Nu alweer een jaaroverzicht in
foto’s op deze site? Is het
vorige echt al 365 dagen geleden? De inkt van het OVerzicht
2013 is in
mijn
gevoel nog maar net droog, het jaar 2014 nog maar pas begonnen.
Het is algemeen bekend dat de
jaren steeds sneller
verstrijken, naarmate je er nog minder voor de boeg hebt en meer achter
de rug.
Maar het klopt niet, zoals de meeste dingen die algemeen bekend zijn,
niet
kloppen. Met leeftijd heeft de acceleratie van jaren niet zo veel te
maken. Het
is veeleer het gevolg van niets nieuws meer meemaken. Dat is bovendien
wetenschappelijk bewezen. Hoe vaker en enthousiaster je je, ondanks je
gevorderde leeftijd, nog
in nieuwe
ervaringen stort, hoe sneller de dagen voorbij schijnen te gaan, en hoe
trager juist
de jaren.
Dat verklaart ook waarom dit
OV-jaar me zo kort leek. Ik
deed op De digitale reiziger niets anders dan ik de afgelopen 18 jaar
gedaan
heb: stad en land afreizen met het OV, en overal iets opmerkelijks
vinden om te
noteren en te fotograferen.
Maar qua OV was dit nou net een
heel onopmerkelijk jaar.
Geen nieuwe spoorlijnen, één lullig nieuw stationnetje, precies
evenveel
ellende op het spoor als vorig jaar, maar één keer een (wilde) staking,
geen opmerkelijke
HOV-projecten in het streekvervoer, nog steeds geen reizigersopstand
tegen de
chipkaart, geen drama dat het Fyra-drama van vorig jaar naar de kroon
kon
steken; kortom: een saai, vervelend jaar, één om snel te vergeten.
Goed,
op deze laatste dag van A.D. MMCIV toch het overzicht
van de meest opmerkelijke foto’s die het jaar heeft opgeleverd, om te
voorkomen
dat we het zo maar vergeten. Zo ongeveer over een week verschijnt het
overzicht
van de OVerige foto’s, die niet rechtstreeks te maken hebben met het
openbaar
vervoer. Hopelijk zit daar wat aardigers tussen. Dat zal toch wel,
tussen die
ca. 750 foto’s die ik dit jaar op mijn site geslingerd heb…
Alweer uit december 2013 dateert de overname van de concessie
Utrecht, onder de naam U-OV,
door Qbuzz. Een paar maanden later stroomden ook
de nieuwe, dubbelgelede bussen van Van Hool in. Die zijn net zo mooi
als hun
voorgangers en hebben ook even beroerde rijeigenschappen. Nog een
kleine 2000
nachtjes slapen en we kunnen eindelijk per tram naar de universitaire
en
hogeschoolse campus De Uithof.
Het vernieuwde
station Rotterdam Centraal bij avond. Het werd in maart van dit jaar
officieel
geopend, maar was al een paar jaar daarvoor in gebruik genomen.
Herentals. Op Bevrijdingsdag bevrijdde ik me voor een
middagje van Nederland, en deed de noordrand van Vlaanderen,
de Kempen, waar
de boel volgens regionale politici ook knap stagneert; vooral de auto,
dan;
veel asfaltgeluiden in de campagnes voor de verkiezingen, die voor de deur stonden.
Het dorpje Schalkwijk, bij Houten, ontlokte me de opmerking
dat het weliswaar geen stopplek is voor treinen, maar wel een
magistrale
spotplek. Ik kwam hier ook weer met U-OV.
Dit kwam bij een opruiming boven water: een
zomerdienstregeling van de VAD van precies een halve eeuw geleden. Dit
jaar
wandelde ik vaak op de Veluwe (deel
1, deel 2),
waar Syntus soms nog rijdt
volgens de oude VAD-trajecten van onze vroegere vakanties. Zo’n
betonnen abri
als op de foto kwam ik ook nog ergens tegen bij mijn bus-omzwervingen;
in de
buurt van Hierden meende ik zo’n ding in het voorbijgaan te zien.
Vaste prik in nu al zo’n stuk of zeven jaaroverzichten: echt
de aller, allerlaatste foto van een plan-V in reizigersdienst. De
Veluwe heeft
nu de eer, die ongewassen wrakken te mogen heen en weer zien rijden; ze
doen
dienst op de boemellijn Ede-Wageningen – Arnhem. Ik zie mezelf er in
2015 ook
nog wel ergens een fotograferen. NS zit nu verwikkeld in een rechtszaak
rond de
aanbesteding van de bouw van 60 nieuwe Sprinters, en dat zal wel weer
de nodige
vertraging opleveren.
In jaren dat er niets nieuws gebeurt, verdiep ik me graag in
het verleden. Het Museum Buurtspoorweg in Haaksbergen, Borculo en
overal daartussenin,
doet het tijdperk herleven van nevenlijntjes met stoomlocs, rijdend in
een
tempo dat bij de 19e eeuw paste, met een frequentie van zes ritten per
dag.
Haaksbergen was op die mooie julidag nog een
gewoon dorp,
waar buiten Twentse inboorlingen niemand ooit van gehoord had. Maar
twee maanden
later vond er tegenover het museum, v/h het station, een ernstig
ongeval plaats
– drie doden en tientallen gewonden - met een monstertruck, en lag de
naam van
het plaatsje op ieders lip. Nog veel vragen rond deze ramp zijn
onbeantwoord
gebleven, waaronder de vraag, wat iemand er toe brengt, naar een
monstertruck
te gaan kijken als je honderd meter verderop ook stoomtreinen kunt zien.
Drie op een rij in het Achterhoekse Neede, op dezelfde dag van Haaksbergen.
Station Zevenbergen aan de spoorlijn
Dordrecht – Roosendaal.
Ik drukte precies op het moment af dat de reizigers uit de trein kwamen
zetten…
… en deed dat op de terugweg vanuit Moerdijk.
Dit Brabantse
plaatsje met anderhalfduizend inwoners dreigt verpletterd te worden
door
industrie. Hier op de foto: het enige OV van Moerdijk: de buurtbus naar
Zevenbergen en Lage Zwaluwe.
Mooi, die nieuwe trappen bij de Jaarbeurs van Utrecht, waar
je over kunt lopen maar ook op zitten. Dit zou geen OV-foto geweest
zijn als er
niet in de verte een tram had gestaan.
Ja, Moskou weet wat, dit jaar, met
tsaar Poetins machtsgeile
pummelkop elke dag op de voorpagina van alle kranten. Of dit oude
Gentse
trammetje wel zo ver zal komen, mag betwijfeld worden.
Dat heb ik al eerder gezien: bussen
lijken heel stoer als je
ze van dichtbij in groothoek fotografeert. Goes was de plaats van
handeling, Noord-Beveland
de plaats van bestemming.
Mooi toch, als je kunt kiezen uit
twee rijmende
bestemmingen! Het nieuwe busstation van Breda,
een van de weinige
nieuwe
dingen in het OV die in 2014 in gebruik zijn genomen.
Leiden Zuidwest, de buurt die ik op
werkdagen ’s morgens
verlaat, is de bestemming van vele scholieren die zich ochtend aan
ochtend bij
Leiden Centraal proppen in de bus waar ik zojuist ben uitgestapt. Deze
kids stappen
nou net weer uit bij de school waar ik ben ingestapt.
Bij het schieten van deze foto (met
smartphone, deze keer) vroeg
ik me af, waarom ROVER wel een meldpunt en zelfs een app heeft voor
volle
treinen maar niet voor volle bussen.
Zelfs een buffel bij Enschede
Drienerlo wordt spannend als
je er sterk op inzoomt
Wederom een duik in het verleden,
deze keer van de Westlandsche
Stoomtram Mij. Het tramstation
en de trambrug van Schipluiden.
Het busstation van Arnhem heb ik
altijd een betonnen horreur
gevonden; een lelijke, duistere loods, waarbij geen enkele moeite is
gedaan om
voor een aangenaam verblijfsklimaat te zorgen. De foto’s die ik er van
had
genomen, weerspiegelden de misère. Totdat ik deze opname in groothoek
nam. Nu
blijkt het busstation ineens ‘iets’ te hebben, om me vaag uit te
drukken, een onverwachte
schoonheid, alsof ik hem deze keer fotografeerde, zoals de architect
hem
bedoeld had. Het was nog een historische dag ook, waarop ik die foto
nam: de heetste
novemberdag aller tijden.
Deze foto is helemaal vers van de
pers. Het verhaal waar hij
in thuishoort, moet nog verschijnen op deze site. R-net is in
2011
geïntroduceerd in Noord-Holland (deel
1, deel 2, deel 3). Sinds een
paar
weken rijden de rode bussen ook rond ten zuiden van de grens der
Hollanden, en
wel op de al heel lang bestaande snelbuslijn Leiden – Zoetermeer.
Ik fotografeerde er een paar
onderweg, en werd getroffen
door het troosteloze decor waarin deze bus zijn ritjes moet rijden.
Hier staat
hij bij de halte Meer en Geerweg in Stompwijk - die ik nog wel eens
omgedoopt
zie worden in Geer en Goorweg; om alvast een grap prijs te geven die ik
in dat
nog komende artikel ga maken.
Zo, tot zover het Overzicht van 2014.
We hopen op een
boeiender 2015!
Frans Mensonides
31 december 2014
Eerdere jaaroverzichten:
© Frans Mensonides, Leiden, 2014