Hieronder dan weer mijn
traditionele jaaroverzicht in twee
maal 15 à 20 foto’s. Deze week die foto’s die iets te maken hebben met
het
openbaar vervoer; de komende week foto’s van al het andere onder de zon. Deze keer ben ik zo
fatsoenlijk geweest om
met mijn overzichten te wachten totdat het jaar echt voorbij was –
alhoewel
fatsoen… Het was meer tijdgebrek dat me parten speelde.
Wat
voor OV-jaar was 2011? Een heel normaal; dat wil zeggen
dat er veel te griepen en te kankeren viel, een enkel projectje afkwam,
een
hoop andere achter liepen op de planning, en er nog meer werden
afgeschoten,
uitgesteld, in de koelkast gezet of toch maar weer eens bedacht voor
een heel
verre toekomst. We zullen het een en ander zien langskomen.
Meteorologisch was 2011 een heel raar
jaar, maar daardoor
eigenlijk juist een heel normaal jaar. De zomer viel in mei, de herfst
in
augustus en december, de Arabische lente een heel jaar lang, en de
winter
helemaal niet. Die van 2011/2012 moet nog komen of blijft hopelijk uit,
en van
die van 2010/2011 hadden we met de jaarwisseling het ergste al achter
de rug.
Op de vierde dag van het jaar was
langs de kust de sneeuw-
en ijsprut al lang verdwenen, maar beleefde het binnenland er nog een
staartje
van. In Arnhem stappen twee dames uit de heringevoerde trolleylijn 2 naar
Hoogkamp, hangen hun huik naar de doordringend-gure
wind, en glibberen naar huis. Deze bus is een oudje; hij dateert nog
uit de jaren 80. Die dag deed ik
ook de wijk Schuytgraaf, die ook kort tevoren op het trolleynet was
aangesloten.
De SLT zonder plee, ofwel slet zonder toilet, rukte in 2011 steeds verder op in het land. Hier gefotografeerd op station Houten-zonder-meer, terwijl ik eigenlijk kwam voor het nieuwe station Houten Castellum.
Bussen in twee lagen bij Rotterdam
Zuidplein.
Ook een heel mooi busstation
in Waalwijk, dat
ik vooral
bezocht voor het treinverleden van de Halve Zolenlijn.
Stroomstoring, wisselstoring, aanrijding met persoon,
defecte trein op het spoor, overwegstoring, op last van de politie of
brandweer…
Verbeeld ik het me nou, of zijn we daar in 2011 vaker mee
geconfronteerd dan in
voorgaande jaren? Misschien komt het doordat ik sinds begin 2011 op
Twitter zit.
Je bent door dat medium eerder van alles op de hoogte dan vroeger.
Maar hier in Rotterdam sta ik er zelf
middenin, op die dag van Waalwijk. De
dubbeldekker naar Dordrecht is gestrand. De ontreddering en
verslagenheid die
van de koppies der reizigers druipt, is bijna net zo groot als die van
een
automobilist wiens wagen defect is.
Ook daar raakten we niet makkelijk
over uitgepraat: de
noodlijdende Fyra, de binnenlandse HST in ons kleine landje, die wel
werd
doorgetrokken naar Breda, maar tevens bedreigd werd met faillissement.
Ik nam
hem in april naar
Breda en op mijn
verjaardag nog een keer. Hier is hij
vanuit de lucht gefotografeerd, alweer op Rotterdam Centraal.
Natuurlijk ging de boel ook weer een paar keer plat in 2011.
Deze keer was het stadsvervoer in de drie min of meer grote steden aan
de
beurt. De vakbondsacties waren gericht tegen de aanbesteding en / of de
bezuinigingen; men wist zelf niet helemaal precies wat. Geholpen heeft
het ook
niet.
Op 20 april staakten ze bij HTM
tussen 10:00 en 14:00 uur. Maar
daarna is zo’n dienstregeling natuurlijk niet meteen op gang. Bij
station Den
Haag Hollands Spoor koos dit gezin om kwart voor twee voor
een
gezonde wandeling, in plaats van te gaan staan wachten op een tram die
misschien nog wel een uur zou uitblijven.
Een paar dingen lukten wel, dit jaar.
De her-aansluiting van Veendam
op het spoorwegnet, bijvoorbeeld. Ik reisde erheen met Maxwell en
Erica van Haeghwijck.
Met vooruitziende blik deed ik op
post-hemelvaartsdag nog de Maastricht-Brussel
Expresse via de Belgische HSL2, toen het nog kon. De Belgen
wilden van die internationale verbinding af, om allerlei weinig heldere
redenen. Inderdaad werd hij in december 2011 ingekort tot het traject
Brussel-Luik. Hier staat hij nog op station Maastricht.
Tussen Luik en Maastricht rijdt nu
weer een Belgische
stoptrein. Daardoor kon Eijsden ook weer bediend worden, zodat we sinds
kort
weer een zuidelijkste station hebben in dit land.
In de regen op station Heino, waar de
enige twee treinen van
het gemankeerde spoorlijntje Zwolle – Nijverdal West elkaar elk halfuur
passeren.
De enige andere reiziger op het perron probeerde weg te duiken voor
onze
camera’s, maar het is hem niet gelukt; kijk maar goed!
Ik was op weg naar Kasteel
Nijenhuis, en later ook nog naar
het Kamperlijntje.
Dan, na een hoop railfoto’s eindelijk
weer eens een bus. En
wat voor één! Met 100 km/uur en met veiligheidsriemen over de snelweg,
van Amsterdam Amstel via
Huizen naar Hilversum. Sommige reizigers mochten best wat
vrolijker kijken bij al dat moois. Maar misschien geeft de locatie, het
Tergooiziekenhuis in Blaricum, daarvoor geen aanleiding.
Deventer stadsbus bij station Holten,
vrij ver van huis voor
een stadsbus. Meestal fotografeer ik bussen van driekwart, maar
frontaal werkt
toch ook wel aardig. Er gaat power van uit, ook al staat hij stil.
Het was weer een verhaal met een
Vatersuche-motief, zoals wel
vaker in het jaar dat mijn vaders dood een halve eeuw geleden was. Op
deze wat
donkere zomerdag was ik onderweg naar
Dijkerhoek, waar hij ‘gestaan’ heeft als
onderwijzer.
Fotografeer ik de SLeT graag omdat
zij nieuw is, plan-V’s
wil ik altijd voor de lens omdat ze oud zijn, en je ze binnen
afzienbare tijd helemaal
niet meer kunt fotograferen. Deze Plan-V verliet ik in Susteren, op weg
naar
het uiterste westen van
onze oosterburen.
Mooi blauw zijn ze wel, de bussen van
de in december 2010
geïntroduceerde Veluwelijn Apeldoorn – Zwolle, hier op de foto in het
hart van
het dorp Heerde. Maar er mankeerde van alles aan dit nieuwe product:
vertragingen, opstoppingen, snelbussen langs transferia in plaats van
door de
dorpen, ‘feederlijnen’ in plaatsen die veel te klein zijn voor een
eigen
busdienst, ouwe
taxibusjes uit de
absolute kelder van het OV.
Een streekbewoonster las het artikel,
en verzocht me, dit
reisverhaal van een objectieve buitenstaander met kennis van zaken (zo
zag ze
mij) ter kennis te
brengen van de
provinciale autoriteiten, die dit soort onzin uitdenken. Dit verhaal over een
mooie dag op de Veluwe kreeg een staartje; lees de aanvulling.
Ook een halve eeuw geleden: opheffing
van de Blauwe en Gele
Tram tussen Den Haag en Leiden. Ik nam deze mooie blauwe stadstram uit
1913,
fotografeerde hem waar hij vroeger nooit gereden heeft, nl. bij de
Grote Kerk
in Den Haag, en speculeerde
over de vraag, hoe het gegaan zou zijn als die
trams niet waren opgeheven.
Nog meer railverleden. Ronduit
luguber vind ik deze foto van
de voormalige NS-halte Velsen-IJmuiden Oost. Als het érgens ter wereld
spookt,
moet het daar wel zijn. Nooit is iemand op het idee gekomen, dit perron
te
verwijderen, waarlangs al 28 jaar geen trein meer stopt. Maar de dagen
van dit
museumstuk zijn nu toch geteld; over een jaar of 3 à 4 moet R-net hier
rijden
op HOV-Velsen.
Ook gelukt: opening van station Sassenheim,
met
busaansluitingen naar Warmond, Lisse, Voorhout en Noordwijk. Het dorp
in de
Bollenstreek heeft er wel lang voor moeten knokken; het zag 30 jaar
lang
knarsetandend treinen langsrijden op de Schiphollijn.
Bus van EBS, die nieuwe vervoerder in
Waterland,
gefotografeerd op het busstation bij Amsterdam Centraal. Deze foto
heeft het
jaaroverzicht gehaald, zonder dat je hem ooit eerder gezien hebt. Hij
is
bedoeld voor het eerste reisverhaal van 2012, over R-net, maar is
gemaakt op
kerstavond 2011.
Tot zover een mager OV-jaar. Over een
week à tien dagen de
veel mooiere foto’s uit de categorie Overig >>>.
Frans Mensonides
1 januari 2012
laatste wijziging: 3 januari 2012
Eerdere jaaroverzichten:
© Frans Mensonides, Leiden, 2012