Spoorboekje 2020: weinig verbeteringen

Hernoemd; v/h Delft Zuid. Heerlijk rustig aan de ogen, tussen haakjes, overal die lege, witte reclameborden! NS heeft een conflict met de reclame-exploitant of hoe dat ook heet. Van mij mogen ze het zo laten.


Hier is hij dan weer: mijn traditionele decemberse ronde langs alle wijzigingen in het spoorboekje van Nederland. Maar dit jaar wordt het artikel een stuk korter dan normaal.

In geen enkel ander jaar van dit decennium heeft de roep om meer OV harder geklonken dan in 2019. En in vrijwel geen enkel ander jaar is het aantal verbeteringen in het spoorboekje zo minimaal als in 2019.

De dienstregeling voor 2020 gaat in op zondag 15 december 2019. Waarom juist die dag? Nou, het is altijd op de zondag die volgt op de 2e zaterdag in december. En waarom is dat zo? Een internationale afspraak. En traditie.

Meestal worden er op zo’n decemberzondag wel wat nieuwe stations geopend, her en der in het land. Maar dit jaar: niks, noppes, nada. We zullen ons tevreden moeten stellen met 3 stations die van naam veranderen. Delft Zuid wordt: Delft Campus. En de hoofdstations van Amersfoort en Eindhoven mogen zich met ingang van die zondag tooien met de felbegeerde toevoeging: Centraal.

Ook slechts een handjevol extra treinen in het spoorboekje. Amersfoort Centraal ziet per uur voortaan 6 IC’s naar Utrecht vertrekken, tegen 4 tot nu toe. Die 2 extra IC’s hebben Den Haag Centraal als eindbestemming. Verder rijdt er 4 keer per dag per richting, in de spits, een extra trein Amersfoort Centraal – Harderwijk die alleen stopt in Nijkerk. Ook 4 keer per dag per richting, maar dan verspreid over de hele dag, gaat er een extra IC Eindhoven – Dordrecht rijden.

Wat nog meer? Station Zwolle Stadshagen, afgelopen zomer een week lang op proef open, wordt definitief in gebruik genomen; de vlag uit! De Sprinter Meppel – Leeuwarden krijgt een andere dienstregeling, waardoor de treinen beter aansluiten op de IC’s. En in de avonduren gaat er een rechtstreekse Arriva-trein rijden van Apeldoorn naar Winterswijk, die tussen Apeldoorn en Zutphen niet stopt.

Dat laatste geloof ik eerlijk gezegd wel, evenals wat marginale aanpassingen van de vertrektijd, verspreid over het land, en een enkele extra trein ’s morgens vroeg. De rest van de genoemde veranderingen, daar ga ik langs, de komende weken. Behalve voorlopig die in Zandvoort (waar ik afgelopen zomer fietste). Daar gaan 6 treinen per uur rijden in plaats van 2 of 4. Maar alleen op hete stranddagen en als er geracet wordt op het circuit van die huizenprins, die zelf nooit in een trein zit.


 

Delft Campus, vlag op een modderschuit - Centraal - Eindhoven Centraal - Extra IC´s Utrecht – Amersfoort Centraal en Sprinters Amersfoort Centraal - Harderwijk  - Kerstwalg - IC Dordrecht – Eindhoven
- Aan alles komt een Eindje - Qbuzz-misèreMeppel en verder - Zwolle Stadswelbehagen



 

Delft Campus, vlag op een modderschuit









En ik begin daarmee al 2 dagen voor de zondag dat de nieuwe dienstregeling ingaat. Want het nieuwe naambord van Delft Campus hangt er dan al.

Station Delft Zuid werd geopend op 31 mei 1970 en heeft dus net geen halve eeuw zo geheten. Het ligt op de grens van de wijken Tanthof en Voorhof en trekt 4500 reizigers per dag. Behalve de naam verandert er voorlopig niet veel op dit station. Nog steeds stopt er eens per kwartier de Sprinter Den Haag – Dordrecht.

Wel ligt de omgeving van het station momenteel helemaal op de schop. Het traject Rijswijk – Delft Zuid wordt de komende jaren namelijk verdubbeld van 2 naar 4 sporen. Die 2 extra sporen komen aan weerszijden van de bestaande. Over de hele lengte van 6 km van dit traject wordt volop gewerkt aan de spooruitbreiding die in 2023 voltooid moet zijn. Over een paar jaar gaat op het ondergrondse station Delft het tweede perron open, en daarmee wordt dat station ook 4-sporig.

Het zal tijd worden, dat vierspoor tussen Rijswijk en Delft Zuid. ROVER drong er al op aan toen de landelijke organisatie van die club nog iets voorstelde…

Ik reis naar Delft Campus op het midden van een donkere, regenachtige vrijdagmiddag. Maar ook bij zonnig weer is Delft Zuid toch wel een van de meest deprimerende stations van Nederland. Het bestaat uit niet veel meer dan 2 perronnetjes onder een lelijk, betonnen viaduct. En er is geen vierkante meter in de stationsomgeving of zeeën van fietsen staan er stuur aan stuur in de open lucht te verroesten.

Voorlopig het enige nieuwe aan het station: de naambordjes Delft Campus. Een duidelijk geval van een vlag op een modderschuit. Ik vraag me werkelijk af of de naamswijziging niet beter had kunnen wachten tot voltooiing van de spoorverdubbeling en daarmee herbouw van het station.

De naam ‘Campus’ is nog knap verneukeratief, ook. Die verwijst natuurlijk naar de Technische Universiteit Delft. Maar wie denkt dat je vanuit de trein zó de collegezalen, laboratoria of universiteitsbibliotheek binnenstapt, zal lelijk op zijn of haar neus kijken. De TU is hier 1½  km vandaan, 10 minuten fietsen of 20 minuten lopen in de herrie van het verkeer op de Kruithuisweg, die het spoor ongelijkvloers kruist.

Rijdt er dan geen bus? Oh ja, bijna bumper aan bumper over die weg. Maar die bussen hebben geen halte bij het station; er is geen plek voor op de brug. Bovendien rijden ze er maar tijdelijk. Een andere brug, de Sint Sebastiaansbrug tussen het centrum van Delft en de universiteit, is jarenlang afgesloten. Hij wordt geschikt gemaakt voor tramverkeer, en een hele vloot stads- en streekbussen rijdt nu om via de Westlandseweg, Papsouwselaan en Voorhofdreef.

Ik trek de wandelschoenen aan en begeef me naar de universiteit over een blubberig voetpad langs de Kruithuisweg, onder een continue drenzerige motregen. Wat een alfa er te zoeken heeft, snap ik evenmin als op die middag in ’14 toen ik de trambaan fotografeerde. Die was toen al bijna helemaal klaar voor de doortrekking van lijn 19 (thans: Leidschendam Mall of the Netherlands – Ypenburg - Station Delft) via die gammele Sebastiaansbrug naar de TU-wijk. Maar de studenten die die trambaan nog hebben zien aanleggen, zijn inmiddels al lang afgestudeerd.

Eind 2020, of misschien in de zomer al, wordt het tramtracé eindelijk in gebruik genomen. Dan heeft de voorpret de hele 21e eeuw tot dan toe geduurd, inclusief het jarenlange gesteggel over de precieze route.

Ook het TU-terrein kun je niet echt knus en gezellig noemen. Maar ik geloof, dat technici daar ook niet erg aan hechten.




De laatste studenten verlaten de gebouwen en gaan op huis aan voor het weekend. Ik kijk of ik mijn achterneefje uit Deventer misschien zie, maar dat zou wel erg toevallig zijn.

Een man duwt, puffend en steunend, een steekwagen voort met een groot, zwaar meetinstrument erop. Als je als TU-student trainingsbureau AthenaStudies inschakelt, stijgt je kans op het slagen voor je tentamen Rocket Science tot 87%. Hetzelfde geldt voor de vakken Differentiaalrekening, Aerodynamica en Vibraties.

Ik neem stadsbus 69 naar het station. Die rijdt om, zoals gezegd, over de Kruithuisweg. Als het intussen niet donker was geworden, had ik in het voorbijgaan beneden me station Delft Campus nog kunnen zien liggen. 


 

Centraal


Dan op pad voor de andere 2 stations met nieuwe naambordjes: Eindhoven Centraal en Amersfoort Centraal. Ik doe ze allebei als intermezzo tijdens een ware feestdag. Het is maandag 16 december 2019, de eerste dag van exploitatie van U-OV lijn 22, alias de Uithoftram naar Utrecht Science Park. En ik maak al die spoorkilometers, 446 in getal, vanzelfsprekend op een Keuzedag.

Centraal, die toevoeging is zo felbegeerd bij gemeentebesturen dat het wel een keurmerk lijkt voor een stad die een echte metropool is geworden. Maar dat is Amersfoort evenmin als de vestigingsplaats van deze site: Leiden, waarvan het station in 1997 zelfs als eerste in de adelstand van Centraal werd verheven.

Hoe zit dat precies? Waarom krijgt het ene hoofdstation wel het toevoegsel Centraal en dat in een andere stad niet?

Een station moet minimaal 40.000 klanten per dag trekken - treinklanten wel te verstaan; geen mensen die alleen een kopje koffie komen drinken in de hal. En de gemeente die de eer te beurt valt, moet niet alleen minimaal 100.000 inwoners tellen, maar ook bereid zijn om de kosten van de hernoeming te dragen. Ook moet het station een echt spoorwegknooppunt zijn.

Verder geldt er nog één andere eis, een heel logische: de desbetreffende stad moet meer dan één station op zijn grondgebied hebben. Anders is een toevoeging overbodig, net zo overbodig als Centrum in Schiedam Centrum en Lelystad Centrum. Dat laatste heet zo omdat er ook nog een station Lelystad Zuid in de planning stond. Maar dat ging niet door omdat de geplande uitbreidingswijk in het zuiden van Flevolands hoofdstad ook niet doorging. Op die plek zie je langs de spoorweg nog wel een archeologisch monument uit de 80’s waarin je met enige moeite een perron kunt herkennen.

Er gelden ook nog ongeschreven wetten voor de toekenning van het epitheton: Centraal. Zo greep Breda ernaast, met als argument dat de Thalys niet stopt in die stad, doch er alleen langsheen rijdt. Maar die komt niet eens door het station, dus wat was het probleem nou eigenlijk?

Momenteel kent Nederland 8 stations Centraal. Gerangschikt naar afnemend inwonertal van de stad zijn dat: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amersfoort, Arnhem, Leiden.

Komen er nog meer? Nijmegen is ervoor in de slag. Ook Groningen zou het kunnen aanvragen. Een logische uitbreiding van het rijtje zou Zwolle nog kunnen zijn dat, nu Stadshagen eindelijk open is, ook voldoet aan de eis van meer dan één station.

 

Eindhoven Centraal



?????

Er was een paar jaar geleden een hoop kritiek op invoering van de ETMET-dienstregeling (Elke Tien Minuten een Trein) op het traject Amsterdam – Utrecht – Eindhoven. Maar het is toch wel handig als je, zoals ik vandaag, alleen maar even snel heen en weer wilt. Ergens klopt hun slogan, ‘spoorboekloos reizen’, wel. Met een 10-minutendienst neem ik niet de moeite om zo’n reis helemaal uit te stippelen, maar ga gewoon langs het perron staan wachten tot er een komt.

Behalve dat naambordje, en die 4 extra IC’s naar Dordrecht per dag, verandert er niks op Eindhoven Centraal. Eindhoven bezit trouwens maar één extra station naast Centraal; Eindhoven Strijp-S, v/h Eindhoven Beukenlaan.




Net als Delft heeft Eindhoven een technische universiteit binnen zijn grenzen. Het station had hier ook wel Campus mogen heten in plaats van Centraal. Het terrein van de TU/e ligt op loopafstand van het station, veel dichterbij dan de TU Delft bij Delft Campus. Maar als je het in Eindhoven over Campus hebt, denkt iedereen aan de Hightech Campus, helemaal in het zuiden van de stad. Dat is een bedrijventerrein, en geen universiteits-. Ik was er in 2017 met de elektrische stadsbus, toen een innovatie, maar 3 jaar later al gemeengoed in heel Nederland.

Een paar dagen geleden was TU/e in het nieuws over een affaire die ik in de media gevolgd heb met een mengsel van ontzetting en bewondering. Het ging over hun jongste student, het 9-jarige Vlaams-Nederlandse jongetje Laurent. Hij en zijn ouders hadden een conflict met de universiteit over o.a. het tempo waarin hij zou kunnen afstuderen als bachelor in de elektrotechniek. De ouders vonden dat dat moest plaatsvinden voor zijn 10e verjaardag, maar de universiteit dacht dat er nog wel een half jaartje extra overheen mocht gaan.

Laurent slaagde op zijn 8ste voor zijn eindexamen Gymnasium, wat je meestal doet op je 18e, en heeft dus welgeteld 10 klassen overgeslagen op school. Ik slechts één, indertijd, en dat gaf al problemen genoeg.

Ik schreef enige tijd geleden een stukje over dat jaar dat ik heb overgeslagen, of liever: over het jaar daarna. ‘Een pedagogische nachtmerrie’, zo vatte ik mijn ervaringen samen. Wat moet 10 jaar overslaan dan wel niet zijn? Een stuk leuker misschien. Als je één jaar overslaat, ben je in sociaal opzicht altijd de lul in de klas, altijd net iets kleiner en jonger dan de rest – en toch ook nog net iets slimmer, en dat wordt je sowieso nooit vergeven.

Maar als je zoveel klassen overslaat dat je te midden van volwassenen belandt, speelt dat misschien helemaal niet meer. Of wordt je dan een knuffelbeer voor vrouwelijke medestudenten? Ik kan me er geen voorstelling van maken.

De – volgens velen overambitieuze - ouders van Laurent werden finaal uitgekotst in alle media. Maar ze verklaarden dat er alleen maar in Nederland zo negatief gereageerd werd, waar je geen millimeter boven het maaiveld mag uitsteken. In Vlaanderen vinden ze het doodnormaal dat ouders apentrots zijn op zo’n zoon.

Ook heerste de mening over Laurent – terwijl, geloof ik, nooit iemand iets vraagt aan hem zelf – dat hij een erg zielig geval was omdat hij geen normale jeugd zou hebben. Maar het kan heel goed zijn dat iedereen ernaast zit. Ik wed dat hij liever in een lab aan de knoppen draait dan te spelen met leeftijdgenoten die hem toch niet begrijpen.

Verder zag ik hem ergens afgebeeld met een Donald Duck en las ik dat hij gek is op gamen; behalve een genie toch ook nog een normaal kind. Die soms ook reageert als een normaal kind. Wat mij voor hem innam en me helemaal geruststelde over zijn lot was zijn tweet, als commentaar op uitspraken van de TU/e: ‘Liar, liar, pants on fire’. ‘De prof is gek, met de lepel in de bek’, had hij ook kunnen schrijven.

Goed, hij en zijn ouders zoeken hun heil in de States en de TU/e gaat verder met studenten met een normale leeftijd en een normaal tempo.

Waarom ik het allemaal te berde breng in een stuk over treinen? Sommige nieuwsfeiten raken je meer dan andere. Ik wilde het ergens kwijt en waar kon dat beter dan op de plek des onheils? Trouwens, het ging om een studie elektriciteit, en de meeste treinen rijden in dit land op stroom; niet op stoom, zoals onlangs verondersteld werd door onze premier, die door niemand van genialiteit of zelfs maar hoogbegaafdheid verdacht wordt.

 

Extra IC´s Utrecht – Amersfoort Centraal en Sprinters Amersfoort - Harderwijk


Spoorboekloos terug per ETMET naar Utrecht, voor die tram. Ik kom nogal eens op campussen, de laatste dagen. Maar van er alleen fotowandelen zal ik niet veel wijzer worden. Dan dus maar snel door naar Amersfoort.

Wat de vraag bij me oproept of ik daar in de avondspits wel heen kan zonder bij te betalen. Las ik laatst niet iets over beperkingen de NS heeft opgelegd aan hun hondstrouwe klanten die reizen op een Keuzedag? Niet meer reizen in de middagspits? Ik zoek het even na. Het geldt pas vanaf 1 januari 2021. Dat duurt nog even. Daar ga ik me tegen die tijd nog wel eens kwaad over maken.

Tot zondag 16 december reden er 4 IC´s per uur van Den Haag Centraal richting Utrecht. Een ervan reed door naar Enschede; een andere naar Amersfoort Schothorst en 2 kwamen niet verder dan de Domstad. Nu gaan die 2 door naar Amersfoort. In de spits rijden ze ook nog verder tot Deventer, op tijden dat de Berliner niet rijdt, en in plaats van IC’s uit Schiphol.

De 2 nieuwe IC’s Utrecht - Amersfoort rijden 3 minuten achter de bestaande aan - en op de terugweg vanzelfsprekend 3 minuten voor ze uit, dank zij de ijzeren wetten van de symmetrie in het spoorboekje.

Ik neem die van 16:51. Het is een Koploper van 8 bakken die bij lange na niet vol zit. Het publiek heeft deze trein nog niet ontdekt.

We bereiken Amersfoort dat zich nu ook Centraal mag noemen. Het station, in een sterk gegroeide stad, is als vanouds het scharnierpunt van de IC-verbindingen van de Randstad met het noorden en oosten van Nederland.




Ik zat in de achterste bak, fotografeer nu het bordje waar Amersfoort zo trots op is, en ga nu eens rustig kijken waar de extra Sprinters naar Harderwijk vertrekken. Aha, dat is van hetzelfde perron, een eindje verderop, 5b. Daar staat hij al in de verte. Stond, moet ik schrijven; hij komt al in beweging en is er vandoor.

Nou, die zit behoorlijk dicht op de IC naar het noorden. Die is vertrokken om 17:04 en de Sprinter zag ik met lede ogen wegrijden om 17:09, waarmee hij uitrijdt voor de reguliere Sprinter Utrecht Centraal – Zwolle, v. 17:12.

Op een mooie dag als deze kan mijn regiefoutje mijn humeur niet verpesten; ik wacht gewoon op de volgende. Die foto van dat stationsbord is ook maar matigjes; ik maak hem bij daglicht nog een keer over. Avondfoto’s worden sfeervol of mislukken jammerlijk; ik heb er meer ervaring mee.

Deze Sprinters Amersfoort – Harderwijk stoppen alleen in Nijkerk, dat na Harderwijk het drukste Sprinterstation is tussen Amersfoort en Zwolle. Er rijden 4 van deze treinen in de middagspits, vertrek 16:39, 17:09, 17:39 en 18:09. In de ochtend gaan er ook 4, maar dan de andere kant op. Vertrek uit Harderwijk om 7:16, 7:46, 8:16 en 8:46, ook dan voor de Sprinter uit.

In tegenstelling tot de IC Deventer van daarnet, is deze trein, een SLT, goed bezet. De Harderwijkse forenzen hebben hem al in gebruik genomen op de eerste dag dat hij rijdt. Op het traject van Utrecht Centraal naar hun woonplaats besparen ze 12 minuten, als ze tenminste niet, zoals ik, lopen te teuten bij die krappe overstap. ’s Morgens besparen ze 11 minuten. Dat is toch in totaal bijna 4 volledige etmalen per jaar voor wie dit stuk elke werkdag moet afleggen.

NS heeft deze treinen ingevoerd om de Harderwijkers tevreden te stellen die al jaren roepen om een IC-stop in hun stad; ik schreef er begin dit jaar over. NS wil daar niet aan en om die reden zal deze trein, die 4 stations overslaat, dan ook geen IC genoemd zijn.

In Harderwijk moet de conducteur diverse mensen ervan weerhouden om in te stappen in wat ze denken dat de Sprinter naar Zwolle is. De eerste 2 van die 4 extra Sprinters zullen wel leeg terugrijden naar Amersfoort. En deze rijdt leeg door, naar Nunspeet, ‘t Harde of zelfs Zwolle; Harderwijk heeft geen opstelterrein.

Ikzelf ga in ieder geval naar Nunspeet, waar ik laatst ook al was, naar die goeie cafetaria met uitzicht op het spoor.

Daar zie ik wat later door de beslagen ruiten geloof ik de volgende SLT station Nunspeet met een matig gangetje binnenrijden. Dat zal de volgende Sprinter Amersfoort - Harderwijk wel zijn; de laatste van de dag. Ze worden blijkbaar inderdaad gestald in Nunspeet – maar dan zouden ze daar ook net zo goed even kunnen stoppen voor reizigers.

Dit stuk over het spoorboekje van 2020 wordt vervolgd!

Frans Mensonides
Op de dag van de winterzonnewende 2019
Er geweest: Delft vrijdag 13 december 2019, de rest: maandag 16 december 2019.


Harderwijk bij avond, een paar weken geleden


Kerstwalg

Als ik dit jaar mijn kerstwalg eens trachtte te bestrijden met het voltooien van dit artikel? Effectiever wellicht dan me de hele dag bij de televisie zitten te ergeren aan kerstconsnerten, kersttoespraken, onbegrijpelijke wetenschapsquizzen en ander akelig eindejaarsgedoe.

Ja, zo ga ik het doen: op kerstavond-dag, dinsdag 24, die nieuwe IC Dordrecht  - Eindhoven, en op tweede kerststol-dag, donderdag de 26ste, station Zwolle Stadshagen en die gekantelde Sprinter Meppel – Leeuwarden. Eh, gekanteld, in de zin van een ander uurpatroon; neem het niet letterlijk.

Veel dienstregelingen veranderen altijd op die 2e / 3e zondag in december, veel nieuwe verbindingen zijn er, en vaak ook concessiewisselingen. Daardoor is het in december en januari altijd topseizoen op deze site. Al weken voor die bewuste zondag zit ik op lijnennetkaarten en in (digitale)  spoor- en busboekjes te studeren of er nog interessante dingen zijn waar ik zelf beslist moet gaan kijken.

Nou ben ik dit jaar blijkbaar in mijn ijver vergeten om ook de dienstregeling te bestuderen van de Leidse stadsbus, waarvan ik dagelijks gebruik maak. Ik merkte het toen ik op zondag de 15e bij de halte Cornelis Schuytlaan stond te wachten op bus 5 naar Leiden Centraal. Die kwam niet. Zoiets suddert dan langzaam door tot mijn bewustzijn. Héé, zou de dienstregeling soms gewijzigd zijn? Angstige blik op het tijdenlijstje. Jawel, de bus was 5 minuten voor mijn komst al vertrokken.

Ik had het kunnen en moeten weten. Ieder jaar ingrijpende wijzigingen in en om Leiden. En dat dan meestal zonder dat er echt een spectaculaire kwaliteitssprong valt toe te juichen.

 

IC Dordrecht – Eindhoven

Dordt is er de laatste jaren ook niet echt op vooruit gegaan in het spoorboekje. Het kon luttele jaren geleden nog beschikken over 7 IC´s per uur richting Rotterdam. Toen ging de IC Brussel – Amsterdam eraf plus de 2 IC’s Eindhoven – Den Haag; die rijden nu allemaal via de HSL. Waardoor tevens de verbinding met Breda er flink op achteruit ging. Eerst pendelde er nog één IC per uur op het traject Dordrecht – Breda. Die verviel op een zeker ogenblik ook, zodat men daarna aangewezen was op die langeafstands-Sprinter Dordrecht – Arnhem.

Het gaf scheve gezichten in Dordrecht, Hollands oudste stad, gelegen voor de poort van Brabant. Maar sinds 16 december hebben ze nu een IC Dordrecht – Eindhoven.

Het is jammer genoeg niet meer dan een goedmakertje of een mondsnoerdertje. Hij rijdt slechts op doordeweekse dagen en dat maar 4 keer per dag per richting. En niet alleen in de spits, zoals je zou verwachten, maar verdeeld over de dag.

Uit Dordrecht vertrekt hij om 6:18, 9:18, 13:18 en 17:18, uit Eindhoven 8:03, 12:03, 16:03 en 20:07. De rit duurt (meestal) 1:09 uur, wat 10 minuten sneller is dan met een overstap in Breda.

Het is dus zo om en nabij 4-uursdienst. Ik zit wel eens op de Britse reisplanner te speuren naar leuke vakantiebestemmingen in het VK, voor komende zomers. In de dunbevolkte binnenlanden van Wales en Schotland heb je veel spoorlijnen met 4 treinen per dag per richting. Maar in overvolle Nederlandse streken is zo´n dienstregeling toch wel een heel raar geval.

Deze trein is dan ook niet druk. Ik pak in Dordrecht die van 13:18. Het is een Koploper-3tje, maar met één bak zouden ze het vandaag best afkunnen. Met een dozijn passagiers aan boord vertrekken we richting Brabant.



Breda, Tilburg, Boxtel, Eindhoven

Deze treinserie heeft, naast zijn lage frequentie, nog een andere eigenaardigheid. Richting Eindhoven stopt hij niet alleen op de IC-stations Breda en Tilburg, maar ook nog in Boxtel. Maar op de terugweg doet hij dat niet.

De trein beweegt zich op drukbereden spoorroutes als een ongeleid projectiel tussen alle andere treinen door. Hij heeft lange wachttijden op tussenstations, tot 7 minuten aan toe. En op de heenweg houden we voorbij Lage Zwaluwe minutenlang halt. De IC Den Haag – Eindhoven moet voor ons langs. Maar die is exact op tijd, en wij zijn dat ook. En blijven dat. Deze stilstand is ingecalculeerd en zal zich bij iedere rit voordoen.

Goed, we komen uiteindelijk toch wel terecht in Eindhoven. In Dordrecht heeft deze IC een korte keertijd, maar in de Lichtstad verhuist hij naar het rangeerterrein om daar ruim 1½ uur later pas weer van tevoorschijn te komen.

 

Aan alles komt een Eindje



Eindhoven 16:03; IC naar Dordrecht staat klaar voor vertrek

Ik ga maar een rondje lopen door het centrum. Schreeuwjezus, de Evangelist van de Lichtstad,  Arnol Kox, hoor je altijd veel eerder dan dat je hem ziet. Hij ziet er niet goed uit, heeft zijn invalidenscooter moeten verruilen voor een rolstoel, en heeft die vanmiddag geparkeerd onder een luifel bij de ingang van Heuvel (v/h HeuvelGalerie). ‘EINDIG NOU MET EINDIG!’, luidt vandaag zijn mantra, ‘EINDIG NOU MET EINDIG!’, ‘EINDIG NOU MET EINDIG!’, eindeloos herhaald.

Tenminste, dat maak ík ervan; hij is lang niet altijd verstaanbaar. Ook voor Eindhovenaren niet: ‘Heeft hij het nou over Eindje?’, vraagt een passerende man aan zijn vrouw. Eindje is geloof ik een koosnaampje van Eindhovenaren voor hun stad (zie het plaatje hier ergens boven).

Eindig is ons bestaan. Als er één dag geschikt is om daarover te reflecteren, is het wel kerstavond-dag. Oneindig is alleen ’s mensen domheid. Dat zeg ík niet; dat zei Einstein.

Wacht even, nog wel even Nols verhelderende tekst lezen. Een eitje heeft hij het over, geen eindje. Het gaat om een eitje, het eitje waarmee ieders bestaan begonnen is.

Later zal ik lezen dat Nol in oktober ernstig ziek is geworden en aan de dood ontsnapt is. En dat hij getrouwd is, wat ik niet zou verwachten van een (zelfverklaarde) profeet. Hij vreest het einde niet. Hem is geopenbaard dat de aarde over 1300 jaar herboren zal worden, net als iedereen die op aarde geleefd heeft. 't Zal er vol worden...

Het onooglijke Genderstraatje, een paarhonderd meter verder, verwijst niet naar de strijd om erkenning van mensen met holebi en verdere reeksen afkortingen; evenmin als de Gendervijver en de wijk Genderbeemd dat doen. Er is dan ook géén regenboogzebra met kleuren voor vrijwel elke afwijking (waarop de mijne sowieso nooit voorkomt: eeuwig vrijgezellendom).

Nee, Gender is de naam van een beekje dat ontspringt in de moerassen ten westen van de stad, ooit uitmondde in de Dommel, maar nu gekanaliseerd is, getemd en afgedamd. Het heette vroeger ook wel Einde, en daar zou zowel de naam Eindhoven als de bijnaam Eindje van afgeleid kunnen zijn. Een beetje google-en en alle vragen worden beantwoord.

Als je nou dat beekje Gender oversteekt, ben je eigenlijk ergens in zekere zin transgender. Een matige grap, die bovendien vast al eens eerder gemaakt is in Eindhoven.




Arnol, archieffoto 2015




Overal in het centrum van Eindhoven staat een fakkeltocht aangekondigd voor vrede en tolerantie. Die vangt vanavond aan op het Wilhelminaplein klokke 18:00 uur. Als de sfeer dit jaar op Twitter maatgevend is voor de geestesgesteldheid van heel Nederland, dan zullen aan die optocht even weinig mensen meedoen als er daarnet in Dordrecht in de trein naar Eindhoven gestapt zijn.

Ongeveer de helft van mijn timeline bestaat nu uit uitingen van haatzaaiers, volkshitsers en onverhulde bruinhemden. Ik krijg nog eens een verstuikte wijsvinger van het blocken. Maar ze blijven opduiken.

En dat komt dan weer door alle deugmensen die dat soort lui beantwoorden en retweeten met moralistisch commentaar. Dat doen ze ook met het wijsvingertje, en niet zelden met scheldpartijen, dreigementen en banvloeken die knap pittig zijn voor mensen die tolerantie hoog in het vaandel voeren. Ze zouden anderen doodwijzen, als ze de kans kregen. Die deugeriken block ik dan ook maar; wat is het verschil nog met hun opponenten?

Ik zou bijna nog met die fakkeltocht meelopen, als ik een fakkel bij me had, en als ik niet van plan was om de trein van 16:03 terug te nemen naar Dordrecht.

Die trekt wat meer publiek, een man of 40 bij vertrek uit Eindhoven en een stuk of 25 bij aankomst in Dordt. Daar stappen er slechts een stuk of 12 à 13 in voor de retourrit naar Eindhoven.

Deze kerstavond is natuurlijk niet maatgevend. Maar aan de andere kant: er is toch wel zoiets als een avondspits gaande. Sommige mensen moesten gewoon nog werken, vandaag.

Als deze IC in de loop van de maanden wat aantrekt qua reizigersaantallen, zouden ze er een uurdienst van moeten maken. En anders zie ik heel somber in voor deze treinserie.

Een paar woorden nog over een vreemde kwestie. De IC naar Den Haag Centraal vertrekt sinds 15 december een minuut eerder uit Eindhoven, zag ik; 13 / 43 in plaats van 14 / 44. Dat is omdat de snelheid tussen Eindhoven en Breda tijdelijk bij wijze van experiment teruggebracht is naar 115 km/uur. En dat is weer omdat enkele omwonenden geklaagd hebben over trillingen van passerende treinen. Omwonenden die allemaal ooit zijn gaan wonen bij een spoorlijn die al heel lang bestond…

 

Qbuzz-misère


Dan nog iets over wat níét veranderd is na 15/12: de misère op de MerwedeLingeLijn Dordrecht – Gorinchem - Geldermalsen. Qbuzz nam in december 2018 de Concessie DMG (Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem) over van Arriva, en daarmee ook deze treinen. Ze beloofden ze, na de jaarwisseling te zullen opknappen en te voorzien van R-net-kleurstelling.

Dat beloven ze nog steeds, voor na alweer de volgende jaarwisseling. Van één trein hebben ze de verbouwing dit jaar nog afgekregen. Ik zag hem aan het begin van de middag rangeren langs het perron, maar weet niet of hij al in dienst is.

Verder heeft Qbuzz in één jaar tijd een ongelooflijke puinbak gemaakt van de MLL: heel veel defecten, heel veel storingen, overvolle treinen, gestrest personeel en boze reizigers. Zie dit artikel.

Sommigen roepen zelfs al om terugkeer van NS. Maar dat vind ik nou een voorbeeld van de duivel met Beëlzebub uitdrijven. De mensen zijn blijkbaar al vergeten dat de MLL in 2007 door Arriva en 2 provincies juist gered werd uit de klauwen van NS, die erg z’n best deed om het lijntje de nek om te draaien.

Maar ik zal over een paar dagen wel lezen dat Qbuzz afgedankte NS-Sprinters wil inzetten om het materieeltekort op te lossen.

Als ik terug ben uit Eindhoven, laat ik de trein naar Gorinchem (een onopgelapte) lopen en pak toch de volgende maar naar Geldermalsen. Die met R-net-logo krijg ik vast niet meer te zien, vandaag.

Ik las onderweg ergens dat station Arkel voorzien is van overdadige kerstversiering, dus ik doe mijn ogen maar dicht als we dat naderen. ‘Station Armoe’, versta ik uit de luidspreker.

We halen Geldermalsen, wat een wonder mag heten, als ik de artikelen in de media kan geloven. Na Geldermalsen dineer ik in Utrecht, ga nog een rondje lopen door die stad, mis de trein naar Leiden, pak die naar Den Haag en ben nog net voor middernacht thuis. Ja, ik merk het: dit gereis en getrek helpt toch echt met kerstmis; de eerste ronde van de strijd tegen de kerstwalg gewonnen! Deel 2: overmorgen (gewoon hieronder).

 



Meppel en verder


De Sprinter Meppel – Leeuwarden stond tot 15 december bekend om zijn kloterige aansluiting op de IC’s van en naar de Randstad. Maar daar is verandering in gekomen. De dienstregeling is met een minuut of 10 gekanteld, zodat de trein nu in Meppel een strakke aansluiting geeft op de IC’s Den Haag / Rotterdam - Leeuwarden. Daarmee wordt de reistijd van de Randstad naar de Sprinterstations Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum ook zo’n 10 minuten korter.

De duur van de rit Meppel – Leeuwarden neemt verder met enkele minuten af. Dat komt doordat de SGM-Sprinters op dit traject vervangen zijn door snellere SNG’s. Doordeweeks rijden die elk halfuur en in het weekend eens per uur. Dat was al zo, en is niet gewijzigd.

De trein vertrekt op tweede kerstdag, en op andere feest- en weekenddagen om 11 minuten na het uur uit Meppel, met een overstaptijd van 7 minuten op de IC. Op doordeweekse dagen ook om 41. Terug is de aankomsttijd 14 (en evt. 44) en bedraagt de overstaptijd 4 minuten. Wil je het lopen naar een ander perron vermijden, dan kun je beter overstappen in Steenwijk, iets wat de reisplanner ook adviseert.

Maar ik kies Meppel, om bovenstaande foto te maken. De Sprinters naar Leeuwarden keren op spoor 1, bij het stationsgebouw, terwijl de IC’s langs het eilandperron halteren.

Twee dozijn passagiers bevinden zich aan boord van trein van 14:11 naar Leeuwarden. De genoemde 3 Sprinterstations trekken op werkdagen gezamenlijk 3200 in- plus uitstappers. Geen denderende cijfers, maar misschien stijgen ze na het verbeteren van de aansluitingen.

Wolvega neemt de helft van dit aantal voor zijn rekening, en Akkrum en Grou-Jirnsum elk ongeveer een kwart. Wolvega is mijn doel, vanmiddag; het is het dichtstbijzijnde van de drie, en ik wil Zwolle Stadshagen ook nog fotograferen bij min of meer daglicht.

Tot de elk jaar weer terugkerende eindejaarsrituelen behoort ook het in ontvangst nemen van die foeilelijke kalender die je altijd cadeau krijgt bij de chinees. Ik heb er nog een in mijn tas van mijn favoriete restaurant in Voorburg. Die laat ik in de trein achter voor de eerlijke vinder; ik denk graag aan mijn medemensen, vooral met kerstmis.

Over een uur zal ik op de terugweg neerploffen in dezelfde trein op klaarblijkelijk dezelfde stoel, en wat hangt er nu voor het raam? Die kalender. Ik kom er niet vanaf. Als ik vanavond thuiskom, ligt hij ongetwijfeld op de deurmat.

Van Wolvega kan ik niet onthouden of het in Overijssel of Friesland ligt, maar het ligt in Friesland. Het telt 13.000 inwoners. Het stationsgebouw zal door kenners meteen herkend worden als een waterstaat-standaardstation 4e klasse uit de jaren 1860. Een gaaf, goed geconserveerd exemplaar. Er zitten meerdere bedrijven in, waarvan er één koffie schenkt, zo te ruiken. 

Ik was hier nog maar één keer eerder in mijn leven, in 2008, toen ik de museummolen deed en zoiets schreef dat je zelfs uit een plaats als Wolvega wel terugkwam met een verhaal. Dat raap ik er vandaag niet op, in het uurtje dat ik hier wandel.

Maar met een paar foto’s kom ik wel terug. Fotograferen = kijken, en wat ik vandaag meteen zie is dat het geen weer is voor inzoomen. Het is weer voor zo ver mogelijk uitzoomen, zodat je de te fotograferen gebouwen ziet te midden van de mist en de kaalheid van deze winterdag.

2 maal het station, bijvoorbeeld, op die manier:

 


Volgend jaar kan ik het zó in ieder geval niet meer fotograferen; de stationsomgeving gaat op de schop. Als ze het uitzicht nou maar niet verpesten… Oh nee, wacht. Het ziet er hier nu al uit zoals op de artist impression. Het werk is al voltooid.

Het dozijn passagiers blijft terugkeren in dit verhaal. Ik zie 4 treinen vertrekken uit Wolvega, 2 rond halfdrie en 2 rond halfvier, en gemiddeld stappen er per trein 12 mensen in en 12 uit. Met enorme verschillen: het varieert van 2 tot 25. Geen peil op te trekken; zulke schommelingen moeten wel een nachtmerrie zijn voor treinplanners en de samenstellers van het spoorboekje.

Net zoals de tegeltjeswijsheid dat wat voor de een gunstig is, voor de ander beroerd uitpakt. Door de verbeterde aansluitingen in Meppel werden er een paar verkloot in Leeuwarden op de regionale spoorlijnen; niets aan te doen!






Wolvega

Koffiepauze in de Stationshuiskamer van Meppel; ik laat één trein lopen. Op Twitter gaat het nu al 24 uur over het feit dat er geen kerstboom zichtbaar was tijdens de kersttoespraak van de koning. Daarmee zou hij de christelijke waarden in de uitverkoop gedaan hebben en bezig zijn, de islam te knuffelen.

Jezus, als er ook maar ergens over gezeken kan worden! Misschien is Zijne Majesteit net als ik van mening dat bomen in een bos horen, en niet in een huiskamer. En nou ben ik redelijk Bijbelvast voor een goddeloze, maar heb er nooit iets in gelezen over een kerstboom, evenmin als over een paashaas.

Allemaal op block, maar weer. Ik moest eens rechts leren Twitteren. Ik bedoel, met mijn rechterwijsvinger, om de linker te ontzien.

Naar Stadshagen, nu.

 

Zwolle Stadswelbehagen

Zwolle Stadshagen had wel Zwolle Stadsonbehagen gedoopt mogen zijn, zoveel gedoe was er de afgelopen 2 jaar rond deze halte op het Keolis-Blauwnetlijntje Zwolle – Kampen. Maar voor mensen als ik zijn zulke kwesties toch het zout in de pap, want ik wijdde er diverse hoofdstukken aan, vooral in het gelinkte groeidocument. En de streek waar het treintje doorheen rijdt, is heel bewandel- en vooral befietsbaar.

Heel kort samengevat: door een reeks blunders van ProRail konden treinen op het gerenoveerde spoortraject maar 100 km/uur rijden in plaats van 140. Daardoor viel een stop op Stadshagen niet in te passen in de al zo krappe dienstregeling en kon dit station in december 2017 niet geopend worden.

Maar na 1½ jaar gepalaver tussen ProRail enerzijds en de provincie Overijssel plus de gemeenten Zwolle en Kampen anderzijds werd toch een oplossing bedacht die niet veel geld kostte. Met wat schuiven en meten en een technische voorziening die mijn bevattingsvermogen te boven ging, kon in juni 2019 14 dagen lang geëxperimenteerd worden met een stop op Stadshagen. En sinds 15 december is hij definitief opgenomen in de dienstregeling.

De trein naar Kampen vertrekt nu 2 minuten eerder uit Zwolle (17 / 47) dan hij altijd deed, en de aansluitingen zijn nu echt niet meer haalbaar voor slecht-ter-benen. Ikzelf moet bijna snelwandelen om hem te halen vanuit de IC uit Leeuwarden. Tot overmaat is de Blauwnet-trein ook nog gestopt op 50 meter van het stootblok; geen idee waarom.

 

Ja, en dit is dus Zwolle Stadshagen. En daar stoppen we. Ik kan weinig meer toevoegen aan wat ik in juni al schreef tijdens het experiment. Alleen dat de vertrektijden van Stadshagen sindsdien een minuutje opgeschoven zijn. Het was 20 / 50 richting Kampen en 08 / 38 richting Zwolle, en is nu: 21 / 51, resp. 09 / 39. In mijn herinnering zijn de tijden in Zwolle en Kampen niet veranderd ten opzichte van juni.

Bij de berichtgeving in december 2017 over ProRails blunder verscheen er een foto van mij in de NRC. Ik bedoel: een foto waarop ik afgebeeld sta. ‘Een foto van mij’ kan betekenen: een foto waarop mijn portret staat, een foto die ik gemaakt heb en / of een foto waarvan ik de eigenaar ben. In het geval van een selfie betekent het alledrie.

Nou ik dit schrijf: over zo’n zin hebben we nog eens een halve avond college gehad. Dat was bij het vak semantiek, voor de bèta’s onder de alfa’s. ‘De foto van Marie van Klaas van mij’ kon wel 6 dingen betekenen, als het er niet meer waren. Ik kon zulke redeneringen wel volgen, maar vroeg me steeds vaker af of semantiek zelf eigenlijk wel iets betekent. Daarna ging ik me specialiseren op dode dichters.

Ik dwaal weer eens af. Dus ga nu maar een stukje dwalen door de uitgestrekte uitbreidingswijk Stadshagen. Maar de duisternis grijpt op dit uur van de middag alweer om zich heen en het begint nog te motregenen ook. Snel keer ik terug naar het station.

Al met al toch met alle reden om tevreden terug te kijken op 2 dagen reizen. Kerst zit er bijna op, morgen is het voorbij en ik heb mijn kerstwalg met succes bestreden!

Frans Mensonides
29 december 2019
Er geweest: Dordrecht en Eindhoven dinsdag 24 december 2019 en Wolvega plus Zwolle donderdag 26 december 2019.


© Frans Mensonides, Leiden, 2019