2010, het jaar van de SLeT
Vorige week het mengelwerk, deze week waar het echt om draait op deze site: het openbaar vervoer. De afgelopen twaalf maanden heeft het OV weer van ramp naar ramp gesukkeld. Hieronder een foto-overzicht met weinig hoogtepunten en veel diepte-.
Het begint al weer lekker, met deze ‘slet’ op station Gouda. Die nieuwe SLT’s hebben in 2010 vaker de krant gehaald dan hun voorgangers, Mat ’64, in de 45 jaar daarvoor. Die dure, nieuwe treinen stonden vaker stil dan dat ze reden. Aan het begin van het jaar was het grote nieuws dat ze eindelijk instroomden, en wel op het traject Den Haag CS – Gouda Goverwelle. Eind van het jaar was het nog grotere nieuws dat ze bijna allemaal weer uitstroomden, stokstijf stil staand in de decembersneeuw. Daartussenin zijn ze nog even gesignaleerd op verschillende uithoeken van het spoorwegnet, zoals we hieronder zullen zien. En was er tot in de Tweede Kamer gedoe over de WC’s die niet aan boord waren, en nu toch ingebouwd zullen moeten worden.
Afgelopen jaar heb ik de lezer weer trachten te amuseren met een handvol pagina’s over de tragikomedie rond de OV-chipkaart. Dit is de leukste chipfoto van dit jaar. In januari moesten de houders van een SOV (sof; Studenten-OV-Chipkaart) naar de automaat om de kaart te doen epibreren. Daarop werden zij gewezen, onder meer door deze twee sandwichlieden die ik vastlegde bij de Albert Heijn op station Leiden Centraal. Zij hadden de opdracht gekregen, zich te vertonen op plekken waar veel studenten aanwezig waren. Wat je voor je brood doet is geen schande, volgens een oud-Hollands, nogal opportunistisch spreekwoord. Maar aan dit tweetal zie je toch duidelijk de spijt en treurnis af, dat ze zo verschrikkelijk voor lul lopen, reclame te maken voor Twee voor twaalf.
En als al die honderdduizenden studenten dan volgens hun bevel probeerden, hun kaart te epibreren, dan lukte dat meestal niet; de operatie moest twee keer met een maand verlengd worden.
Zout strooien op het busstation van alweer Leiden Centraal.
De Hybrid op de Leidse Haagweg. Het voertuig werd eind 2009 geïntroduceerd in Leiden en wijde omstreken, en werd al spoedig bekender om zijn innovatieve motor dan om zijn comfort.
Deze tram op de Laan op Zuid in Rotterdam fotografeerde ik in de diepe avondschemering. Dat bracht rare kleuren met zich mee, dus ik publiceerde hem maar in zwart-wit.
Ook de introductie van Weense afdankertjes op de sneltram Utrecht – Nieuwegein – IJsselstein verliep niet geheel vlekkeloos.
Naar de bollen, al vormden zij begin april, na een vrij strenge winter, niet meer dan een miserabel streepje. Bollenbus 54, Leiden Centraal – Keukenhof, gefotografeerd tussen Sassenheim en Lisse.
Het aparterigste station van Nederland, Nijverdal West, tijdelijk, en nog te bewonderen tot eind 2012. Nijverdal krijgt een gecombineerde spoor- en autotunnel. In verband met de aanleg daarvan is de spoorlijn Zwolle – Enschede geknipt in twee stukken: Zwolle – Nijverdal West en Nijverdal – Enschede. Reizigers moeten op Nijverdal West vanuit een vallei tien meter klimmen naar straatniveau, waarbij ze onder meer door een soort ecotunnel gaan. Die halve fiets aan dat hek levert een belangrijke bijdrage aan de surrealistische sfeer op dit station.
Ja, daar gaat er toch weer een, zo’n slet. Hoek van Holland.
Laten we het OV te water niet vergeten. De veerpont Maassluis – Rozenburg over het of de Scheur.
Randstadrailvoertuig Rotterdam – Den Haag boven de Berkelselaan in Rotterdam. Ik nam nostalgisch afscheid van dit ruim 100 jaar oude spoorviaduct naar Hofplein. Een maand later namen de Randstadrailen hun nieuwe traject door de Statenwegtunnel in gebruik. Deze foto werd genomen op zaterdag 10 juli, de heetste dag van dit koude jaar, met een temperatuur van 34 graden, en aan de vooravond van onze jammerlijke nederlaag in de voetbalfinale tegen Spanje. Zulke dingen herinner je je dan jaren later weer, als deze foto ook al weer nostalgisch is geworden.
Een van de meest hilarische foto’s dit jaar. De voorpret is achter de rug, en nu is het moment daar, dat je aan boord mag stappen van de TGV naar Parijs. Maar deze mensen kijken allemaal alsof ze staan te wachten op hun deportatie, in plaats van hun geboekte en betaalde vakantie in Frankrijk. Ik hoefde gelukkig maar tot Antwerpen met dat kreng, 30 dure doch snelle minuten.
Daar aangekomen schoot ik deze foto van een gesluierde dame, weerspiegeld in de ramen van een tram bij halte Het Zwaantje in Hoboken. Elsschot dreef me daarheen, en ik nam zoals hij met zijn kleinzoon de trams die de grootste omwegen maakten.
‘Breng’ op trolley-lijn 3 in de Arnhemse wijk ‘t Cranevelt. Toch een stoer gezicht, die gigantische stroomafnemers op het dak; een trolleybus is toch niet zo maar een bus.
Deze touringcar, achter Arnhem NS, mag er toch ook wel wezen, al rijdt hij op diesel. Hij was ingezet als snelbus naar Ede, toen Arnhem een maand gestremd was in verband met aanleg van een dive under naar Nijmegen.
Daar is hij dan, de eerste geboorde metrotunnel van Nederland, onder de Rotterdamse wijk Blijdorp. Allemaal blij in Blijdorp: er is zowaar een OV-project gelukt, in dit land.
Eén plan-V’tje dan toch nog op de foto. Het nieuwe station Maarheeze was de plaats. Ik bereisde een onbekende, afgelegen landstreek waar het niet echt bruiste.
Busstation Huizen, waarvandaan vanaf 2015 de HOV-bus naar Hilversum zal vertrekken, tot verdriet van elke NIMBY in de wijde omgeving.
HTM-lijn 19 (Leidschendam – Delft; op de foto in Leidschenveen) rijdt eindelijk ook, maar helaas voorlopig nog niet voor erg veel mensen.
Dit brevet van onvermogen fotografeerde ik in Woerden, op de dag dat het treinverkeer in half Nederland lam lag door een brand in een relaiskast op de Mineurslaan in Utrecht. Ja, en op het perron meldt de CTA dan ongetwijfeld: ‘Let op omroepbericht’.
En alweer winter. HTM-lijn 17, normaliter Statenkwartier – Wateringen, rijdt niet verder dan een rondje rond de Grote Kerk.
En zo zitten we dan al weer acht dagen in het nieuwe jaar. Vanaf pakweg eind januari weer elke week weer twee foto's-van-de-week.
Frans Mensonides
8 januari 2011
Eerdere jaaroverzichten:
© Frans Mensonides, Leiden, 2011