, al is het niet veel goeds.
Toch levert het bereizen van OV-rampen soms nog wel eens oogstrelende plaatjes op. Ik bezocht de Hoekse Lijn natuurlijk voor die vermaledijde chipkaart. Maar deze foto van een omgebouwde sprinter in de namiddagzon is toch niet te versmaden. Het station heet Vlaardingen Oost, ofwel VLAARO, op de chipkaartlezer.
Van de Hoekse Lijn naar de Hoekse Waard is maar een kleine stap. ´Eén busstation, graag´, spraken ze tot de architect. ‘Maar het mag geen cent kosten, en ik wil het wel morgenavond hebben’. Onder die voorwaarden kon niet veel beters tot stand komen dan wat je hierboven ziet. Deze tochtige en onaantrekkelijke loods staat bij Heinenoord langs de snelweg.
Deze foto schoot ik op dezelfde avond waarop ik die rare kikker vastlegde, die het andere overzicht gehaald heeft; dat garagekunstwerk. De laatste bus 31 naar Katwijk staat rond het middernachtelijk uur klaar op het beginpunt aan de Aaltje Noordewierlaan in Leiden Zuid West.
Geen mens kan vertellen waarom, maar op de tramhaltes in de Haagse tramtunnel is fotograferen verboden. Ik ben daar wel eens op aangesproken. Ze dachten: je hebt zo´n tunnel, nou moet je er iets mee doen ook, al was het maar er een resem volstrekt overbodige verbodsbepalingen voor bedenken en er een leger geüniformeerde karpatenkoppen laten rondmarcheren om ze te handhaven. Maar als je een minicameraatje naast je zet op die onaangenaam harde en kille banken, is er geen mens die het ziet. En als je de flits uitschakelt, worden foto’s des te mysterieuzer.
Het railvoertuig op de afbeelding is natuurlijk zo´n zorgenkindje: een Randstadrailvoertuig op lijn RR3 die in het vroege voorjaar eindelijk was gaan rijden naar Loosduinen.
De bus werd door mij in 2007 nadrukkelijk naar voren geschoven als alternatief voor al die lightrailprojecten die maar mislukken. Hier, in een artikel over de snelbussen naar Purmerend, een blik vanuit een gelede bus in Amsterdam Noord. Het voertuig volbrengt een slalom om de bouwputten voor de Noord-Zuidmetro, waarvan de opening elk jaar een jaar wordt uitgesteld, en die dus wel nooit af zal komen.
Goed nieuws ook nog. Dit jaar werd ons land verrijkt met twee nieuwe modellen regionale treinen, de Spurt en de Protos. Hier de Spurt van Arriva aan de rand van Groningen-stáád, met op de achtergrond de suikerfabriek van Groningen en die van Hoogkerk. Wij, Wim en ik, namen die Spurt naar Leer en Buitenpost. Mooi weer was het niet, begin juli; zie die inktzwarte wolken eens langs het zwerk trekken!
Zoek dit jaar maar eens een zomerfoto zonder wolken in je album! Ook alweer zo’n breekbare zomerdag. Op het nieuwe Utrechtse bedrijventerrein Papendorp zinkt een stadsbus van GVU-lijn 29 in het niet bij de kantoren. Ook op die grasvlakte zal ooit nog wel eens een bedrijfsgebouw komen. Skyscraper City, noemen ze Papendorp al.
Vele van die gebouwencomplexen worden bevolkt door softwarebedrijven. Eén ervan (buiten beeld) heeft een kunstmatige heuvel in bezit genomen, zo lijkt het van afstand; met hekken met vuistdikke spijlen om ongewenste bezoekers buiten te houden.
Wat deed ik daar eigenlijk, in die buurt? Deze foto maken. En terugdenken aan de tijd, al weer minstens tien jaar geleden, dat het mij ideaal leek om op zo’n terrein te werken bij zo’n softwarebedrijf. Ik heb het niet gemaakt in die wereld en mag hier daarom als beloning om 14:30 uur in een bleek zomermiddagzonnetje lopen, terwijl zij in dat fort opgesloten zitten; het dertiende fort van Utrecht? Een arbeider op een grasmaaimachine (eveneens buiten beeld) groet me als lotgenoot. Hij hoeft / mag ook niet naar binnen.
Ook alweer zo’n lekkere zomerdag, met wolkbreuken. Donkere wolken pakten zich in 2007 samen boven de RGL. Hier in Gouda letterlijk. En bovendien lijkt het trammetje naar Alphen a/d Rijn geplet en opgevreten te worden door een IC-dubbeldekker.
Op de officiële provinciale site van de RGL vroegen ze om aardige vakantiefoto’s. Ik zond deze in, met hatelijk commentaar over het symbolische karakter van lightrail die het moet verliezen van normale treinen. Maar mijn satire ontging hen, en ze plaatsten hem gewoon op hun site, onder beleefde dankzegging.
In september kwam er een einde aan een Railloos Tijdperk van 17 maanden. Er reden weer railvoertuigen op het hele Randstadrailnet, v/h de Hofplein- en Zoetermeerlijn. En zo ook bij het nieuwe station Forepark tussen Leidschendam-Voorburg en Leidschenveen. Dit station kent een hoog perron voor RET-voertuigen en een laag voor HTM-voertuigen. Daar heb ik een HTM-Randstadrailvoertuig gefotografeerd dat net het hoge perron passeerde. Met die twee lange kerels erbij lijkt het wel een speelgoedtrammetje. Dat schreef ik ook al in het artikeltje erover.
Bussen leveren vaak net zulke mooie plaatjes op als railvoertuigen. Dat bleek wel uit mijn (foto)rapportage van de Zuidtangent, die rijdt van Haarlem NS naar Amsterdam Bijlmer ArenA, door een futuristisch Nederland dat tussen nu en 2020 gebouwd zal worden. Hier betrapte ik de bussen echter op een wat weggezakt stukje asfalt op een polderweg ter hoogte van het dorpje Ouderkerk a/d Amstel.
Mooie plaatjes, dat vonden ze ook bij een gerenommeerd verkeersadviesbureau, waarvan ik de naam niet voluit zal noemen. Een lezer had een wat vage avond over de Zuidtangent bijgewoond, georganiseerd door dat bureau, en had deze foto’s, samen met foto’s die hij zelf had gepubliceerd op Internet, teruggezien in een presentatie. Hij mailde me, of ik daarvoor wel toestemming had verleend, en ik antwoordde, hoogst verbaasd, dat dat niet het geval was.
Deze zaak is inmiddels rechtgezet, door bemiddeling van genoemde lezer, zodat deze illegaal uit mijn boomgaard geplukte vruchten geen twistappeltjes hoeven te worden. Ik heb me bij dat bureau wel vaker afgevraagd wie toch al die mooie foto’s maakte in hun glossy rapporten. Nou, die stelen ze dus van amateurs als ik, voor hun opdrachten waarmee ze tonnen verdienen. Zeer vereerd, natuurlijk. Onderling jatwerk is onder hobbyisten gemeengoed op Internet, en wordt door mij ook wel toegepast, wel met bronvermelding. Maar voor zo’n dik betaald adviesbureau is het toch een tikje beschamend.
Met opa naar de treinen kijken… Dit tweetal tilt zelfs station Tiel Passewaaij uit boven zijn troosteloosheid. En natuurlijk moet je elke gelegenheid aangrijpen om nog een plan-T of –V vast te leggen. Straks rijden ze niet meer. Dat schreef ik vijf jaar geleden ook al, maar een keer moet toch echt een einde komen aan het bestaan van deze jaren-60-treinen. Ik was die dag ook nog op het iets bezienswaardigere Helmond Brandevoort en schreef over beide stations.
Er gingen wat troebelen aan vooraf, maar nu rijden ze dan toch, de Protossen op de Valleilijn, met hun plompe koppen. Fotogeniek zijn ze in hun lelijkheid; kijk hier maar, op station Lunteren.
In dat dorp, het middelste van Nederland, nam ik ook afscheid van de vereniging ROVER, na 26 jaar lidmaatschap. ROVER en POVER, het scheelt maar een streepje…
Dat was allemaal in 2007, en 2007 is nu voorbij. In ’08 zal ik hopelijk een vrolijker OV-jaaroverzicht kunnen maken dan thans.
Frans Mensonides
4 januari 2008
© Frans Mensonides, Leiden, 2008