De
nieuwe halteborden van Qbuzz stonden er vorige week al
Heden:
concessiewisseling in Zuid-Holland Noord (ZHN), de
thuisregio van ondergetekende. Op D-dag ( Dienstregelingsdag, zondag 15
december 2024, de dag dat dit stuk online gaat) maakt de bus van Arriva
na 12
jaar plaats voor die van Qbuzz. De komende 12 à 13 weken ga ik met
Qbuzz op reis
in ZHN, en daar hieronder verslag van doen.
Parallel aan dit ‘QBlog’ komt er ook
nog ook een pagina over
de wijzigingen in het spoorboekje van NS en van enkele regionale
spoorwegmaatschappijen;
wijzigingen die ook vandaag ingaan. Beide blogs zullen me regelmatig
weglokken
achter de geraniums vandaan, totdat ergens in het voorjaar mijn
Interrail-reisseizoen van start gaat.
Qbuzz kondigt ingrijpende
verbeteringen aan ten opzichte van
de jaardienstregeling 2024 van Arriva. Als opwarmertje hieronder alvast
een
opsomming van een paar beloften waar wij, reizigers de nieuwe
concessiehouder graag
aan zullen houden.
Maar eerst even netjes afscheid nemen
van Arriva. Hun
concessie startte een dozijn jaar geleden. HIER vindt je de zeer lange
pagina
die ik erover schreef in de winter van 2012 / 2013.
Die concessie had zullen lopen t/m
2020, met mogelijke
verlenging tot/met 2022. In dat laatste jaar werd in verband met
corona-perikelen besloten tot nog eens een verlenging met 2 jaar, tot
december
2024.
‘Aan alle goede dingen komt een
eind’, luidt een bezonken,
realo- pessimistische tegeltjeswijsheid. Aan alle slechte dingen
gelukkig ook,
en ook aan alle matige dingen komt een eind. Het laatste is wel van
toepassing
op 12 jaar stads- en streekvervoer door Arriva.
Afkomstig uit een geslacht van
onderwijzers, strooi ik graag
met rapportcijfers. Bij Arriva kom ik uit op 6’jes. Een heel
doorsnee-busbedrijf, beoordeeld op aspecten als punctualiteit,
materieel,
klantvriendelijkheid en betrouwbaarheid. Vrij saai, zelfs. Bij Arriva’s
voorganger Connexxion en voor-voorganger ZWN hing ik zo ongeveer 2 keer
per
maand aan de klachtentelefoon, maar bij Arriva kwam dat veel minder
vaak voor.
Dat zou ook kunnen komen doordat ik
milder ben geworden in
de loop der jaren. Op een gegeven moment berust een mens in wat er mis
is met
de maatschappij, waaronder matig openbaar vervoer. Verder heb ik in
2020 een
elektrische fiets aangeschaft voor mijn mobiliteit in de omgeving, en
was ik
met ingang van dat jaar ook OV-forens af. Minder reizen met Arriva, dus
sowieso
al minder klachten.
Echt om over naar huis te schrijven,
of om blogs over te
schrijven, waren de prestaties van Arriva doorgaans niet. Ook deze
vervoerder
had bijvoorbeeld als nawee van corona veel last van rituitval door
personeelsgebrek. Maar zo bont als EBS maakten
ze het dan ook weer niet. De
bus kwam meestal wel opdagen, zij het zelden op tijd.
Ook
de haltevertrekstaten hingen er hier en daar al een
week van te voren
In juli 2023 gunde de provincie
Zuid-Holland het vervoer in
ZHN aan Qbuzz en gaf daarmee het nakijken aan de zittende vervoerder
Arriva. Ook
de andere inschrijvers: EBS en Transdev, grepen ernaast.
De provincie hoopt met Qbuzz het
voorzieningenniveau van
vóór corona terug te laten keren, en daarmee ook de passagiersaantallen
wat op
te krikken. In 2019 pakten in de regio ZHN ca. 70.000 mensen per
werkdag de
bus. Het jaar daarop halveerde dat aantal, maar daarna kroop het
langzaam
omhoog tot 55.000 instappers in 2023. Die legden per rit gemiddeld 8 km
af, in
totaal van Leiden tot aan even voorbij de maan.
55.000, een Johan Cruyff ArenA vol,
Is dat veel? Het is meer
dan in de 2 andere streekvervoerconcessiegebieden van de provincie bij
elkaar (Hoeksche
Waard / Goeree Overflakkee en Drechtsteden, Molenlanden, Gorinchem).
Maar op
een bevolking van ca. 750.000 mensen in ZHN valt het lichtelijk tegen.
Er is
zeker ruimte voor verbetering.
De nieuwe concessie loopt tot eind
2032, met de mogelijkheid
tot verlenging tot eind 2037.
nu geschiedenis: Arriva-bus in ZHN (hier: Noordwijk)
Hoe denken Qbuzz en de provincie de
ZHN’er weer de bus in te
krijgen? Met legio aanlokkelijk klinkende maatregelen! Ik licht er een
paar
uit.
* Frequentieverhoging
‘Meer zitplaatsen’, zo formuleert Qbuzz het wat ongelukkig. Dat wil
niet
zeggen, dat er in één bus meer stoelen komen te staan dan vroeger. Nee,
er gaan
25% meer bussen rijden vergeleken met de dienstregeling van 2023.
Zo krijgen bijvoorbeeld de
stadsdiensten van Leiden, Gouda
en Alphen aan den Rijn eindelijk weer eens een acceptabel
voorzieningenniveau. Dat
was dramatisch afgekalfd. Uurdienst in de avonduren, de weekenden en de
vakantieperioden: compleet onwaardig voor toch redelijk (middel-)grote
steden.
Vanaf nu is halfuurdienst het minimum
in die 3 steden, 18
uur per dag en 7 dagen per week.
* Betere aansluitingen op de treinen.
Bij de Sprinterstations
Bodegraven, Boskoop, Hillegom, Nieuw-Vennep, Sassenheim, Voorhout,
Woerden en
Zoetermeer Lansingerland komen er strakke aansluitingen van trein op
bus en vice
versa.
Een poosje geleden las ik een
beleidsstuk waarin zelfs
sprake was van aansluitgarantie: de bus zou wachten op een vertraagde
trein.
Dat lijkt me lastig te organiseren. Ik heb er ook niets meer over
gehoord; een
losse flodder van een overijverige provinciale ambtenaar of
Qbuzz-medewerker,
denk ik.
Bushalte
Voorhout Station
* Meer rechtstreekse
verbindingen
Bijvoorbeeld in en om Leiden, waar de aloude ‘doorkoppeling’ gedeeltelijk in
ere is hersteld. Tot/met 2008 reden de bussen uit de Duinstreek (Kat-
en
Noordwijk) na aankomst op Leiden Centraal via het centrum door naar
Leiden
Zuid-West en Leiderdorp. Daardoor waren er rechtstreekse verbindingen
tussen
het centrum van Leiden en de kust.
Toen was dat ineens afgelopen: al
deze doorgekoppelde streeklijnen
eindigden voortaan bij Leiden Centraal (zie dit stukje
op mijn site). Met
ingang van heden rijden er weer wat lijnen vanuit de streek naar
bestemmingen
in Leiden. Waaronder deze:
* Hoogwaardig OV op de as
Zoetermeer – Katwijk
Een heel oude belofte wordt ingelost:
een doorgaande R-Netverbinding
Zoetermeer– Katwijk, mét doorkoppeling, dus. Lijn 400 (Zoetermeer –
Leiden
Centraal via Leiden Centrum) wordt gekoppeld aan de lijnen 430
en 431 (van Leiden
Centraal resp. naar Katwijk ESTEC en Katwijk Boulevard).
De lijnnummers worden nu 400, resp.
401. Op het
gemeenschappelijk traject tussen Zoetermeer Centrum-West en
Katwijk Gemeentehuis
rijdt in de spits elke 5 minuten een bus en in de dal-uren elke 7½
minuut.
Hoogwaardig hoogfrequent vervoer!
Archief De digitale reiziger, 2022 en 2014
R-netten
bij Valkenburg ZH en Stompwijk
*
Bio Science Park
Ook meer rechtstreekse verbindingen naar het grote
universitaire- en bedrijventerrein Bio Science Park in Leiden. Dat gaat
qua
busvervoer steeds meer lijken op Utrecht Science Park (Ja, Engels is de
voertaal onder wetenschappers en ook op hun parken!). Bio Science Park
is nu
vanuit alle windrichtingen bereikbaar zonder overstappen. Een stuk of
10 lijnen
rijden over het terrein of er rakelings langs.
* Stadsbussen op de Breestraat
Een heel verrassende ontwikkeling
verder in het centrum van Leiden, de stad
waar ik al 61½ jaar import ben. Dit artikel begint nu wel een erg Leids
verhaal
te worden, maar in en om die stad ligt wel het zwaartepunt van de regio
ZHN.
De Breestraatkwestie is al vaak
besproken op deze site.
Veel buslijnen, waaronder stadslijnen, zijn in de loop van de jaren
weggepest
uit deze winkelstraat, en omgeleid langs de periferie van het centrum.
Zonder dat
ik snap hoe het komt, is er nu plotseling een kentering opgetreden.
Alle
stadsbussen en enkele streekbussen rijden nu weer over de Breestaat.
Een paar instanties en belangenclubs
hebben er een meloen
voor moeten doorslikken, maar die bussen zijn nu weer in genade
aangenomen. Vast
geen jubelstemming heerst er nu bij de Vereeeniging Oudt Leyden. Mijn
lidmaatschap
van die club heb ik enkele jaren geleden opgezegd na een
scheldkanonnade van
hun zijde in het Leydfch Dagblad over die lelijke bussen in de
Breestraat.
Archief De digitale reiziger,
2023
Halte Pelikaan in Leiden. De in 2023
in gebruik genomen Centrumroute blijft
het terrein van o.a. de R-netten Zoetermeer – Katwijk en van bus 45 die
vanuit
de regio Haaglanden op visite komt in Leiden. De laatste valt niet
onder de
concessie ZHN.
* Betaalbaarheid
Al het hierboven opgesomde moois zal
niet
leiden tot hogere ritprijzen, afgezien van een geringe tariefsverhoging
om
gelijke tred te houden met de inflatie. De meeste R-net- en
snelbuslijnen
hadden tot nu toe een zeer pittig tarief van ca. 20 cent per km. Maar
de prijs
wordt nu voor alle lijnen gelijkgetrokken naar 16,1 cent - plus
uiteraard het
instaptarief van 1,12 euro dat in het hele land gelijk is.
Afgelopen woensdag maakte Qbuzz
bekend dat hun bussen in ZHN
de eerste 8 dagen, dus van 15 t/m 22 december, gratis rijden, bij wijze
van
kennismakingsgeschenk. In dank aanvaard!
En
last but not
least:
* Nul uitstoot
Dat is vooral aantrekkelijk voor
voetgangers
en fietsers die nu niet meer bedwelmd worden met uitlaatgassen, als er
een bus
passeert. Bij Arriva reden alleen de stadsbussen op stroom, dat sinds
2019. Maar
bij Qbuzz zal er op den duur geen gifwolkje meer uit de uitlaat komen.
Wie nu denkt, dat er op de dag van
heden, 15 december 2024,
meteen een hele vloot e-bussen klaar staat, die moet ik teleurstellen.
Dat is
bijna bij geen een concessiewisseling het geval; er is altijd wat met
de
elektrische bussen. Ik viel dan ook niet omver van verbazing, toen ik
in een
mededeling van de provincie las dat het merendeel van die bussen nog
niet
geleverd was.
Al een jaar geleden heeft Qbuzz maar
liefst 252 elektrische
bussen besteld voor ZHN, waarvan 112 bij het Vlaamse Van Hool en 140
bij de Italiaanse
busbouwer IVECO. Nu is het zo, dat Van Hool eerder dit jaar failliet is
gegaan,
en IVECO de bussen momenteel nog niet kan leveren.
Met andere woorden: er ontbreekt
niets aan de busconcessie
ZHN, behalve de bussen. Maar dat is ook wel wat kort door de bocht
gezegd. Er
komen vervangende diesels, waaronder, net als vorig jaar in de Zaanstreek, ouwe
karren uit Berlijn, en er komen touringcars. Verder loopt er een grote
bestelling van elektrische bussen van Yutong uit China, in de plaats
van die
van het failliete Van Hool. En nu maar hopen dat Qbuzz voldoende
materieel bij
elkaar heeft kunnen schrapen om vanaf maandagmorgen een volledige
dienstregeling te kunnen rijden (vandaag, zondag, zal het wel lukken).
Ik voorzie weer eens een hausse aan
uitgevallen ritten. Dat
is wel even een domper op de feestvreugde. Ik ga de komende maanden op
pad met de
Qbuzzen die wél rijden, om te ervaren hoe het allemaal in de praktijk
gaat
uitpakken. Binnenkort meer!
Frans Mensonides
D-dag 15 december 2014
PS: Ik denk dat ik me voor het
vervolg van dit stuk eerst
maar eens ga concentreren op de R-Netlijnen en snelBuzzen, de
kwaliteitsparadepaardjes van de streek. Alvast een overzicht:
R-net:
400 Zoetermeer – Leiden –
Katwijk ESA / ESTEC
401 Zoetermeer – Leiden – Katwijk Boulevard
410 Leiden – Leiderdorp
470 Alphen aan den Rijn –
Schiphol
497 Gouda – Schoonhoven
Trein Alphen aan den Rijn – Gouda (geëxploiteerd door Abellio)
De Snelbuzzlijnen in ZHN, met bij
Qbuzz soms een andere
lijnvoering dan onder Arriva:
361 Noordwijk - Voorhout - Sassenheim
- Lisse Schiphol
365 Leiden - Leiderdorp - Roelofarendsveen - Schiphol
366 Leiden - Leiderdorp - Roelofarendsveen - Leimuiden
382 Waddinxveen Coenecoop - Zoetermeer - Den Haag
383 Rotterdam / Capelle aan den IJssel - Zevenhuizen - Moerkapelle -
Zoetermeer
- Den Haag
385 Noordwijk - Katwijk - Wassenaar - Den Haag
386 Waddinxveen Coenecoop - Moerkapelle - Zoetermeer (- Den Haag)
Archief De digitale reiziger 2018
Bergambacht ligt in het zuidoosten van de provincie, maar ziet wel een bus uit Zuid-Holland Noord rijden
© Frans Mensonides, Leiden, 2024