Jaaroverzicht 2011 in foto’s – Openbaar vervoer

Hieronder dan weer mijn traditionele jaaroverzicht in twee maal 15 à 20 foto’s. Deze week die foto’s die iets te maken hebben met het openbaar vervoer; de komende week foto’s van al het andere onder de zon.  Deze keer ben ik zo fatsoenlijk geweest om met mijn overzichten te wachten totdat het jaar echt voorbij was – alhoewel fatsoen… Het was meer tijdgebrek dat me parten speelde. 

Wat voor OV-jaar was 2011? Een heel normaal; dat wil zeggen dat er veel te griepen en te kankeren viel, een enkel projectje afkwam, een hoop andere achter liepen op de planning, en er nog meer werden afgeschoten, uitgesteld, in de koelkast gezet of toch maar weer eens bedacht voor een heel verre toekomst. We zullen het een en ander zien langskomen.


 

Meteorologisch was 2011 een heel raar jaar, maar daardoor eigenlijk juist een heel normaal jaar. De zomer viel in mei, de herfst in augustus en december, de Arabische lente een heel jaar lang, en de winter helemaal niet. Die van 2011/2012 moet nog komen of blijft hopelijk uit, en van die van 2010/2011 hadden we met de jaarwisseling het ergste al achter de rug.

Op de vierde dag van het jaar was langs de kust de sneeuw- en ijsprut al lang verdwenen, maar beleefde het binnenland er nog een staartje van. In Arnhem stappen twee dames uit de heringevoerde trolleylijn 2 naar Hoogkamp,  hangen hun huik naar de doordringend-gure wind, en glibberen naar huis. Deze bus is een oudje; hij dateert nog uit de jaren 80. Die dag deed ik ook de wijk Schuytgraaf, die ook kort tevoren op het trolleynet was aangesloten.

 


 

De SLT zonder plee, ofwel slet zonder toilet, rukte in 2011 steeds verder op in het land. Hier gefotografeerd op station Houten-zonder-meer, terwijl  ik eigenlijk kwam voor het nieuwe station Houten Castellum.


  

Bussen in twee lagen bij Rotterdam Zuidplein.


  

Ook een heel mooi busstation in Waalwijk, dat ik vooral bezocht voor het treinverleden van de Halve Zolenlijn.


  


Stroomstoring, wisselstoring, aanrijding met persoon, defecte trein op het spoor, overwegstoring, op last van de politie of brandweer… Verbeeld ik het me nou, of zijn we daar in 2011 vaker mee geconfronteerd dan in voorgaande jaren? Misschien komt het doordat ik sinds begin 2011 op Twitter zit. Je bent door dat medium eerder van alles op de hoogte dan vroeger.

Maar hier in Rotterdam sta ik er zelf middenin, op die dag van Waalwijk. De dubbeldekker naar Dordrecht is gestrand. De ontreddering en verslagenheid die van de koppies der reizigers druipt, is bijna net zo groot als die van een automobilist wiens wagen defect is.


  

Ook daar raakten we niet makkelijk over uitgepraat: de noodlijdende Fyra, de binnenlandse HST in ons kleine landje, die wel werd doorgetrokken naar Breda, maar tevens bedreigd werd met faillissement. Ik nam hem in april naar Breda en op mijn verjaardag nog een keer. Hier is hij vanuit de lucht gefotografeerd, alweer op Rotterdam Centraal.


  


Natuurlijk ging de boel ook weer een paar keer plat in 2011. Deze keer was het stadsvervoer in de drie min of meer grote steden aan de beurt. De vakbondsacties waren gericht tegen de aanbesteding en / of de bezuinigingen; men wist zelf niet helemaal precies wat. Geholpen heeft het ook niet.

Op 20 april staakten ze bij HTM tussen 10:00 en 14:00 uur. Maar daarna is zo’n dienstregeling natuurlijk niet meteen op gang. Bij station Den Haag Hollands Spoor koos dit gezin om kwart voor twee voor een gezonde wandeling, in plaats van te gaan staan wachten op een tram die misschien nog wel een uur zou uitblijven.


  

Een paar dingen lukten wel, dit jaar. De her-aansluiting van Veendam op het spoorwegnet, bijvoorbeeld. Ik reisde erheen met Maxwell en Erica van Haeghwijck.


 

Met vooruitziende blik deed ik op post-hemelvaartsdag nog de Maastricht-Brussel Expresse via de Belgische HSL2, toen het nog kon. De Belgen wilden van die internationale verbinding af, om allerlei weinig heldere redenen. Inderdaad werd hij in december 2011 ingekort tot het traject Brussel-Luik. Hier staat hij nog op station Maastricht.

Tussen Luik en Maastricht rijdt nu weer een Belgische stoptrein. Daardoor kon Eijsden ook weer bediend worden, zodat we sinds kort weer een zuidelijkste station hebben in dit land.


  

 

In de regen op station Heino, waar de enige twee treinen van het gemankeerde spoorlijntje Zwolle – Nijverdal West elkaar elk halfuur passeren. De enige andere reiziger op het perron probeerde weg te duiken voor onze camera’s, maar het is hem niet gelukt; kijk maar goed!  Ik was op weg naar Kasteel  Nijenhuis, en later ook nog naar het Kamperlijntje.


 

Dan, na een hoop railfoto’s eindelijk weer eens een bus. En wat voor één! Met 100 km/uur en met veiligheidsriemen over de snelweg, van Amsterdam Amstel via Huizen naar Hilversum. Sommige reizigers mochten best wat vrolijker kijken bij al dat moois. Maar misschien geeft de locatie, het Tergooiziekenhuis in Blaricum, daarvoor geen aanleiding.


  

Deventer stadsbus bij station Holten, vrij ver van huis voor een stadsbus. Meestal fotografeer ik bussen van driekwart, maar frontaal werkt toch ook wel aardig. Er gaat power van uit, ook al staat hij stil.

Het was weer een verhaal met een Vatersuche-motief, zoals wel vaker in het jaar dat mijn vaders dood een halve eeuw geleden was. Op deze wat donkere zomerdag was ik onderweg naar Dijkerhoek, waar hij ‘gestaan’ heeft als onderwijzer.


                

Fotografeer ik de SLeT graag omdat zij nieuw is, plan-V’s wil ik altijd voor de lens omdat ze oud zijn, en je ze binnen afzienbare tijd helemaal niet meer kunt fotograferen. Deze Plan-V verliet ik in Susteren, op weg naar het uiterste westen van onze oosterburen.


 



Mooi blauw zijn ze wel, de bussen van de in december 2010 geïntroduceerde Veluwelijn Apeldoorn – Zwolle, hier op de foto in het hart van het dorp Heerde. Maar er mankeerde van alles aan dit nieuwe product: vertragingen, opstoppingen, snelbussen langs transferia in plaats van door de dorpen, ‘feederlijnen’ in plaatsen die veel te klein zijn voor een eigen busdienst,  ouwe taxibusjes uit de absolute kelder van het OV.

Een streekbewoonster las het artikel, en verzocht me, dit reisverhaal van een objectieve buitenstaander met kennis van zaken (zo zag ze mij)  ter kennis te brengen van de provinciale autoriteiten, die dit soort onzin uitdenken. Dit verhaal over een mooie dag op de Veluwe kreeg een staartje; lees de aanvulling.




 

Ook een halve eeuw geleden: opheffing van de Blauwe en Gele Tram tussen Den Haag en Leiden. Ik nam deze mooie blauwe stadstram uit 1913, fotografeerde hem waar hij vroeger nooit gereden heeft, nl. bij de Grote Kerk in Den Haag, en speculeerde over de vraag, hoe het gegaan zou zijn als die trams niet waren opgeheven.


  

Nog meer railverleden. Ronduit luguber vind ik deze foto van de voormalige NS-halte Velsen-IJmuiden Oost. Als het érgens ter wereld spookt, moet het daar wel zijn. Nooit is iemand op het idee gekomen, dit perron te verwijderen, waarlangs al 28 jaar geen trein meer stopt. Maar de dagen van dit museumstuk zijn nu toch geteld; over een jaar of 3 à 4 moet R-net hier rijden op HOV-Velsen.


  

Ook gelukt: opening van station Sassenheim, met busaansluitingen naar Warmond, Lisse, Voorhout en Noordwijk. Het dorp in de Bollenstreek heeft er wel lang voor moeten knokken; het zag 30 jaar lang knarsetandend treinen langsrijden op de Schiphollijn.


  

Bus van EBS, die nieuwe vervoerder in Waterland, gefotografeerd op het busstation bij Amsterdam Centraal. Deze foto heeft het jaaroverzicht gehaald, zonder dat je hem ooit eerder gezien hebt. Hij is bedoeld voor het eerste reisverhaal van 2012, over R-net, maar is gemaakt op kerstavond 2011.

Tot zover een mager OV-jaar. Over een week à tien dagen de veel mooiere foto’s uit de categorie Overig >>>.

Frans Mensonides
1 januari 2012 
laatste wijziging: 3 januari 2012


Eerdere jaaroverzichten:


© Frans Mensonides, Leiden, 2012


<< naar thuispagina Frans Mensonides