Maandenlang was het in de media stil geweest rondom de OV-chipkaart. Tot in de komkommertijd, toen het op mijn site zo vaak besproken stukje plastic plotseling prominent in het nieuws kwam.
Dat was vooral de verdienste van een collega-OV-Internet-hobbyist, die van de OV-nieuwssite Treinreiziger.nl. Hij gooide op 5 augustus de knuppel in het hoenderhok met een bescheiden, doch veelzeggend onderzoekje naar de stijging van het kilometertarief in het stads- en streekvervoer.
Alle kwaliteits-, zowel als
flutkranten pikten het op, en het
stond pontificaal op de voorpagina’s: in niet veel meer tijd dan twee
jaar was
de kilometerprijs in sommige concessiegebieden met tientallen procenten
gestegen.
Opvallend zijn de verschillen per
regio. De vervoersregio’s
kunnen niets veranderen aan het basistarief, dat landelijk wordt
vastgesteld.
Men moet het dus, als men de reiziger een poot wil uittrekken, wel
zoeken in de
prijs per kilometer.
De regio Haaglanden spande de kroon
met 47%. Niet waar,
toeterde dit stadsgewest, als door een wesp gestoken: het was ‘slechts’
26%.
Treinreiziger.nl had een foutje gemaakt. Men had de prijs van een
normale
stadsrit per bus of tram uit 2011 vergeleken met die van een rit per
Randstadrail naar Zoetermeer anno 2013. Maar het is op zich natuurlijk
al
belachelijk dat je in één en hetzelfde voertuig in één en dezelfde
vervoersregio
meer betaalt voor een kilometer buiten de stad dan één daarbinnen.
Ons was ooit beloofd, dat de prijzen
niet verhoogd zouden
worden gedurende de eerste jaren na verplicht worden van de chipkaart
(landelijk
in 2011, maar in sommige gebieden al eerder). Maar feitelijk is de
tariefsverhoging nog veel extremer dan blijkt uit de tabel van
Treinreiziger.nl.
Die chiptarieven in 2011 lagen gemiddeld al zo’n 15% hoger dan die van
de toen
net afgeschafte strippenkaart.
Welke sector kan zich permitteren om
zijn klanten zo
schaamteloos kaal te plukken? Het zal nooit blijken uit officiële
cijfers, maar
het OV in Nederland is
in ieder geval
een flink percentage van zijn klanten kwijtgeraakt, die de chipkaart te
duur of
te onhandig vonden.
Een week later sloeg Treinreiziger.nl
opnieuw toe. Dit maal
door 'bronnen' die het nieuwe nieuwsfeit ook in de oren van De
Telegraaf hadden
gefluisterd. Nieuws was het eigenlijk niet eens. Al veel langer was
bekend dat
ongeveer 1% van de reizigers vergeet uit te checken
en daarmee zijn borg
verspeelt (4 euro in bus of tram, 10 à 20 euro in de trein).
Maar die bronnen hadden nu begroot, dat door de OV-bedrijven
in
Nederland zodoende elk jaar 30 miljoen euro verdiend wordt.
Die 1% komt aardig overeen met mijn
eigen reiservaringen; ook
ik zie op mijn reisoverzicht op Mijn OV-chipkaart tot mijn
ergernis in zo 1 op
de 100 gevallen dat de uitcheckinformatie ontbreekt. En ben ik dan zelf
vergeten
uit te checken, of was er een storing van de chiplezer? Ook dat kan ik
me dan
meestal niet meer te binnen brengen, een paar weken later.
Vanzelfsprekend haastten de
vervoersbedrijven zich, te
roepen
dat die 30 miljoen niet klopte, en het in werkelijkheid maar om een
fractie van dat bedrag ging.
Maar
uitgaande van het aantal per chip afgerekende OV-ritten, en 1% daarvan,
en de
genoemde borg-bedragen, kom je toch wel op een som in die orde van
grootte.
Waar
gaat dat geld heen? Het is met
nevelen omhuld. Maar een
tip van de sluier werd opgelicht door niemand minder dan Manu Lageirse.
Hij is
de big boss van Veolia Transport Nederland, en tevens Voorzitter van de
Vereniging voor Regionale Spoorvervoerders, bestuurder van de FMN
(Federatie
Mobiliteit Nederland) en vast nog wel een paar van zulke dingen; een
van de
machtigste lieden uit OV-land, bij wiens marionettenstokje veel
touwtjes
samenkomen. Een knappe, wat artistiekerige jongen, als ik mijn oordeel
beperk
tot zijn uiterlijke verschijning.
Ik heb het vooroordeel dat dit slag
mensen wel gáát over het
OV, maar niks snapt van de klanten die hun bussen, treinen, trams en
metro
bevolken. Bij Manu lijk ik me daarin toch vergist te hebben. Hij snapte
deze
zomer ineens, wat OV-reizigers al jarenlang ervaren hebben, en op deze
site al
jarenlang gezegd wordt. Lageirse zag plotseling het grote licht: de
OV-chipkaart is een onhandig onding.
Opmerkelijk genoeg ontdekte hij dat
pas toen hij tijdens een
buitenlandse vakantie met het OV reisde, en zag dat het de toerist daar
veel
gemakkelijker werd gemaakt dan in ons land. Het zou helemaal niet gek
zijn als
zulke mensen ook in Nederland zelf eens met het OV zouden reizen, al
past de
leasebak met chauffeur natuurlijk beter bij hun status.
Lageirse geeft van zijn verbluffende
inzichten blijk in een
artikel op zijn site, getiteld ‘Mijn OVChip challenge’. De
‘challenge’ voor de
reiziger bestaat er vooral uit, zijn geld terug te krijgen bij niet
(kunnen)
uitchecken; die procedure is een ramp, vindt nu ook de CEO.
Het probleem met de chipkaart zit hem
in dat uitchecken, dat
je zo gemakkelijk vergeet. Vrijwel alle nadelen hebben daar mee te
maken. In de
meeste landen waar elektronische betaalsystemen gebruikt worden, check
je dan
ook alleen maar in, en is er blijkbaar een soort eenheidstarief.
Uitchecken zal
je soms je vergeten, het zal soms onmogelijk zijn door een technische
storing;
je weet ook niet op voorhand wat je reis kost.
Verder hekelt de bobo het
ondoorzichtig woud van verschillende
tarieven en de overstapproblemen tussen verschillende
spoorwegmaatschappijen (waaraan
tussen haakjes ook zijn treinmaatschappij Veolia natuurlijk mede
schuldig is;
de commissie Meijdam, ter bevordering van de eenheid tussen
verschillende
spoorwegexploitanten, werd onlangs onverrichter zake ontbonden).
‘Bij overgangen van voertuig op
voertuig, van modaliteit
naar modaliteit, van vervoerder naar vervoerder krijg je extra issues
en
mogelijks problemen’, orakelt de CEO; naast problemen ook nog ‘
issues’, het is
allemaal niet niks!
Merkwaardigerwijze is het chipsysteem
voor de vervoerders
even weinig lucratief als voor de reiziger. Dit is een opvallende aap
die bij
Lageirse uit de mouw komt: de OV-sector heeft die 30 miljoen gestolen
uitcheckgeld, of hoeveel het ook is, hard nodig om de kosten te dekken
van het omslachtige
chipsysteem.
Vervoersbedrijven zijn onder het
regime van de chipkaart
tien keer zoveel geld kwijt om het betaalsysteem in de lucht te houden
dan in
tijden van de strippenkaart; miljoenen in plaats van tonnen. Dat
‘eerlijke’
afrekensysteem kost de bedrijven dus ook klauwen met geld. Hoe dom kan
een
sector zijn om zo’n systeem te bedenken?
Volgens Lageirse zit het probleem in
het kilometertarief,
dat wel ‘eerlijk’ is, maar ook erg gecompliceerd. Beter is het om met
zones te
gaan werken. Hee, hebben we dat in de recente geschiedenis al niet een
poosje
gedaan? Hadden we daar de strippenkaart niet voor?
Maar nee, uiteraard niet de
strippenkaart terug! Want
Lageirse wil de chip niet kwijt. Want er zitten talloze (door hem niet
opgesomde) voordelen aan vast.
Ik heb hem via Twitter uitgedaagd,
over zijn schaduw heen te
stappen en gewoon nou eens ronduit te pleiten voor afschaffing van dat
misbaksel genaamd: OV-chipkaart, waarvan kennelijk de OV-klanten even
arm
worden als de OV-producenten. Opdoeken die hap!, niet lullen, niet
oppoetsen,
dat is het advies van De digitale reiziger.
Lageirse ziet echter nog allerlei
mogelijkheden om de
bruikbaarheid van de chipkaart te vergroten. Daar heeft hij dan wel
zijn
concullega’s voor
nodig van andere
maatschappijen. Maar hoe soepeltjes het overleg en de samenwerking
verlopen in
de OV-sector, dat zagen we wel aan commissie Meijdam.
Ik ben benieuwd of we na deze lauwe
zomer nog iets horen van
Lageirse’s alternatieve chipplannen.
Dit is
dan deel 29 van de reeks: ‘De stand in chipland’. De lezer die voor
het eerst op mijn Thuispagina komt, zou verwachten dat er dan
ook
delen
bestaan met de nrs. 1 t/m 28. Dat klopt ook. Onderaan dit artikel vind
je een
overzicht van alles op mijn site dat in de loop van 7,5 jaar
gepubliceerd is
over de chipkaart. De rubriek is in de loop der tijd verschenen onder
verschillende namen. Verder zitten er ook nog twee ongenummerde
afleveringen
tussen, zag ik laatst tot mijn eigen verwondering, zodat dit in
werkelijkheid
al aflevering 31 is.
Ik begon
de reeks in de winter van 2006, toen je alleen op de Rotterdamse
metro en op een paar streeklijnen rond de Maasstad kon reizen op de
OV-chipkaart. Het systeem was zo gammel en klantvriendeloos, dat het me
onmogelijk leek, dat het ooit landelijk ingevoerd zou worden. Ik dacht
dat de
chipkaart een snelle en stille dood zou sterven, en daarmee ook mijn
rubriek
erover.
Maar ik
zat er ver naast; in 2013 is de chipkaart hét betaalmiddel in bus,
tram en trein. Maar ook weer niet het enige; met die ene kaart voor
heel
Nederland bleek de OV-sector er al even ver naast te zitten.
Mijn
laatste chipstuk is alweer een halfjaar oud; de chipkaart behoort tot
het dagelijks leed waar je langzamerhand aan went, omdat het zo
dagelijks is.
Desondanks toch nog een nieuwe aflevering, die hierboven begon, en
hieronder gewoon
verder gaat.
Afgelopen donderdag zag ik een meer
vermakelijk dan serieus
programma over de chipkaart. In de reeks ‘De Rekenkamer’ van de KRO
werd
aandacht besteed aan het gehate pasje. We zagen een ‘denkpsycholoog’
(dat lijkt
me een beetje dubbeloppe term) die uitlegde waarom het zo moeilijk is
om te
onthouden dat je nog moet uitchecken. Helaas kwam niet aan de orde waar
ik
altijd mee worstel,
de vraag: ‘Heb ik
nou eigenlijk ingecheckt of niet?’ die me in de trein vaak overvalt bij
het
naderen van de conducteur. Maar misschien ben ik daarin de enige.
Er kwam wel meer niet aan de orde in
dat programma, dat
weinig nieuws bevatte voor degenen die het chipdossier al jarenlang
volgen. De
KRO had van mij wel een heel team denkpsychologen aan het werk mogen
zetten -
van mijn part onder leiding van Diekstra en Stapel - om te verklaren,
hoe de
OV-sector ooit zo’n waardeloos product heeft kunnen uitdenken en
invoeren.
Uit de uitzending bleek eens te meer,
dat de OV-chipkaart
een strijkstok-gevoelig product is, en de chipproducent en clearing house TLS (Trans Link Systems)
heel wat geld aan dat
instrument laat hangen.
We zagen een productielijn van
chipkaarten. Hoeveel
verschillende modellen er ook in omloop zijn; ze worden allemaal
gefabriceerd
door chipmonopolist TLS. Aanschaf van zo’n kaart kost 7,50 euro, zonder
dat je
voor dat geld nog maar een hectometer kunt rijden. Maar de
productiekosten
bedragen hooguit 9 dubbeltjes.
Behalve zoveel miljoen maal dat
verschil van 6,60 euro, pot TLS
ook nog een kleine 100 miljoen euro op, het gezamenlijke saldo van alle
chipkaartgebruikers. En er vloeit per jaar 30 miljoen euro naar het
Amersfoortse bedrijf doordat reizigers niet uitchecken; zie het eerste
artikel
op deze pagina.
Van wie is al dat geld?
Vervoersbedrijven zeggen mt spijt in
hun stem: ‘van TLS’. TLS zegt: ‘van de vervoersbedrijven’. Hoe zit dat
nu
werkelijk? Van een programma dat zich ‘De Rekenkamer’ noemt, had ik
toch iets
meer inzicht verwacht in deze schimmige materie.
Maar oordeel zelf: het programma kan
nog bekeken worden via
Uitzending gemist.
Voor de
voorwaarden wordt verwezen naar een aparte pagina, met een
onbegrijpelijke brij aan kleine lettertjes. Een brij, die bovendien
over
hypotheken blijkt te gaan, en niet over chipkaarten. In dat stuk is
sprake van
weer een andere organisatie, die zich niet heeft laten inschrijven bij
de Kamer
van Koophandel, maar wel van plan is, dat nog een keer te gaan doen.
Ze werken
op basis van no
cure no pay. Dat lijkt me heel verstandig voor zo´n kansloze
operatie. Maar
een reiziger die straks mee wil delen in de binnen te halen buit, moet
wel meteen
15 euro lappen voor ‘inschrijving, administratie en onderzoekskosten’.
Zondegeld!
15 euro, daar heb je toch twee lege, nieuwe chipkaarten voor. Of
voldoende
saldo om een stuk of tien stadsritjes te maken met de bus. Of om drie
keer
vergeten uit te checken.
Pas als
er duizend inschrijvers zijn, treedt Ovchipclaim.nl in
juridische actie. Dan is er al 15.000 euro in kas, voordat er ook nog
maar iets
gedaan is. Het zijn geld-oppotters, net als TLS. Ik verdenk
OVchipclaim.nl
ervan dat ze een mantelorganisatie zijn van die maffiakliek uit
Amersfoort.
Nee, die zes knaken krijgen ze van mij in ieder geval niet!
Frans
Mensonides
26 augustus 2013
Blokker
heeft zich deze nazomer gemengd in de harde
concurrentiestrijd van de winkelketens om de gunst van de
treinreiziger. Na Het
Kruidvat, HEMA, Albert Heijn, Jumbo en wie ik nog vergeten ben, bood
ook de
winkel in goedkope huishoudelijke artikelen een dag treinreizen aan
voor een
zacht prijsje van beneden de twee tientjes; voor 15,50, om precies te
zijn.
Maar het
kaartje zelf en de voorwaarden zien er wat anders uit dan
bij die andere ketens. We waren al gewend aan het te downloaden en uit
te
printen kaartje dat vervolgens in papieren gedaante getoond moest
worden aan de
conducteur. Maar Blokker kwam met een heuse chipkaart. Dat is een ‘Dal
Vrij
Dagkaart + HTM & RET Dagkaart’, voor reizigers die de Maasstad
en de
Residentie in één dag willen doen.
Maar ook
voor dagjesmensen die ermee naar de buitengewesten van
dit land willen. Nu moet je, zoals ook met een gewone, persoonlijke
chipkaart,
wel oppassen wat je doet als je ermee overstapt van NS op een regionale
spoorwegmaatschappij, of omgekeerd. Bij NS moet je met deze kaart in-
en
uitchecken. Er dat zeker niet vergeten, bindt Blokker je op het hart.
Want
vergeet je de incheck, dan reis je zwart, en vergeet je de uitcheck,
dan kijk
je ongetwijfeld op je neus als je aan het eind van de dag terug wil
reizen. Want
het zou me niet verbazen als je kaart dan inmiddels als verlopen te
boek stond.
Bij de
regionale spoorwegmaatschappijen check je echter niet in of
uit, doch stempel je de kaart in zoiets 20ste-eeuws als een
stempelautomaat. Ik
neem aan, dat je op dezelfde dag moet stempelen als inchecken. Maar het
staat
nergens, en misschien kom je er doodgewoon mee weg als je eerst een
hele dag
reist met NS, RET en/of HTM, en later nog een andere hele dag met
alleen de
regionalen.
Een extra
restrictie ten opzichte van HEMA, etc. is dat je met het
Blokker-kaartje niet mag inchecken tussen 16:00 en 18:30, althans op
maandag t/m
vrijdag. Dat je vóór 09:00 niet mag reizen, is normaal, en ook helemaal
niet
erg voor iemand die een grondige hekel heeft aan vroeg opstaan. Je kunt
trouwens wel inchecken vóór 6:30, en dan de hele ochtendspits gewoon in
de
trein doorbrengen, om echt het volle profijt te trekken van je
dagkaart. Maar
natuurlijk is er op mijn hoofd helemaal geen haar die dat zelfs ook
maar zou willen
overwegen, zo matineus op pad te gaan.
Maar dat
van die middagspits is wel een groot bezwaar. Want
ongeacht waar je heengaat en wat je daar doet: zo aan het eind van de
middag
breekt meestal het tijdstip van de terugreis aan. Exact om die reden
heb ik
nooit aan het Dal Vrij-abonnement van NS gewild.
Woensdag
28 augustus reisde ik op en neer naar Limburg, waar ik in
Heerlen ons aller NS en Manu Lageirse’s Veolia naast elkaar
fotografeerde.
Echter niet met het doel, de Heuvellandlijn
te nemen; ik ging wandelen op de
Brunssumerheide en pakte later nog een paar Veolia-bussen, zie
hieronder. Nee,
alleen om nog maar eens te wijzen op de onmacht of onwil van de
spoorsector, om
het verraderlijke ‘omchippen’ te voorkomen bij een overstap van NS op
de
regionale treinen of omgekeerd.
Aan het
begin van de avond belandde ik op NS-station Beek-Elsloo,
tussen Maastricht en Sittard. Ik wilde de Sprinter van 18:18 nemen naar
dat
laatste station, en daar de trein pakken naar Holland. Maar je mag met
een Dal
Vrij pas om 18:30 inchecken. Nou ga ik in zo’n geval niet wachten op de
trein
van 18:48. Ik checkte dus in met mijn reguliere persoonlijke chipkaart;
knarsetandend, want koop je daar nou een dagkaart voor?
De
sprinter zou om 18:27 aankomen in Sittard. Om exact 18:30 zou
uit Sittard de IC naar de Randstad vertrekken. In mij ontwaakte de
calculerende
burger, c.q. reiziger. Als ik nou eens snel zou omchippen op dat
station?
Uitchecken met mijn chipkaart, en in- met mijn Blokkerkaart?
De
Sprinter liep binnen, al heel snel gevolgd door de IC. Op het
perron zag ik geen chip-paal. Nee, Sittard behoort tot de stations waar
toegangspoortjes staan, zij het dat ze nog niet echt afgesloten zijn.
Ik dus
trap-af-trap-op, naar de stationshal, waar ik uitcheckte met mijn
persoonlijke
chipkaart, 180 graden draaide, en weer incheckte met mijn
Blokker-kaartje. Maar
toen ik terugkeerde op het perron, was de IC natuurlijk pleite, en
restte me
niets anders dan in de Sprinter te stappen waar ik zojuist uit was
gekomen, die
om 18:34 zijn tocht naar Roermond voortzette. Niet handig, allemaal…
Ook niet
erg handig is de fysieke gedaante van het
Blokker-kaartje. Hij heeft niet het pasjesformaat van de OV-chipkaart.
Want dan
zou je hem niet in een stempelautomaat kunnen steken, wat nodig is om
ermee te
kunnen reizen met provinciale spoorwegmaatschappijen. Nee, hij is van
karton en
langwerpig. Ik weet niet of hij in ware grootte op je scherm
verschijnt; dat
heb je niet in de hand als je een website maakt. Maar hij is 11 bij 5
centimeter.
In dat
dunne kartonnetje zit de elektronische chip verborgen. Dat
is een kwetsbaar iets. Dus je krijgt het kaartje van Blokker mee in een
kartonnen omhulsel (zie andere afbeelding). Daaraan zit hij vastgeplakt
met
twee vette klodders lijm, waarvan ik hoopte dat ze het leesapparaat van
de
conducteur definitief onklaar zouden maken, wat helaas niet gebeurde.
Van die
lijm moet je hem voorzichtig loswrikken. Hem niet buigen,
en zeker niet opvouwen in je portemonnee, want dan werkt het kaartje
niet meer,
denk ik, al zie ik daar nergens een waarschuwing voor.
Wat een
gedoe, allemaal! Over een jaar of 15 lachen we hierom,
althans dat is de hoop van
De
digitale reiziger.
Ergens tussen Heerlen en Brunssum
De hierboven al genoemde Manu Lageirse Twitterde naar mij dat zijn
Veolia in Limburg wat goedkope, bij de chauffeur verkrijgbare papieren
kaartjes
had geherïntroduceerd. Dat was om goed te maken wat ik hem verweet: dat
de
OV-sector de reizigers had weggejaagd met de chipkaart.
Wat stelt
Veolia Limburg tegenover de chip? Er is een Ritkaart. Die
kost 4 euro, onafhankelijk van de af te leggen afstand. Je mag er
maximaal 80
minuten na afstempeling mee reizen. Overstappen is toegestaan.
Nou moet
je een dikke 25 kilometer rijden om die kaart eruit te
halen ten opzichte van de OV-chipkaart. De meeste streekritten zijn
korter, en
de meeste reizigers zullen dan ook geen Ritkaart kopen. Tenzij ze zich
laten
vergezellen door maximaal twee kinderen in de leeftijd van 4-11, want
dan mag
je die gratis meenemen, als het tenminste niet maandag t/m vrijdag vóór
9:00
uur is.
Verder
kent Veolia Limburg een Stadsritkaartje voor stedelijke
agglomeraties, met een prijs van 2,50 euro, een geldigheidsduur van 1
uur en
verder dezelfde voorwaarden als de Ritkaart. Behalve in Parkstad
Limburg, het
stedelijke gebied van onder andere Heerlen en Kerkrade; die heeft weer
een
apart kaartje van 3 euro.
In 2006,
die keer in Steyl,
kocht ik in de bus een Limburgs Uitje,
een daldagkaart voor slechts 3 euro. Die is opgeheven bij de komst van
de chip,
maar daarna opnieuw in het leven geroepen in andere gedaante. Er is nu
een Daldagkaart
voor Noord- en Midden-Limburg voor 5,00 en een voor Zuid-Limburg voor
5,50. De
flessenhals van Limburg, bij Susteren
en Echt,
mag met die kaart niet meer
gepasseerd worden, want daar ligt de grens tussen Noord- en
Midden-Limburg enerzijds
en Zuid-Limburg anderzijds, en dat zijn twee verschillende
concessiegebieden.
Wel geldt, net als met de Ritkaartjes, dat je maximaal twee kids van
4-11 mag
meenemen.
Ook de
goedkope kaartjes zijn nu dus duurder dan in het
pre-chiptijdperk. Dat gratis meenemen van kinderen is dan weer wel
gunstig, als
je tenminste kinderen hebt, maar daar staat Limburg wel om bekend.
Lageirse’s
marketeers mikken duidelijk op gezinnen. Niet slecht gedacht, want een
traditioneel goedkatholiek groot gezin, dat met pa, ma en vier kinderen
een
dagje naar bomma en bompa reist, is al 45 euro kwijt aan chipkaarten,
nog
voordat er ook maar één decameter gereden is in de bus.
Alleengaande
reizigers als ik zullen zelden voordeel hebben van dit
assortiment van papieren kaartjes. Maar soms ook wel. Het is een
kwestie van
rekenen, van je verdiepen in de regels en de
uitzonderingen-op-uitzondering. De
range niet-chipkaartjes die Veolia en vele andere
vervoersmaatschappijen hebben
ingevoerd, geeft het volle pond aan de calculerende reiziger. Maar is
niet erg
bevorderlijk voor de overzichtelijkheid. De doelstelling van één
systeem voor
het hele vaderland wordt er natuurlijk stevig door ondermijnd.
Het
financieel ontlasten van kroostrijke gezinnen is ook niet het
enige doel van de kaartverkoop op de wagen. De stads- en
streekvervoerders
koesteren een diep en niet onterecht wantrouwen tegen Trans Link
Systems. TLS
is opgericht om de chipgelden te innen en naar hen door te sluizen,
maar er
blijven daar enorme fortuinen op een volkomen ondoorzichtige manier aan
de
strijkstok hangen (zie eer paar schermen hierboven). De klinkende munt
die de
reiziger neertelt voor een Ritkaartje kan tenminste meteen in de eigen
geldla van
de busmaatschappijen verdwijnen.
Ik maakte
die dag in Limburg drie ritten. De eerste voerde van
Heerlen station naar de wijk Heksenberg, waar mijn wandeling over de
Brunssummerheide begon. De tweede van een halte ergens op de grens van
Heerlen met
Brunssum naar Sittard NS, via toponiemen als Doenrade (gemeente
Onderbanken) en
Windraak. In Sittard besloot ik de eerste bus te nemen die zou
vertrekken,
waarheen dan ook, en uit te stappen waar iets fotografeerbaars te zien
was. Die
bus was lijn 111 naar Beek, langs Limbricht (dat in Limburg ligt) en
door
Einighausen (dat niet in Duitsland ligt), Urmond en Stein en Elsloo,
waar ik
uitstapte. Een uitvoerig (dat kan aan mij overgelaten worden!) verslag
van die
hele dag in Limburg volgt nog, over een hele poos; ik ben een soort
voortijdige
wintervoorraad aan het kweken van reisverhalen, voor donkere en kille
maanden
die naderen.
Tijdens
die drie ritten zag ik weinig gezinnen met kinderen; de
scholen zijn in Limburg alweer begonnen. Slechts vier losse reizigers
zag ik
een Ritkaart kopen, van de enkele tientallen die in totaal in mijn
bussen
stapten.
Bij een
grote chemische fabriek
onder Sittard moest de chauffeur
zelfs zijn hele tas binnenstebuiten keren om zijn boekje met ritkaarten
te
vinden. De enige man van de ongetwijfeld duizenden werknemers die daar
bij de
halte stond, was blijkbaar nieuw bij deze werkgever, want na ampele
discussie met de chauffeur stapte hij weer uit. Achteraf wilde hij toch
eigenlijk niet naar Beek maar naar Sittard; de bus maakt een lus over
dat
chemische terrein en heeft slechts één halte voor beide richtingen.
Gelukkig
dat zij al gekochte Ritkaartje recht op overstappen geeft,
anders had hij in de bus naar Sittard opnieuw de poeplap moeten trekken…
Gemeenplaatsen,
daar houden wij schrijvers niet van, hoe vaak we
er ons ook uit denkluiheid aan bezondigen. Maar wat ik
dan moet beginnen met een
‘gemeenteplaats’? Dat woord staat niet in de woordenboeken, maar is
geïntroduceerd door Arriva. Naar aanleiding van het vorige stukje ging
ik me
eens verdiepen in het aanbod aan papieren buskaartjes in mijn eigen
regio: Zuid-Holland Noord.
Daar kun
je een Ritkaart kopen voor 2 of 4 euro, zonder
overstaprecht. Binnen een ‘gemeenteplaats’ kun je die van 2 gebruiken,
en
daarbuiten die van 4. Nou is een gemeente iets anders dan een plaats.
Gemeenten
bestaan in deze tijden van fusies uit steeds meer plaatsen. Katwijk is
een
plaats en tevens een gemeente. Rijnsburg is een andere plaats dan
Katwijk, maar
behoort wel tot die gemeente. Betaal je nou voor een enkeltje
Rijnsburg-Katwijk
het pittige tarief van 2 euro, of het woekertarief van 4?
Ik heb
het een keer per Twitter gevraagd aan Arriva, louter als
hypothetisch geval, en niet om het in de praktijk te proberen.
Uiteraard kreeg
ik geen antwoord. Men laat zoiets liefst over aan chauffeurs, die er
dan met
klanten over kunnen gaan bekvechten.
Verder is
het papieren tariefsysteem rond Leiden ook gespeend van
elke vorm van logica. Je kunt een Citybuskaart Leiden kopen. Die is
niet geldig
in de spitsuren, en die lopen van 6:30-9:30 en 16:00-18:30. Let op:
overal in
Nederland loopt de ochtendspits tot 9:00 uur, maar in Leiden tot 9:30.
Helder!
Die
kaartjes kosten 1,50, wat in sommige gevallen goedkoper zou
kunnen uitvallen dan een chiprit. Ze kennen recht op overstappen. En
hun
geldigheid strekt zich ook uit tot de gemeenteplaatsen Leiderdorp en
Oegstgeest. Ja, zelfs tot Oegstgeest, dat alleen met streeklijnen
bereikbaar
is. Maar dan weer niet tot Voorschoten, dat evenzeer deel uitmaakt van
de
agglomeratie Leiden, en waar zelfs twee stadslijnen vanuit Leiden
heenrijden.
Logisch!
Ook hier
mikt men op gezinnen met jonge kinderen. Een Kinderkaart kost
maar 50 cent voor een enkele rit van onbeperkte lengte, in de dal-uren.
Dat
geldt dan weer voor die leeftijdsgroep 4-11. Helaas hebben ze dan nog
niet
ingevoerd dat personen die hun verjaardag vieren op 4-11 helemaal
gratis mogen
reizen, dat zou mij persoonlijk niet slecht uitkomen.
Frans
Mensonides
9 september 2013
Stadsbus in het hart van Voorschoten (archieffoto van van de winter)
Eerdere afleveringen in de deze reeks:
De stand in chipland (28) (december 2012 - maart 2013): Altijd korting; chippen onder Arriva / 'Ingewikkeld? dat valt mee!'; omchippen op het spoor / Met 200 km/uur naar Hazerswoude / kaartjesautomaten Randstadrail en NS - De stand in chipland 27 (maart - augustus 2012): Innovatie in Zeeland: de Zeeuwse strip / Stiekeme tariefsverhoging in Haaglanden / Chipkaart vraagt om piraten - De stand in chipland 26 (november 2011 - februari 2012) : 3 miljard voor een buskaartje? Open Kaart van Brenno de Winter / Innovaties: sterabonnement op chip en de strippenkaart heruitgevonden in Zeeland - De stand in chipland 25 (september – november 2011): De Afsluitdijk over met drie kartonnetjes / D-day in Utrecht / Connexxion controleert /D-day in Bavel (Breda) - De stand in chipland 24 (juli - augustus 2011): D-day, of liever: zure zaterdag in Almere, Hilversum en op Walcheren / Tjeerds worsteling met de chipkaart / Pendelen in de Leidse Merenwijk / Restitutie blijft probleem voor Connexxion / Alle dertien goed / Wel aan de chipKAART maar niet aan de chipKNIP - De stand in chipland 23 (mei - juni 2011): Alsnog D-day in Zuid-Holland, 19 mei 2011 / Tweede Kamer blijft problemen houden met 'kinderziekten' chipkaart / Restitutie bij Connexxion on-line / Lopen of een kaartje kopen / Ouderdom en andere kleine gebreken die het reizen met de chipkaart moeilijk maken - De stand in chipland 22 (januari - april 2011): De D-day in Zuid-Holland die niet doorging / Hybride chipsysteem, ofwel: willen we de totale digitalisering? / Fraude acceptabel in onze gedoogdemocratie / Geld terug, maar niet on-line / 40 keer chippen bij Connexxion in Zuid-Holland - De stand in chipland 21 (november - december 2010): Chipkaart S.M.A.R.T.?, ofwel: wie wordt er eigenlijk blij van? / Chippen in Gelderland: dalurenkorting en de trein van Veolia / Kilometertarief Haaglanden 15% omlaag! / Op naar D-day in Zuid-Holland (03/02/11) -De stand in chipland 20 (september - oktober 2010): Opti-MIS-me over negatief chipnieuws / chippen bij NS, HTM, GVB, Qbuzz, GVB, Hermes en tijdens Leidens Ontzet / Meldpunt Collectief Onrecht / Slecht weer voor de chipkaart / Chipklok op twee voor twaalf - De stand in chipland 19 (juni - augustus 2010) met o.a.: D-day in groot-Amsterdam / Connexxion: 38% ritten fout; restitutie chaos / 60 ritten met HTM / fakende controleurs RET / 30 ritten met NS / 'Klauwen met tijd, techneut Connexxion aan de lijn / anoniem chippen / chippen in Gelderland - De stand in chipland 18 (april - mei 2010) met o.a.: Legale zakkenrollerij: chippen bij Connexxion (met lange nasleep) / vergeetpalen op de SUNIJ / speuren in de reisplanner / metro Amsterdam: -13% passagiers / chippen bij NS, HTM en Veolia / op saldo naar Nijverdal - De stand in chipland 17 (februari - maart 2010) met o.a.: Afschaffing strippenkaart op RET-tram en bus / Goeree-Overflakkee / met Connexxion de mist in / chippen bij NS en HTM / voor 16 euro het schip in bij Leidse stadsrit - De stand in chipland 16 (december 2009-januari 2010) met o.a.: eindelijk chippen bij NS / 30 ritten bij HTM en Connexxion / 25 stellingen van Brenno de Winter / introductie Studenten-OV-chipkaart / het onderzoek van Otto Cox (Leiden) - De stand in chipland 15 (oktober-november 2009) met o.a.: chipkaart is 15% duurder dan strippenkaart en jaagt mensen de metro uit / slap D-daytje bij NS / duur oeps-moment / uitrol chipkaart bij HTM - Chipblog augustus - september 2009, met o.a.: 27/8: D-day bij GVB Amsterdam, chippen in Zeeland, Utrecht, Arnhem / Nijmegen en bij Veolia - Chipblog juni-augustus 2009, met o.a.: probleem met Voordeelurenkaart NS / Chippen op de bus in en om Leiden / Evaluatie: hoe goed gaat het werkelijk in chipland / een weggooier: de wegwerpkaart van het GVB - Chipblog maart - mei 2009, met o.a.: Falende controleapparatuur bij NS en RET / ROVER terug in overleg / Langdurige blackout chipkaartlezers in RET-metro / Chipkaart getest rond Leiden - Strip en Chip; rond een historische donderdag: Magneetkaart, chipkaart: een kwart eeuw gemodder / Witkielen, aftellen naar donderdag / Randstadrail / de Compensatiekaart / D-day: donderdag 29 januari 2009 / Dan toch maar de evaluatie (jan./feb. 2009) - Unknown Check-in: Rondje Randstad met de chipkaart / Ervaringen van andere reizigers / Aanvullend stads-streekabonnement / Compensatiekaart: achter-het-bureau-denken van RET / ROVER: Duitse chipkaart of vouw-de-vouw / Rondje Rotterdam (november 2008 - januari 2009) - Pinksterupdate / Plundertarief GVB / Rotterdamse Pleurisschop / Tegoedbon op Hoekse Lijn / Discussieavond 'De OV-chipshow' van TUMULT / En toen: nieuw uitstel / Controleapparaat gesignaleerd (mei-juli 2008) - Op weg naar Station Unknown; De week van Tineke Huizinga / aanvulling voor wie de nuance zoekt / Huizinga´s aanvalsplan / Toenemende twijfel aan Alladin´s wonderlamp (januari / maart 2008) - RGL en Chipkaart: bladeren in koppijndossiers (januari 2008) - 'Ken d'rrr ook niks an doen' Een middag chippen in de tram van de RET (juli 2007) - Ik overleefde de metro-marathon van Rotterdam (april 2007) - U houdt van reizen, maar niet van gedoe; chippen bij NS (januari 2007) - ‘Use it, lose it’; Zomaar wat chip-shit uit de Amsterdamse Gettogordel (januari 2007) - 'RET wenst u een goede reizen'; op pad met de OV-chipkaart (juni 2006) - Aangekaart; losse flodders over de chipkaart (mei 2006) - Niet goed, geld weg. Twee dagen op pad met de OV-chipkaart (maart 2006) - Veel onduidelijkheden rond de OV-chipkaart (februari 2006)
© Frans Mensonides, Leiden, 2013