Jaaroverzicht 2013 in foto’s – Openbaar vervoer


Dat is een rare trend in dit land, dat seizoensgebonden dingen steeds vroeger gaan plaatsvinden. Wintermode ligt medio augustus al in de winkel, pepernoten liggen daar dan al naast. De eerste sinterklaas zie je eind september in de etalages, de eerste kerstverlichting medio oktober boven de straten, het kerstnummer van menig tijdschrift al rond sinterklaas in je brievenbus en de bezorger van ongevraagd periodiek drukwerk al rond dezelfde tijd aan je deurbel, hengelend naar een oudejaarsbonus, of een rotschop.

En het eerste jaaroverzicht, in een onlinekrant, las ik al op 10 december rond het noenuur. Gevaarlijk leven: we hadden toen nog 21,5 dag van 2013 voor de boeg, en er kan een hoop gebeuren in een halve dag. Ik tweette de scribent dan ook, dat hij rijkelijk voorbarig was, maar die antwoordde doodgemoedereerd dat hij de rest van het jaar vakantie had.

Deze site heeft nooit vakantie – of altijd; ik schrijf, net als Constantijn Huygens, in mijn ledige uren. Daarom volgt hier, nu, op het enig juiste tijdstip, het jaaroverzicht 2013 van de meest opmerkelijke OV-foto’s die ik in 2013 gepubliceerd heb op mijn site. Dit stukje heb ik namelijk op Internet gezet op oudejaarsjaaravond na 20:00 uur, als alle OV-middelen teruggekeerd zijn in de garage.

Het was, vooral voor het OV op stalen wielen, een beroerd jaar, dit MMXIII. Ik kan me een opsomming besparen van wat er allemaal mis ging bij de spoorwegen; Rikus van de Mij. voor Beter OV heeft dat al voor ons gedaan.

We komen onderweg in dit overzicht ook nog zo het een en ander tegen aan leed. Daarom daar maar snel mee aangevangen.




Ja, en dan stuiten we meteen al op de sneeuw, die na een zeer milde start van de winter 2012 / 2013, medio januari plotseling overvloedig losbarstte. Nooddienstregeling, extreme vertragingen, wachten in de kou. Boven dit artikel het treinenstation van Leiden; hier vlak boven en het bussenstation van Haarlem in het duister, onder zeer winterse omstandigheden.

NB: bij sommige foto’s verschijnt er een groter exemplaar als je er op klikt; bij andere foto’s is dat niet het geval.

Verbetering is er ook aan te wijzen. In december 2013 hebben we weinig te klagen gehad over sneeuwoverlast.  Niet doordat de spoorsector er beter op was voorbereid, maar veeleer door het feit dat het in december 2013 niet gesneeuwd heeft.




En dan in dit chronologische jaaroverzicht alweer het volgende pijnpunt: het treinverkeer met België. De peperdure ‘Goofy’s’, de V250’s uit die bijna failliete maffiafabriek No Saldo Broddel uit Italië, konden niet tegen sneeuw; niemand had die lui verteld dat het ´s winters wel eens kon sneeuwen in de Lage Landen. De treinen vielen spontaan uitelkaar door de kou. Dat gebeurde na amper 6 weken exploitatie, waarbij er vrijwel geen een op tijd op het eindpunt was aangekomen.

Op 11 maart herrees de Internationale IC naar Brussel uit de mottenballen, die drie maanden eerder na 55 jaar trouwe dienst was opgeheven. Hij keerde echter niet terug als uurdienst Amsterdam – Brussel, doch als tweeuurdienst vanuit Den Haag HS. Hier verlaten die gedateerde rijtuigen, getrokken door een Traxx-loc, station Mechelen (links op de foto). In dit stukje prees ik NS HiSpeed uitvoering voor deze ‘nieuwe’ verbinding met oude treinen,

Hoe staat het verder met de verbinding Nederland-België, voor zover ik het nog heb bijgehouden? De V250’s zijn nooit meer op de baan verschenen, behoudens een enkele testrit. Wie snel in Brussel wil zijn, betaalt de hoofdprijs voor een ritje met de Thalys. De regering besloot de concessie van NS HiSpeed niet in te trekken, ondanks hun weerzinwekkende gepruts. Op termijn gaan ze, onder een andere naam, weer naar België via de HSL, maar voorlopig niet sneller dan 160 km/uur. Pogingen van een Haags consortium om een concessie te verkrijgen voor een sneltrein Den Haag - Brussel via Roosendaal en Luchthaven Zaventem, stuiten voorshands af op af op bureaucratie aan beide zijden van de grens. De NS HiSpeed-IC Den Haag – Brussel rijdt vanaf 15 december 12 keer per dag i.p.v. 8, in een ander patroon dan vroeger, en doet dan 10 minuten langer over zijn rit.

Het blijft: aanmodderen. Ondertussen zullen we ook in 2014 nog wel het nodige horen van de juridische nasleep tussen NS en de Italiaanse fabriek, om maar te zwijgen over de parlementaire enquête over het drama.

 




‘De winter was lang’, zong Willeke Alberti in 1964. Maar die van 2013 was pas echt lang. Eind maart fotografeerde een trouwe lezer uit Haaglanden deze berijpte IRM op Den Haag HS. Maar ook daarna ging de winter nog verder. Met Pasen was het kouder dan met kerstmis, en met Pinksteren niet veel warmer.

 



Aan de Dreef in Den Haag Vrederust een toevallige ontmoeting met dit museumstuk uit het HOVM, een PCC-tram uit de jaren 60.




Nee, eind april hoefden ze zelfs in Krabbendijke niet meer te krabben aan de autoruiten; eindelijk was de vorst dan toch voorbij. Dit standaardstation 5e klasse ziet sinds eind 2012 elk half uur een trein stoppen.

Ik deed Krabbendijke en Kapelle-Biezelinge op 29 april. Over vorst gesproken: het was een historische dag, de laatste van een kleine 45.000 dagen dat we in successie geregeerd waren door een vorstin (zij het vijf jaar door één in ballingschap). De morgen daarop zou Beatrix’ ‘obductie’ plaatsvinden, zoals ik onderweg iemand hoorde beweren, maar ik hou het toch liever bij abdicatie. Daar ging mijn stukje niet in de eerste plaats over, al werd het wel hier en daar even aangestipt.





Station Nijverdal is een wandeling vanuit Holten wel waard. Het werd geopend in april 2013, tegelijk met de uitgraving waar het in ligt, en de tunnel die erheen leidt. Daarmee was de treinverbinding Zwolle – Enschede na drie jaar tijd weer hersteld. Zowaar toch nog een positieve railgebeurtenis in 2013.



Je ontwerpt een milieuvriendelijke, geluidsarme hybride bus met de motor achterin. Dan heb je hem af, en helaas!, niemand heeft er aan gedacht dat er ook nog stoeltjes in moesten. Die breng je dan alsnog aan, voor passagiers die het klimvermogen hebben van een gems. Ik zag deze gedrochtelijke bus in Dordrecht, op pad in de buitengewesten van Zuid-Holland.



Deze Connexxion-streekbus fotografeerde ik op de permanente kermis bij de Pyramide van Austerlitz. Het voertuig, fanatiek bestuurd door een jongetje dat later buschauffeur wil worden, komt vaker langs dan de echte bus in het dorp Austerlitz. Lijn 81 onderhoudt van maandag tot/ met zaterdag overdags een uurdienst Woudenberg – Veenendaal, en rijdt op zondag en ’s avonds niet. Het staat beschreven in mijn warmste reisverhaal van 2013.




Het station Geerdijk aan de lijn Almelo – Mariënberg verwerkt 55 passagiers per dag, staat daarmee op de voorlaatste plaats van alle stations in Nederland, en laat alleen Enschede De Eschmarke achter zich. Toch zullen er een hoop mensen ontredderd zijn als het station gesloten wordt; in ieder geval de 27 mensen die hier ’s morgens instappen en ’s avonds uit-, en daarmee het totaal aantal in- plus uitstappers op 54 brengen. Die 55ste was ik zelf; ik stapte op die julidag in Geerdijk wel in maar niet uit; ik kwam hier te voet en ging per trein.

Het met opheffing bedreigde station is een curiosum, met twee perrons aan dezelfde kant van één spoor.

 



Putten op de Veluwe was de bestemming van bijna al onze vakanties in de jaren 60. Ik kom er zo eens per twee, drie jaar terug, om me te verbazen over het feit dat niet alles er meer uitziet zoals 45 jaar geleden. In 2010 schreef ik er voor het laatst over. Dit jaar was ik er ook even, op een zaterdag, met dit minibusje dat helemaal van Amersfoort naar Nunspeet rijdt.

Wandelend door Putten zag ik mensen met smartphones en tablets mijn nostalgie nog verder aan stukken scheuren. Ik ben maar gaan dineren in ‘een nostalgische ambiance’, zoals ze zelf zeggen, in restaurant De Heerdt. Die zijn ’s zondags gesloten, en zo ken ik Putten gelukkig weer.




Wat écht nooit verandert, is Kinderdijk, de concentratie van molens bij het punt waar de Noord en de Lek samenstromen om de Nieuwe Maas te vormen. Die molens zijn hét symbool van klompig Hollandisme, en daarom komen er toeristen naar kijken uit alle delen van de wereld, behalve Holland.


 




Dit is ook zo’n vast punt in de OVerzichten op deze site: nu echt het afscheid van de Plan-V. Maar ik verwacht er in 2014 ook nog wel ergens een te fotograferen. Deze stond op station Eindhoven op punt van vertrek naar Weert.




Het nieuwe ministerie van Binnenlandse Zaken plus Justitie in Den Haag, naast het iets minder nieuwe van VROM en het puntige van Onderwijs. Deze ambtenarentorens met duizenden werknemers, zijn gelukkig zeer goed bereikbaar per spoor.

 



Afgetrapt Waals boemeltje op het eindpunt van de NMBS-lijn Luik – Maastricht. Dit treintje zal, net als de Plan-V’s, ook nog wel een paar jaar mee moeten.

 



Met deze foto had ik een verstokte automobilist in mijn vriendenkring mooi tuk. Ik mailde hem dit plaatje, met als toelichting: ‘Zo’n nieuwe vijfdubbel gelede Utrechtse stadsbus van 50 meter lengte’.
-‘Hoe kun je zo’n bus besturen?’, mailde hij ontzet terug. Schieten die achterste bakken niet alle kanten op?’

Ja, dat doen ze al bij de dubbelgelede bussen die werkelijk rondrijden in Utrecht; een ‘achterbaks’ ritje is daar bepaald geen lolletje. Maar op deze foto zie je niets anders dan drie enkelgelede bussen die toevallig pal achter elkaar staan.

Ik schreef in Utrecht over de concessiewisseling van het stads- en streekvervoer. Qbuzz werd de opvolger van Connexxion, U-OV van Voor U. Het was op mijn site het laatste OV-artikel van 2013. En al bestaat die naam dus niet meer; ik deed het hele heel jaar ‘voor U’.

Frans Mensonides
31 december 2013

Inmiddels ook verschenen: het overzicht van ‘Overige’ foto’s, die niets te maken hebben met OV >>>


Eerdere jaaroverzichten:


© Frans Mensonides, Leiden, 2013


<< naar thuispagina Frans Mensonides