De nieuwe halteborden van Qbuzz stonden er vorige week al
Heden:
concessiewisseling in Zuid-Holland Noord (ZHN), de
thuisregio van ondergetekende. Op D-dag ( Dienstregelingsdag, zondag 15
december 2024, de dag dat dit stuk online gaat) maakt de bus van Arriva
na 12
jaar plaats voor die van Qbuzz. De komende 12 à 13 weken ga ik met
Qbuzz op reis
in ZHN, en daar hieronder verslag van doen.
Parallel aan dit ‘QBlog’ komt er ook
nog ook een pagina over
de wijzigingen in het spoorboekje van NS en van enkele regionale
spoorwegmaatschappijen;
wijzigingen die ook vandaag ingaan. Beide blogs zullen me regelmatig
weglokken
achter de geraniums vandaan, totdat ergens in het voorjaar mijn
Interrail-reisseizoen van start gaat.
Qbuzz kondigt ingrijpende
verbeteringen aan ten opzichte van
de jaardienstregeling 2024 van Arriva. Als opwarmertje hieronder alvast
een
opsomming van een paar beloften waar wij, reizigers de nieuwe
concessiehouder graag
aan zullen houden.
Maar eerst even netjes afscheid nemen
van Arriva. Hun
concessie startte een dozijn jaar geleden. HIER vindt je de zeer lange
pagina
die ik erover schreef in de winter van 2012 / 2013.
Die concessie had zullen lopen t/m
2020, met mogelijke
verlenging tot/met 2022. In dat laatste jaar werd in verband met
corona-perikelen besloten tot nog eens een verlenging met 2 jaar, tot
december
2024.
‘Aan alle goede dingen komt een
eind’, luidt een bezonken,
realo- pessimistische tegeltjeswijsheid. Aan alle slechte dingen
gelukkig ook,
en ook aan alle matige dingen komt een eind. Het laatste is wel van
toepassing
op 12 jaar stads- en streekvervoer door Arriva.
Afkomstig uit een geslacht van
onderwijzers, strooi ik graag
met rapportcijfers. Bij Arriva kom ik uit op 6’jes. Een heel
doorsnee-busbedrijf, beoordeeld op aspecten als punctualiteit,
materieel,
klantvriendelijkheid en betrouwbaarheid. Vrij saai, zelfs. Bij Arriva’s
voorganger Connexxion en voor-voorganger ZWN hing ik zo ongeveer 2 keer
per
maand aan de klachtentelefoon, maar bij Arriva kwam dat veel minder
vaak voor.
Dat zou ook kunnen komen doordat ik
milder ben geworden in
de loop der jaren. Op een gegeven moment berust een mens in wat er mis
is met
de maatschappij, waaronder matig openbaar vervoer. Verder heb ik in
2020 een
elektrische fiets aangeschaft voor mijn mobiliteit in de omgeving, en
was ik
met ingang van dat jaar ook OV-forens af. Minder reizen met Arriva, dus
sowieso
al minder klachten.
Echt om over naar huis te schrijven,
of om blogs over te
schrijven, waren de prestaties van Arriva doorgaans niet. Ook deze
vervoerder
had bijvoorbeeld als nawee van corona veel last van rituitval door
personeelsgebrek. Maar zo bont als EBS maakten
ze het dan ook weer niet. De
bus kwam meestal wel opdagen, zij het zelden op tijd.
Ook
de haltevertrekstaten hingen er hier en daar al een
week van te voren
In juli 2023 gunde de provincie
Zuid-Holland het vervoer in
ZHN aan Qbuzz en gaf daarmee het nakijken aan de zittende vervoerder
Arriva. Ook
de andere inschrijvers: EBS en Transdev, grepen ernaast.
De provincie hoopt met Qbuzz het
voorzieningenniveau van
vóór corona terug te laten keren, en daarmee ook de passagiersaantallen
wat op
te krikken. In 2019 pakten in de regio ZHN ca. 70.000 mensen per
werkdag de
bus. Het jaar daarop halveerde dat aantal, maar daarna kroop het
langzaam
omhoog tot 55.000 instappers in 2023. Die legden per rit gemiddeld 8 km
af, in
totaal van Leiden tot aan even voorbij de maan.
55.000, een Johan Cruyff ArenA vol,
Is dat veel? Het is meer
dan in de 2 andere streekvervoerconcessiegebieden van de provincie bij
elkaar (Hoeksche
Waard / Goeree Overflakkee en Drechtsteden, Molenlanden, Gorinchem).
Maar op
een bevolking van ca. 750.000 mensen in ZHN valt het lichtelijk tegen.
Er is
zeker ruimte voor verbetering.
De nieuwe concessie loopt tot eind
2032, met de mogelijkheid
tot verlenging tot eind 2037.
nu geschiedenis: Arriva-bus in ZHN (hier: Noordwijk)
Hoe denken Qbuzz en de provincie de
ZHN’er weer de bus in te
krijgen? Met legio aanlokkelijk klinkende maatregelen! Ik licht er een
paar
uit.
* Frequentieverhoging
‘Meer zitplaatsen’, zo formuleert Qbuzz het wat ongelukkig. Dat wil
niet
zeggen, dat er in één bus meer stoelen komen te staan dan vroeger. Nee,
er gaan
25% meer bussen rijden vergeleken met de dienstregeling van 2023.
Zo krijgen bijvoorbeeld de
stadsdiensten van Leiden, Gouda
en Alphen aan den Rijn eindelijk weer eens een acceptabel
voorzieningenniveau. Dat
was dramatisch afgekalfd. Uurdienst in de avonduren, de weekenden en de
vakantieperioden: compleet onwaardig voor toch redelijk (middel-)grote
steden.
Vanaf nu is halfuurdienst het minimum
in die 3 steden, 18
uur per dag en 7 dagen per week.
* Betere aansluitingen op de treinen.
Bij de Sprinterstations
Bodegraven, Boskoop, Hillegom, Nieuw-Vennep, Sassenheim, Voorhout,
Woerden en
Zoetermeer Lansingerland komen er strakke aansluitingen van trein op
bus en vice
versa.
Een poosje geleden las ik een
beleidsstuk waarin zelfs
sprake was van aansluitgarantie: de bus zou wachten op een vertraagde
trein.
Dat lijkt me lastig te organiseren. Ik heb er ook niets meer over
gehoord; een
losse flodder van een overijverige provinciale ambtenaar of
Qbuzz-medewerker,
denk ik.
Bushalte
Voorhout Station
* Meer rechtstreekse
verbindingen
Bijvoorbeeld in en om Leiden, waar de aloude ‘doorkoppeling’ gedeeltelijk in
ere is hersteld. Tot/met 2008 reden de bussen uit de Duinstreek (Kat-
en
Noordwijk) na aankomst op Leiden Centraal via het centrum door naar
Leiden
Zuid-West en Leiderdorp. Daardoor waren er rechtstreekse verbindingen
tussen
het centrum van Leiden en de kust.
Toen was dat ineens afgelopen: al
deze doorgekoppelde streeklijnen
eindigden voortaan bij Leiden Centraal (zie dit stukje
op mijn site). Met
ingang van heden rijden er weer wat lijnen vanuit de streek naar
bestemmingen
in Leiden. Waaronder deze:
* Hoogwaardig OV op de as
Zoetermeer – Katwijk
Een heel oude belofte wordt ingelost:
een doorgaande R-netverbinding
Zoetermeer– Katwijk, mét doorkoppeling, dus. Lijn 400 (Zoetermeer –
Leiden
Centraal via Leiden Centrum) wordt gekoppeld aan de lijnen 430
en 431 (van Leiden
Centraal resp. naar Katwijk ESTEC en Katwijk Boulevard).
De lijnnummers worden nu 400, resp.
401. Op het
gemeenschappelijk traject tussen Zoetermeer Centrum-West en
Katwijk Gemeentehuis
rijdt in de spits elke 5 minuten een bus en in de dal-uren elke 7½
minuut.
Hoogwaardig hoogfrequent vervoer!
Archief De digitale reiziger, 2022 en 2014
R-netten
bij Valkenburg ZH en Stompwijk
*
Bio Science Park
Ook meer rechtstreekse verbindingen naar het grote
universitaire- en bedrijventerrein Bio Science Park in Leiden. Dat gaat
qua
busvervoer steeds meer lijken op Utrecht Science Park (Ja, Engels is de
voertaal onder wetenschappers en ook op hun parken!). Bio Science Park
is nu
vanuit alle windrichtingen bereikbaar zonder overstappen. Een stuk of
10 lijnen
rijden over het terrein of er rakelings langs.
* Stadsbussen op de Breestraat
Een heel verrassende ontwikkeling
verder in het centrum van Leiden, de stad
waar ik al 61½ jaar import ben. Dit artikel begint nu wel een erg Leids
verhaal
te worden, maar in en om die stad ligt wel het zwaartepunt van de regio
ZHN.
De Breestraatkwestie is al vaak
besproken op deze site.
Veel buslijnen, waaronder stadslijnen, zijn in de loop van de jaren
weggepest
uit deze winkelstraat, en omgeleid langs de periferie van het centrum.
Zonder dat
ik snap hoe het komt, is er nu plotseling een kentering opgetreden.
Alle
stadsbussen en enkele streekbussen rijden nu weer over de Breestaat.
Een paar instanties en belangenclubs
hebben er een meloen
voor moeten doorslikken, maar die bussen zijn nu weer in genade
aangenomen. Vast
geen jubelstemming heerst er nu bij de Vereeeniging Oudt Leyden. Mijn
lidmaatschap
van die club heb ik enkele jaren geleden opgezegd na een
scheldkanonnade van
hun zijde in het Leydfch Dagblad over die lelijke bussen in de
Breestraat.
Archief De digitale reiziger,
2023
Halte Pelikaan in Leiden. De in 2023
in gebruik genomen Centrumroute blijft
het terrein van o.a. de R-netten Zoetermeer – Katwijk en van bus 45 die
vanuit
de regio Haaglanden op visite komt in Leiden. De laatste valt niet
onder de
concessie ZHN.
* Betaalbaarheid
Al het hierboven opgesomde moois zal
niet
leiden tot hogere ritprijzen, afgezien van een geringe tariefsverhoging
om
gelijke tred te houden met de inflatie. De meeste R-net- en
snelbuslijnen
hadden tot nu toe een zeer pittig tarief van ca. 20 cent per km. Maar
de prijs
wordt nu voor alle lijnen gelijkgetrokken naar 16,1 cent - plus
uiteraard het
instaptarief van 1,12 euro dat in het hele land gelijk is.
Afgelopen woensdag maakte Qbuzz
bekend dat hun bussen in ZHN
de eerste 8 dagen, dus van 15 t/m 22 december, gratis rijden, bij wijze
van
kennismakingsgeschenk. In dank aanvaard!
En
last but not
least:
* Nul uitstoot
Dat is vooral aantrekkelijk voor
voetgangers
en fietsers die nu niet meer bedwelmd worden met uitlaatgassen, als er
een bus
passeert. Bij Arriva reden alleen de stadsbussen op stroom, dat sinds
2019. Maar
bij Qbuzz zal er op den duur geen gifwolkje meer uit de uitlaat komen.
Wie nu denkt, dat er op de dag van
heden, 15 december 2024,
meteen een hele vloot e-bussen klaar staat, die moet ik teleurstellen.
Dat is
bijna bij geen een concessiewisseling het geval; er is altijd wat met
de
elektrische bussen. Ik viel dan ook niet omver van verbazing, toen ik
in een
mededeling van de provincie las dat het merendeel van die bussen nog
niet
geleverd was.
Al een jaar geleden heeft Qbuzz maar
liefst 252 elektrische
bussen besteld voor ZHN, waarvan 112 bij het Vlaamse Van Hool en 140
bij de Italiaanse
busbouwer IVECO. Nu is het zo, dat Van Hool eerder dit jaar failliet is
gegaan,
en IVECO de bussen momenteel nog niet kan leveren.
Met andere woorden: er ontbreekt
niets aan de busconcessie
ZHN, behalve de bussen. Maar dat is ook wel wat kort door de bocht
gezegd. Er
komen vervangende diesels, waaronder, net als vorig jaar in de Zaanstreek, ouwe
karren uit Berlijn, en er komen touringcars. Verder loopt er een grote
bestelling van elektrische bussen van Yutong uit China, in de plaats
van die
van het failliete Van Hool. En nu maar hopen dat Qbuzz voldoende
materieel bij
elkaar heeft kunnen schrapen om vanaf maandagmorgen een volledige
dienstregeling te kunnen rijden (vandaag, zondag, zal het wel lukken).
Ik voorzie weer eens een hausse aan
uitgevallen ritten. Dat
is wel even een domper op de feestvreugde. Ik ga de komende maanden op
pad met de
Qbuzzen die wél rijden, om te ervaren hoe het allemaal in de praktijk
gaat
uitpakken. Binnenkort meer!
Frans Mensonides
D-dag 15 december 2024
Archief De digitale reiziger 2018
Bergambacht ligt in het zuidoosten van de provincie, maar ziet wel een bus uit Zuid-Holland Noord rijden
Het is altijd hetzelfde liedje, en toch verbaast het me
iedere keer weer: wat een onbeschrijflijke puinhoop wordt het toch steevast bij
de overgang van een concessie naar een andere vervoersmaatschappij! De komst
van Qbuzz naar de regio Zuid-Holland Noord (ZHN) kón ook gewoonweg niet goed
gaan. Zoals hierboven uiteengezet, heeft Qbuzz een ernstig tekort aan bussen,
en dan wordt het lastig om een busbedrijf te runnen.
De busreiziger uit deze streek krijgt deze weken dan ook het
volle pond van de ellende over zich heen: heel erg veel rituitval, bussen
zonder lijnnummer of bestemming, niet-elektrische bussen die nieuw gewéést
zijn, chauffeurs die de weg moeten vragen aan de passagiers, digitale
reisinformatie bij de halte of in de app die niet klopt…
Maar ‘Jmegpnidbk’, zoals staat in mijn digitale
aantekeningen waaruit ik dit stukje gebrouwen heb. Wat bedoelde ik ook alweer met die afkorting?
Oh ja: je mag een gegeven paard niet in de bek kijken.
Qbuzz vond zelf ook wel dat ze met goed fatsoen geen geld
konden vragen voor de wanprestatie die ze aan het leveren waren. Men bepaalde
dat het vervoer tot / met zondag 5 januari 2025 gratis zou zijn. Het leverde Qbuzz
een strop op van naar mijn grove schatting zo’n ton aan gederfde inkomsten per
dag. Dat wordt dus circa 2 miljoen voor die 3 weken.
Daar komt vermoedelijk nog een fikse boete bovenop van de
provincie Zuid-Holland, wegens het rijden met dieselbussen in plaats van
uitstootloze. Verder heeft de provincie aangekondigd dat ze de uitgevallen
ritten niet gaan vergoeden; terecht, vanzelfsprekend.
Echt door de ondergrens zakte de busmaatschappij toen er een
of meer bussen (de verhalen erover spreken elkaar tegen) van de weg gehaald werden
door de politie, dan wel de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW). Er zouden
bussen rondrijden met vervalste kentekenplaten, meerdere bussen met hetzelfde
kenteken, en / of er zouden ongekeurde en te oude bussen ingezet zijn. Qbuzz
weigert elk commentaar in de media.
Die hele concessiewissel zadelt mij op met heel gemengde
gevoelens. Als openbaar vervoer-voorvechter zie ik het liefst dat het busvervoer
soepeltjes verloopt voor iedereen die ervan gebruik van wil maken. Maar als
OV-hobbyist en -fotograaf geniet ik al wekenlang van een bonte vlootschouw van
bussen. Je ziet oude en nieuwe, rode, blauwe, gele, witte en groene, diesel uitwalmende
en elektrieke bussen langsparaderen, als je een halfuurtje bij Leiden Centraal
staat te kijken.
Tegen gratis ritjes heb ik ook geen enkel bezwaar. Bij het genoemde
busstation pak ik soms bij impuls ineens een bus die er wel aardig uitziet of
misschien een plaats als bestemming heeft waar ik normaliter zelden kom. Zo ben
ik de afgelopen 3 weken gesignaleerd in Roelofarendsveen, Alphen aan den Rijn, Hillegom
en ook in oorden waarvan je onmogelijk kunt beweren dat ze in Zuid-Holland
Noord liggen: Haarlem en Schoonhoven.
Het voelt wel raar om in te stappen zonder te betalen. Maar
in Luxemburg, waar het OV altijd gratis is, wen je er ook heel snel aan, is
mijn ervaring. Luxemburg heeft verder nog vóór op ZHN, dat het OV daar wél
naar behoren functioneert.
Sommige reizigers lezen geen mededelingen, kijken niet uit
hun doppen en blijven gerust in- en uitchecken bij chipzuilen met teksten erop:
VANDAAG GRATIS REIZEN.
Verrassingstochten maak ik ook wel eens. Ik stap in een bus
zonder nummer of bestemming, en waar we heen gaan, Jelle zal wel zien! Wie zich
nu afvraagt wie Jelle is of was… zal wel jonger zijn dan ik.
Wat een lol, hè? Maar die is er wel af als ik eens een keer ergens
op tijd moet wezen, en m’n bus blijkt uitgevallen te zijn. Dus laat deze
ellende toch maar gauw voorbij zijn!
Er bestaat alle kans dat een artikel over een chaotisch
busbedrijf ook chaotisch gaat uitpakken. Wat ik maar niet ga doen is: al die pretritjes
beschrijven, met een uitputtende opsomming van alles wat er mis ging.
Nee, laat ik maar wat foto’s met onderschriften plaatsen, en
hopen dat er zo een beetje lijn komt in het verhaal. Voordat er ook lijn komt
in het busvervoer in ZHN, zal er nog heel wat water door Rijn, Vliet, Gouwe,
IJssel, Lek en Spaarne stromen.
Busbrullers in actie op Leiden centraal.
12 winters geleden, toen Arriva ZHN overnam van Connexxion,
duurde het tot na half januari voordat er weer wat regelmaat in de
dienstuitvoering was te onderkennen. Indertijd had je ‘busbrullers’ op Leiden
Centraal, zoals ik ze gedoopt had; hier te zien op archieffoto.
Busbrullers waren Arriva-medewerkers met hesjes, die bij
donker op de perrons dingen stonden te roepen als: ‘Perron A, lijn 5 naar
Voorschoten Starrenburg!!’ Zo vervingen ze de informatie op de bussen en boven
de halteperrons, die het had laten afweten.
Anno 2024/5 zie je helemaal geen functionarissen van Qbuzz
op het Stationsplein aan wie je iets zou kunnen vragen. Alhoewel: één keer heb
ik er een Hesje gezien die het busverkeer stond te observeren en een lijst in
de handen had. Die zou van Qbuzz geweest kunnen zijn. Maar het ook net zo goed
een andere bushobbyist geweest kunnen zijn, een concullega van mij.
Na maandag 6 januari zag ik bij het busstation soms duo's van Qbuzz-hesjes die informatie gaven aan reizigers.
Of er buiten het zicht van de reiziger wel enige coördinatie
plaatsvindt bij Qbuzz, betwijfel ik ook. Ergens, zou je denken, moet toch een
verkeersleider achter een beeldscherm zitten om bijvoorbeeld de schaarste eerlijk
te verdelen. Maar nee, soms vallen er op één verbinding 2 à 3 ritten
achterelkaar uit. Zo lopen de wachttijden wel op.
Qbuzz weet het niveau te evenaren dat EBS een jaar geleden liet
zien in de Zaanstreek. Door de bank genomen valt zo’n kwart van de ritten uit (de situatie in de periode tussen kerst en nieuwjaar);
5 stuks alleen al op dit scherm dat ik zag op maandag 30 december. Bus 169 laat
de reizigers in onzekerheid; hij wordt wel ‘verwacht’, maar er staat toch een
streepje achter. Nee, je krijgt in het leven niet altijd wat je verwacht.
Op de vele zondagen de afgelopen weken vielen er net zoveel
bussen uit als door de week. Daaruit maak ik op dat Qbuzz niet alleen een
tekort heeft aan bussen, maar ook aan personeel. Op zondagen staat immers
altijd zo’n 60% van de bussen buiten dienst, dus is er materieel voldoende
voorhanden.
Yutong-bus bij de Vuurbaak van Katwijk
Het pièce de résistance van het busnet in ZHN wordt gevormd
door de doorgaande bussen Zoetermeer – Katwijk op de R-netlijnen 400 / 401. Die
ritten worden nu al allemaal gereden met het paradepaardje van Qbuzz, de Yutong.
Dit zijn de Chinese elektrische bussen die in allerijl besteld zijn na het
faillissement van Van Hool. Ook op andere R-netlijnen zie je de Yutongs al
rijden.
De fabriek van die bussen staat in Zhengzhou, een stad waarvan
ik nog nooit gehoord had toen ik dit stukje begon te tikken. Yutong was al in
2012 actief op de markt van elektrische bussen. In de loop van de jaren hebben
ze er een stuk of 50.000 geleverd over de hele aardkloot. In Zhengzhou ( dit tussen
haakjes, maar het is wel een OV-feitje) heeft men in 25 jaar tijd een metronet
van 450 km aangelegd. In Amsterdam zou zo’n project minstens 600 jaar kosten.
De Yutong-bussen dragen de nummers 8701-8750 en tellen 49
heel comfortabele stoelen, zetels, bijna, en 5 klapbankjes. Ranke, lange bussen,
die iets smaller en langer zijn dan hun voorgangers, en ook wel wat moeilijker manoeuvreerbaar
zijn voor de chauffeurs. De bochten op het busstation bij Leiden Centraal zijn nét
iets te krap opgezet voor die Yutongs.
Verder niks op aan te merken: heel soepel rijdende,
comfortabele bussen.
Op die corridor Zoetermeer – Katwijk heb ik in de eerste
week van de nieuwe concessie een paar ritten gemaakt. De gecombineerde
5-minutendienst in de spits was in werkelijkheid vaak zoiets als: 20 minuten helemaal
niets en daarna 3 bussen vlak achter elkaar.
Wén daar maar aan: het is het noodlot van veel lijnen met
een hoge frequentie, een grote lengte en matige doorstroming. Deze eerste week
viel me op deze lijn op dat ‘negenogen’ vaak precies op rood sprongen bij de
nadering van een bus.
Laat op de middag een Yutong bij de halte Woonhart in Zoetermeer. Grote drukte; de voorganger van deze bus filmde - zoiets meende ik te zien in het tweeduister - : ‘Sorry, bus is vol’, en stoof door.
Ik had het over Haarlem. Daar was ik verzeild geraakt per
trein na mijn rit met de Airport Sprinter (zie het treinblog, dat parallel
loopt aan dit bus-blog).
Er kwam een opvallend barrel van een gelede bus voorrijden
op lijn 250, Haarlem – Leiden. Die bus overschrijdt na Bennebroek de grens van
Noord-Holland Zuid met Zuid-Holland Noord. Daar ik die middag niet echt iets
belangrijks te doen had, besloot ik, de hele rit van 84 minuten in de bus uit
te zitten. Met de trein was ik in 20 minuten in Leiden geweest.
Helaas heb ik alleen een foto van het interieur. Hij leek wel
wat op de gele gelede bus hierboven, maar die bus, met een Utrechts verleden, is
toch een iets ander model.
In Leiden heb ik hem nooit meer teruggezien (door het RDW
van de weg geplukt??). Het was een goorwitte bus, fanatiek ronkend. Het is een
van de 2 Mercedes-Benz Connecto’s die bij Qbuzz ZHN rijden. Ze lijken ouder dan
de 11 jaar die ze op de teller hebben, komen oorspronkelijk uit Polen en zijn
geleend van Oostenrijk. Eh, dat wil zeggen: ze komen uit het land Polen, en
zijn geleend van de touringcarfirma Oostenrijk. Dat, en veel andere dingen in
dit artikel, weet ik dank zij de onvolprezen OV in Nederland Wiki.
Met een voor mij ongewoon geduld en gemoedsrust onderging ik
een saaie, ellenlange rit door dorpen en
langs met stro afgedekte bollenvelden. Na Sassenheim kwam de vaart er ineens in.
We namen de A44 en stopten niet meer
voordat de universiteitsgebouwen van Leiden in zicht kwamen.
Het lijnnummer 250 is nieuw, maar de verbinding Haarlem –
Leiden (met talloze routewijzigingen in de loop der decennia) is een van de
oudste streeklijnen van Nederland. De stoomtram tussen die 2 plaatsen ging
rijden in 1881. Aan de exploitatie van deze ‘Bollenlijn’ met elektrische trams
(1932-1949) heb ik in 2010 een hele reeks gewijd. Die was doordrongen van
‘nostalgie over de wieg heen’, zoals ik het noem, terugverlangen naar tijden
die ik zelf niet heb meegemaakt.
R-netlijn 497 Gouda- Schoonhoven nam ik op deze site rond
de jaarwisseling 2018 / 2019 feestelijk in gebruik. Laatst nam ik hem opnieuw,
louter om erachter te komen hoe het eindpunt bij de veerpont over de Lek er nu
uitziet; dat was in 2019 nog niet af, en plek was er volgens mij ook niet voor.
De bus stopt nu ruim 100 meter ten oosten van die pont naar
Gelkenes, en neemt op de terugweg naar Gouda een draai bij de veerstoep.
Behendig slalomt de bus daar langs de file met wachtende auto’s voor de pont, om
te belanden tussen die van auto’s die er net vanaf komen.
Het oude tramstation van Schoonhoven heeft afgedaan als bus-eindpunt.
Het was het eindstation van de tramlijn Gouda – Schoonhoven (1914-1942). De voormalige
busgarage naast het station ligt er verlaten bij.
Schoonhoven, de zilverstad in Zuid-Holland Zuid-Oost, is in warmere maanden een
drukbezochte toeristische trekpleister. Maar op een mistige, nevelige, kille decembermiddag
is de stad het terrein van die ene winterharde fotograferende wandelaar.
Naast de Yutong’s zijn er ook elektrische Stadsbuzz’en
ingestroomd. Onder de nummers 8051-8073 heeft Qbuzz toch een aantal Iveco-bussen
in dienst kunnen nemen. Het zijn de achterneefjes van de Heuliez-bussen die
rijden in onder andere Groningen en Utrecht, met die markante bolle achterkant.
Ook deze bussen rijden heel soepel.
De niet zo erg oude elektrische stadbussen van Arriva kun je
nog steeds aantreffen op de stadsdienst van Leiden (en vast en zeker ook op die
van Alphen en Gouda; daar ben ik nog niet geweest).
Helaas heb ik nog geen ritje kunnen maken in de elektrische Streekbuzz’en.
Ze waren altijd net weg, of reden me tegemoet aan de overkant van de weg, als
ik in een oudje zat.
Deze is maar een diesel. Hij heeft jarenlang gereden
helemaal in Berlijn. Voor Qbuzz rijdt hij nu op lijn 182 naar Alphen aan den
Rijn via Ter Aar.
‘How can I make this about me?’, dat is de opgave waar je
altijd weer voor staat, als je een autobiografische site drijft. Maar het is in
dit geval niet zo moeilijk.
Die lijn had namelijk zonder mijn persoonlijke bemoeienis vermoedelijk
niet bestaan. Ik werkte aan het eind van de vorige eeuw bij de gemeente Ter
Aar, en dat niet eens als beleidsmedewerker verkeer en vervoer. Maar ik was voor
mijn woon-werkverkeer afhankelijk van de bus. En door een ‘vervoersarchitect’
van het toenmalige busbedrijf ZWN, plus een provinciale verkeersambtenaar, werd
het busverkeer naar Ter Aar grondig gesloopt. Het dorp was slechts met extreme
omwegen bereikbaar vanuit Leiden en Alphen, waar veel Ter Aarders winkelen,
dokteren, studeren of de trein nemen.
Ik haalde een plan voor een bus Leiden – Ter Aar - Alphen
uit de bureaulade waarin het terecht was gekomen. Het gemeentebestuur van Ter
Aar wist ik achter het plan te krijgen. De gemeente slaagde er op haar beurt in,
de provincie in beweging te zetten; op zich al zoiets als een Herculeswerk. De
wethouder van Ter Aar was op zijn zachtst gezegd een markante persoonlijkheid, maar
ze kreeg wel dingen voor elkaar.
Lijn 182 verscheen in 1999 voor het eerst in de
dienstregeling van Connexxion, zoals het busbedrijf sinds dat jaar heette. De
lijn overleefde 2 concessiewisselingen en nu al 26 nieuwe jaardienstregelingen.
In de dienstregeling 2025 is het aantal ritten op lijn 182 zelfs nog
uitgebreid. In de dal-uren wordt nu ook om het halfuur gereden, tegen voorheen
om het uur.
Een bijzonder verhaal van die buslijn, met een paar
verrassende plotwendingen. Zie wat ik er in 2012 over schreef bij de komst van
Arriva naar onze regio.
Frysk
Ferfier. Op maandag 16 december zag ik op het Stationsplein in Leiden deze
Fryske bus. Had die misschien vroeg in de morgen bij donker bij knooppunt Joure
een verkeerde afslag genomen? Hij verliet de fabriek in 2012 en heeft sindsdien
dienst gedaan op de stadsdienst van Ljouwert. Later zag ik nog een paar ander bussen
uit het Heitelân.
Ook alweer een vreemd verhaal. Friesland kampt met dezelfde
makke als ZHN. Ook daar is de concessie overgegaan van Arriva naar Qbuzz, en
ook in Friesland kampt Qbuzz met een bustekort. Maar daar is sprake van een
soort vechtscheiding, met rechtszaken en al. Uit wraak over het verlies van de
concessie heeft Arriva geweigerd, bussen te verkopen of te verhuren aan Qbuzz Fryslân.
Maar waarom dan wel aan Qbuzz ZHN? Om de Friezen te pesten? Of
is hier sprake van een of andere schimmige tussenhandelaar? Hier klopt iets
niet!
Ik dacht een sappig
schandaal op het spoor te zijn, maar een Twitteraar (X'er, bedoel ik)
wist te melden dat deze bussen al in een eerder stadium door Arriva
verkocht waren.
Nog zo’n oudje uit 2012. Arriva-logo’s overgeplakt met die
van Qbuzz.
Dit stukje typte ik op maandag 6 januari 2025, de eerste dag
na de kerstvakantie. Qbuzz nam op die dag de stap die ik al zag aankomen: uitkleden
van de dienstregeling. Ze schrappen op voorhand al ritten, in de hoop dat ze de
rest van de ritten dan wel kunnen rijden.
Dat gaat duren tot maandag 27 januari. Tot dan toe zijn er
geen verbeteringen te verwachten. Ik ga in februari wel weer eens kijken hoe de
vlag er dan voorstaat.
Frans Mensonides
8 januari 2025
© Frans Mensonides, Leiden, 2024 / 2025