Met de materieelwisseling verandert
er heel erg weinig voor
de passagiers op Randstadrail-lijn RR 2. Deze 14 kilometer lange lijn
over de
as van de Haagse agglomeratie volgt dezelfde route als tramlijn 2 deed
tot/met
22 april en stopt aan dezelfde haltes. De frequentie is echter wat
lager. Tram 2
reed in ochtend- en avondspits om de 7 minuten en daartussenin om de
10. De Randstadrailen,
met iets meer capaciteit dan de trams van de 3000- en 3100-reeks,
rijden ook in
de spits die wat karige 10-minutendienst.
De ombouwoperatie is vermoedelijk
vooral uitgevoerd om de
hoge exploitatiekosten in de spits te drukken. Natuurlijk doet HTM er
alles aan
om de wijziging te verkopen als extraatje voor de reizigers: een
gemakkelijke
instap in een modern lagevloervoertuig.
Daarbij moet de slecht ter bene reiziger, uitgerust met rollator, scootmobiel of rolstoel, wel goed opletten waar hij in– en uitstapt. Een aantal haltes is (nog) niet geschikt voor mensen die zich voortbewegen op of met behulp van wielen. Dat staat aangegeven op de routestrip. In sommige gevallen is de halte héén wel geschikt, maar kun je er op de terugweg niet uitstappen met je loophulpmiddel. Dat laatste wordt dan wel weer omgeroepen in de tram, want de service van HTM kent bijna geen grenzen.
Dat blijkt alleen al uit het volgende: RR 2 rijdt voorlopig na 22:00 uur een andere route, omdat er gewerkt wordt aan de vernieuwbouw van station Den Haag Centraal. Dan wordt er gereden met ouderwetse 3000/3100’en, in plaats van RandstadRailen. Maar die hogevloertrams komen soms in de middagspits al op de baan, wat dan betekent dat rolstoelers en rollatoraars ze moeten laten passeren. ROVER maakte zich er kwaad om; vergeefs, neem ik aan.
Het Randstadrailconcept is wel minder
spectaculair en
vernieuwend uitgepakt dan de bedoeling
was toen we er in de jaren 90 zo
hartstochtelijk over discussieerden in allerlei gremia. De opzet was:
een
metro-achtig lightrailsysteem om de drie grootste steden van
Zuid-Holland: Rotterdam,
Den Haag en Zoetermeer te verbinden met elkaar en met hun
randgemeenten. RR 3
en RR 4 werden echter op een groot deel van hun route trage stadstrams.
En RR 2
is dat op zijn gehele traject.
In
het Randstadrailplan van 1993 was Loosduinen bereikbaar via
een 6 kilometer lange metrotunnel vanuit het centrum van Den Haag. Dat
miljardenproject verdween natuurlijk al snel van de wensenlijstjes.
Wat er nu ligt, blijft een uitgekleed
geheel; het valt me op
in elk stukje dat ik schrijf over Randstadrail. Tijdens een paar ritjes
RR 2
merkte ik ook op, dat de voorrang voor de tram bij verkeerslichten
langzamerhand in onbruik raakt in Den Haag. RR 2 stond erg vaak te
wachten voor
een rood negenoog. Een complete rit van begin- naar eindpunt duurt een
kleine
drie kwartier. Daarmee wordt een gemiddelde gescoord van nog geen 20
kilometer
per uur; erg ver weg van de hoogwaardig-OV-idealen die ooit de motor
waren van
het Randstadrailproject.
Bij de ombouw van lijn 2 is het
railnet geen meter langer
geworden. Er zijn aardige dingen te doen met deze lijn: doortrekken
naar het
Westland; aan de andere kant doortrekken naar Leiden, om hem aan te
sluiten op
de RijnGouweLijn; plannen die ooit wel eens zijn geopperd. In november
schetste
ik een alternatieve tijdlijn voor het geval dat de opheffing van de
Blauwe Tram
in 1961 niet was doorgegaan, en in dat stukje rijdt RR 2 helemaal door naar
Leiderdorp.
Maar van de lobby voor de tram in
het Westland
heb ik de
laatste tijd even weinig gehoord als over de Rijn-Gouwelijn. Als de
provincie
nog plannen koestert voor de RGL, weet ze die heel goed geheim te
houden.
Ik liep de route van RR 2 al
fotowandelend, dat wil zeggen:
alleen de stukken waar nog niet eerder Randstadrailvoertuigen gereden
hebben in
de reguliere dienst. Ik wilde daarmee beginnen op de tweede dag van
exploitatie: dinsdag 24 april 2012. Dat leverde meteen alweer een kouwe
kermis
op, zo niet een koude douche: Randstadraillijnen RR 2, 3 en 4 waren
gestremd
door een defect voertuig in de tramtunnel. Ik schreef al eerder dat
Randstadrail en ik geen gelukkige relatie hebben.
Later die week kwam ik terug voor
mijn twee etappen. Het
liep tegen Koninginnedag, maar het oranjezonnetje moet je zelf maar bij
deze
foto’s denken. Het zou een functie moeten zijn in de volgende versie
van
Photoshop: ‘Oranjezon toevoegen’, compleet met de schaduwen die
onvermijdelijk
met zonlicht gepaard gaan.
Loosduinen was eens een dorpje in het Westland, maar nu deel
van de Haagse grootstad. De oude dorpskern, met molentje en kerk, wordt
geflankeerd door hoge flatwanden en kronkelige woonervenwijken. Het
dorp, waar
eens de stoomtrams van de WSM doorheen puften, kreeg in de jaren 80
twee
tramverbindingen. Lijn 2, indertijd Kraayenstein – CS, was een geheel
nieuwe
lijn die in 1983 werd geopend. Twee jaar later werd lijn 3
doorgetrokken van de
wijk Bohemen naar het Arnold Spoelplein in Loosduinen.
Lijn 2 kreeg toen een erg ruim
eindpunt voort die ene tram
per 10 minuten. Het emplacement is via een in- en uitrukspoor over de
Margaretha van Hennebergweg verbonden met de remise Zichtenburg.
Bij introductie van RR 3 en RR 4 in
2007 werden de
keerlussen bij het Arnold Spoelplein en de Uithof opgedoekt, en
ingeruild voor
kop-eindpunten. Op RR 2 rijden de Randstadrailen echter gewoon nog door
de lus
(achter de rug van de fotograaf om).
Op weg naar de voorlaatste
halte: Kapelaan Meereboerweg
Hier maken we even een zijsprong, letterlijk en figuurlijk.
Langs de baan van RR 2 ligt het 15 hectare grote landgoed
Oud-Rozenburg, dat in
gebruik is bij de geestelijke gezondheidsgigant Parnassia Bavo Groep,
het
resultaat van een megafusie in psychiaterland. Naast de oude gebouwen
staan hier
hypermoderne paviljoens en flatjes voor de patiënten.
Ik kom er wel eens op bezoek bij mijn
oude alcoholhoudende
vriend-van-vroeger Tjeerd, die in een van die nieuwe gebouwen
regelmatig twee
weekjes komt ontgiften en bijeten. In die detoxkliniek heeft men weinig
oog
voor de schoonheid van de omgeving; zo’n mooi rustiek landgoed, midden
in de
grote stad. De patiënten zitten er strak van de pillen en de
onthoudingsverschijnselen op de canapé, iedereen
in zijn eigen wolk van treurigheid en ellende. Gezellige praatjes hoor
je er
niet, en zelfs een groet wordt niet altijd beantwoord.
Op het terrein zag ik eens een verwijsbordje naar de Kliniek voor Onverklaarbare Klachten. Misschien genezen de patiënten er daar op even onverklaarbare wijze van;ik weet het niet, maar hoop het van harte.
Halte Nieuwendamlaan is er ook nog.
Er zijn ooit stemmen
opgegaan om hem maar te schrappen, daar hij op nog geen 300 meter ligt
van
de vorige: Thorbeckelaan. Maar – ook alweer in tegenstelling met RR 3
en
RR 4 - is er voor de introductie van RR 2 geen enkele halte geschrapt.
Prettig
voor de buurtbewoners, maar minder prettig voor de reizigers die
helemaal naar
het eindpunt moeten; dat dilemma blijf je houden met OV.
De tram rijdt hier langs de lange
rechte Loosduinsekade - Oude Haagweg, die
sinds mensenheugenis de dorpskernen van Den Haag en Loosduinen
verbindt. Daarbij
volgt die moderne Randstadrail nog steeds de route van de oude
stoomtram,
waarvan de sporen al voor de oorlog verdwenen zijn.
Een andere uitweiding,
een kilometer voorbij de vorige: de
begraafplaats Oud Eik en Duinen, die van een buitenlandse grandeur,
allure en
schoonheid is. Net zoals je op Père
Lachaise zoekt naar befaamde Parijzenaars,
liggen hier Haagse grootheden, zoals Louis Couperus, Willem Drees en
Ferdinand
Bordewijk.
Van dat gedoe met de kaarsenkas, die
altijd en eeuwig een
tekort liet zien en nooit een overschot, hebben ze zich bevrijd met een
grafkaarsenautomaat. Even uniek als deze begraafplaats zelf; ik heb er
nooit eerder
één gezien.
Kamperfoeliestraat, als ik het
allemaal goed heb bijgehouden.
Halte Fahrenheitstraat. 400
meter verder bereikt RR 2 het grote kruispunt dat in de
volksmond wel De Zevensprong heet. Hier voegt RR 4 zich bij RR
2, en kruist tram
12 beide lijnen.Ik heb er geen foto van, blijkt nu; ik moest snel de
tram
halen, denk ik.
Vanaf de Zevensprong (halte De La
Reyweg) rijdt de
Randstadrail RR 2 naar het centrum, waar ook lijn RR 3 en tram 6 zich
erbij
voegen, en deze lijnen met z’n vieren in de tramtunnel verdwijnen. Ze
komen
weer boven bij het viaduct over Den Haag Centraal heen. Even vóór
Ternoot in de
wijk Bezuidenhout slaan RR 3 en 4 rechtsaf naar Zoetermeer.
Hier dat op een viaduct gelegen
station Ternoot, in gebruik door RR 2 en tram 6. Het ligt te
midden van vele hectaren vloeroppervlak kantoor. Wie het wil
fotograferen zonder storende forenzen
in het beeldveld, moet beslist in het weekend komen.
Vlakbij station Laan van Nieuw Oost Indië heb ik nog
gewerkt, en wel in de brugvormige kantoorgigant op de foto. Die behoort
aan een
rijksinstelling op gebied van gezondheidszorg. Ik werkte toen bij dat
opmerkelijke detacheringsbedrijf waar ik het wel eens over gehad heb,
dat tot
verzwegen hoofddoel had, de directeur ervan een financieel onbekommerde
oude dag
te bezorgen. Daarin is het geslaagd, mede dank zij het
achteroverdrukken van
onze pensioenpremie.
Maar aan die schobbejak denk ik nog
niet eens als
ik hier
loop. Men moet zijn vijanden vergeven... al was het maar met arsenicum,
zeg ik altijd. Eerder nog denk ik aan mijn collega X, die hier, net als
op elke klus, binnen twee
dagen connecties had op directieniveau en ruzie met diverse mensen op
de werkvloer.
Een rare snaak, die zelden viel te betrappen op werken. Als
hij
vóór elven op kantoor kwam, vroegen we belangstellend, of hij misschien
uit zijn bed was
gevallen, of aan het slaapwandelen was. Hij lurkte de hele dag cola uit
een tweeliterfles, waarvan we
vermoedden dat die enige toevoegingen bevatte die niet uit de
frisdrankfabriek
kwamen.
Boekdelen kan ik over hem opmaken.
Hij was meestal afwezig
wegens griep, bronchitis of oververmoeidheid, heeft een keer als een
bezetene
staan vloeken en brullen omdat hij door een computerstoring een klein
Word-bestandje was
kwijtgeraakt, en ging eens ziek naar huis omdat hij, naar zijn zeggen,
in de
archiefkelder overvallen was door een ‘heel erg surrealistisch gevoel’.
Hij
vermoedde dat er achter zijn rug over hem gepraat werd, en dat alle
gesprekken
verstomden als hij de kantine binnenkwam. Dat wás ook zo; zoiets kan
gemakkelijk
een self fulfilling prophecy
worden. Gespreksstof verschafte hij zelf volop.
Hij lijkt me, achteraf, een goede
kandidaat voor een kliniek
voor onverklaarbare klachten; ik kon ze in ieder geval niet verklaren.
Evenmin
kan ik verklaren, hoe hij er later nog in geslaagd is, een baan uit het
vuur te
slepen waarin hij mensen onder zich had, en een leaseauto onder zijn
kont.
Het komt me voor alsof ik hier jaren
heb gezeten, maar het was
maar een week of 10, in de zomer van 2001. Het gebouw was toen net
opgeleverd. Woensdag
5 september 2001 was mijn laatste werkdag hier; een paar dagen voor de
aanslagen van nine eleven, waarmee
de
20ste eeuw eigenlijk pas definitief ten einde was.
Meer herinneringen, veel oudere, liggen aan de Voorburgse kant
van het spoorviaduct. Daar heb ik mijn zuigelingen-, peuter- en
kleutertijd
doorgebracht. Ik schreef in eerdere afleveringen dat Randstadrail om
mijn
geboortewijk heen reed, maar deze ‘nieuwe’ lijn RR 2 gaat er dwars
doorheen.
In mijn tijd lag er nog geen
trambaan. De dichtstbijzijnde
tramhalte was het eindpunt van lijn 7 bij station Laan van NOI. Het lag
in een
soort kuil in een nogal landelijke omgeving, op de plek waar nu het
Ministerie
van Sociale Zaken staat.
Op de foto de halte Bruynings
Ingenhoeslaan.
Nog 400 kleuterstapjes, of 200 met mijn huidige voeten, en ik
ben
thuis… Mijn geboortehuis staat al maanden te koop, maar ik koop het
niet. Je
kunt de nostalgie ook te ver doordrijven, en een halve eeuw
verbouwingen
terugdraaien zie ik ook niet zitten. Ik zou in staat zijn, opnieuw een
kolenhok
aan te brengen in dat flatje. Vervreemdend, de foto’s van het interieur
te zien
op een huizensite. Het flatscreen staat op dezelfde plek als waar wij
onze
Grundig-tv hadden.
Deze flats op de Mgr. Van Steelaan waren, als ik me goed herinner, in aanbouw toen wij hier weggingen in 1963. Ik heb er nog voor zien heien. Een tram kwam er pas in 1992; aanvankelijk lijn 3 en vanaf 2001 lijn 2.
Bij station Voorburg ’t Loo kruist
lijn 2 zijn collega’s
ongelijkvloers. De foto is genomen vanaf het hoge perron voor de
RET-metro naar
Rotterdam Slinge.
Op dit voetgangers- en
fietsersbruggetje bij de halte
Elzendreef staat buiten beeld een waarschuwingsbord dat aanraken der
draden
levensgevaarlijk is. Dat geldt niet alleen voor aanraken, heb ik me
laten
vertellen, maar ook voor erop sassen. Het verhaal gaat dat een
caféganger het
leuk vond, zijn genoten consumpties vanaf een spoorwegviaduct uit te
pissen
over de bovenleiding, en hij via zijn eigen zeikstraal uit zijn sokken
gebliksemd en geëlektrocuteerd werd. Het lijkt me een
broodjeaapverhaal,
maar ik ga het niet proefondervindelijk vaststellen.
De Heuvelweg in Leidschendam. De heuvel
moet je er zelf bij denken.
En het eindpunt aan de Graaf Willem de Rijkelaan van de
nieuwste loot aan het Randstadrail-netwerk. Maar wat is er eigenlijk
nieuw aan?
Frans Mensonides
5 mei 2012
Laatste aanvulling: 13 mei 2012
Er geweest: donderdag 26 en zaterdag 28 april 2012
Deel 13: Randstadrail
rijdt! (13): Den Haag Centraal – Rotterdam Slinge / ZoRo
(februari 2012)
Deel 12: Zoetermeer
Javalaan - Zo blij met
Bleizo en ZoRo – Even koppelen aan RGL (december
2011)
Deel
11: Aantakken met
Qbuzz; Bleiswijk (augustus 2010)
Deel 10: Statenwegtunnel in
gebruik: Vivat
Hofpleinlijn! (augustus 2010)
Deel 9: (Geen) afscheid van
station Rotterdam
Hofplein (juli 2010)
Deel 8: Zuidwaarts
Randstadrail op koers? (Berkel-Westpolder, Qbuzz; februari
2009)
Deel 7: Krakkemikkige
Krakeling
(november 2007)
Deel 6: Randstadrail;
the movie (oktober 2007)
Forepark:
geen
bloemen. geen toespraken (september 2007)
Deel 5: Geen pgimeuâh, geen
wissel-èzâh: RR 4 naar De Uithof
(juni 2007)
Deel 4: In elleke
boch´ gaat-ie op z´n zèkant legge; RR 3 naar Loosduinen
(maart 2007)
Deel 3: We hebben
weer stroom! Erasmuslijn Rotterdam - Den Haag CS (november
2006)
Deel 2: TRAMmelant is het
handelsmerk; RR4, Oosterheem - Monstersestraat (november
2006)
Mijn favoriete
treinspotplek; (november 2006); in de reeks 50 jaar ik; tien jaar Thuispagina
van Frans Mensonides
Deel 1: Een nieuwe
reisstijl: kruipen van Hofplein naar Nootdorp (september
2006)
Deel 0: Diep beschamend! (uitstel
opening Randstadrail; september 2006)
Kattenrug
op krakeling? Ombouw Hofplein- en Zoetermeerlijn (juli 2006)
Cappuccino-slurper doet Hofpleinlijn
(zomer 2005)
© Frans Mensonides, Leiden, 2012.