UPDATE: BOS-steden


Het verhaal over BOS-steden in het artikel over Gorinchem en Eindhoven is enigszins achterhaald. "OV-magazine" van december 1997 meldt dat een groot aantal steden per 1 januari 1998 zijn BOS-status verliest ten gevolge van een ministeriele beschikking. Deze steden raken de zeggenschap over hun stadsvervoer kwijt; de bevoegdheden worden overgedragen aan de provincie.

Bepalend voor het behoud van de BOS-status was de kostendekkingsgraad en de vervoersomvang van het stadsvervoer. Op grond van die criteria vielen enkele steden meteen al af. Vele anderen moesten een businessplan opstellen op grond waarvan zij de begeerde status nog zouden kunnen behouden. Tot ergernis van de betrokken gemeenten zijn de meeste businessplannen afgekeurd door het ministerie. Niet geheel ten onrechte wijzen zij de minister op het feit dat ook de provincie de kostendekkingsgraad niet omhoog zal kunnen toveren.

Een aantal steden verloor de BOS-status al eerder doordat de bevoegdheid was overgeheveld naar een van de zeven kaderwetgebieden. Hier volgt het volledige overzicht van stadsdiensten per 1 januari 1998:


Steden met eigen vervoersbedrijf (BOV-steden)

Amsterdam, Den Haag, Dordrecht, Groningen, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Utrecht


BOS-steden

Alkmaar, Almere, Amersfoort, Apeldoorn, Breda, Den Bosch, Haarlem, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Lelystad, Tilburg, Zwolle


Ex-BOS steden in kaderwetgebieden

Almelo, Delft, Eindhoven, Enschede, Haarlemmermeer (Hoofddorp), Helmond, Hengelo, Nieuwegein, Purmerend, Schiedam, Spijkenisse, Vlaardingen, Zaanstad, Zoetermeer.


Ex-BOS-steden waarvoor de bevoegdheden zijn overgedragen aan de provincie

Alphen a/d Rijn, Assen, Bergen op Zoom, Den Helder, Deventer, Emmen, Gorinchem, Gouda, Harderwijk, Heerlen, Hoogeveen, Hoorn, Kampen, Middelburg & Vlissingen, Oss, Roermond, Roosendaal, Sittard, Smallingerland (Drachten), Venlo.


Speciaal geval:

Arnhem (komt niet voor in het overzicht van OV-magazine).


Naar Homepage De digitale reiziger