Oudejaarsavond 20:00 uur; nu kan ik het jaaroverzicht van
mijn meest opmerkelijke OV-foto’s wel
publiceren. De treinen staan op de opstelterreinen, de trams in de remises en
de bussen in de garage; meer OV-foto’s zullen er dit jaar niet meer bijkomen.
Wat voor jaar was 2016, als we het beperken
tot het openbaar
vervoer? Het jaar dat de internationale Flix-bus definitief op de kaart
kwam te
staan, met een enorme uitbreiding van lijnen. Het jaar dat we geen
nieuwe
R-net-buslijnen in gebruik konden nemen, maar het sombere roodgrijs wel
steeds
vaker op railvoertuigen verscheen. Het jaar dat HEMA de railliefhebbers
aangenaam verraste met retourtjes Vlaanderen en Wallonië. Het jaar dat
HOV-Velsen definitief doorging, maar andere hoogwaardige busprojecten
nog in
het slop van het NIMBY-dom verkeerden (met de nadruk op ‘dom’); ik heb
soms
geeneens zin meer om erover te schrijven. Het jaar dat we nog steeds
moeten overchecken als we van de ene railvervoerder overstappen op de
andere.
Ook was het het jaar dat NS zijn hele spoorboekje omgooide.
Of dat verstandig was of niet? Onderzoekingen zijn nog in volle gang op deze
site; het is nog te vroeg voor een eindconclusie.
Voor ondergetekende, a.k.a. De digitale reiziger, was 2016
het jaar dat ik het 20-jarig jubileum vierde van mijn website, en het 60-jarig
van mezelf. Iedere treinreiziger weet wat dat laatste betekent: Keuzedagen!!!!
Ook werd de complete ‘Thuispagina van Frans Mensonides’ door de Koninklijke
Bibliotheek uitgeroepen tot Digitaal Erfgoed, en daarmee ook onderstaande
foto’s. Het voelt zo ongeveer als het predicaat ‘Hofleverancier’ voor een
winkelier.
2016 was ook het jaar, tot slot, waarin de treinreiziger definitief
afscheid nam van de Plan-V en in we in Nederland voor het eerst konden
instappen in de FLIRT. Deze fotoserie begint met de een en eindigt met de
ander.
Hier dus echt, echt, de aller- allerlaatste foto van een plan-V in reizigersdienst. Hij reed langs mijn lens op station Eindhoven Strijp-S, v/h Beukenlaan. Dat station ligt bij een vintage-bedrijventerrein dat een nieuwe bestemming kreeg.
Beetje een zeperd; ik had de ICE Keulen genomen voor een
omweg over de Valleilijn, maar hij bleek nog verder om te rijden, nl. via
Deventer. Waar ik uitstapte voor deze foto, die ik op de Valleilijn niet had
kunnen maken.
Een lezer uit Friesland stuurde me deze foto van een
opvallende wachtgelegenheid in Nij Altoenae. Altoenae is volgens mij Fries
voor: al te dichtbij, maar ik ben er zelf desondanks nog nooit geweest.
Hier dan de Flix op Amsterdam Sloterdijk. Ik reed maar één halte mee, naar Antwerpen, toch nog 161 kilometer.
Zo maar een busfoto, in het Noord-Hollandse Zwaag bij
Hoorn.
En zo maar een treinfoto uit Zwijndrecht. Herstellende van
een aanval van schijterij bleef ik maar eens in eigen provincie, en in de buurt
van de spoorbaan.
En dan weer zo maar een busfoto, gemaakt in het Gelderse Scherpenzeel.
Waarom? Nou, om vijf over half vijf.
Het Waalse Ottignies ten zuiden van Brussel is een belangrijk spoorwegknooppunt. Deze
foto werd mede mogelijk gemaakt door HEMA.
Auw! Twee maal de Friesenbrücke
in het Duitse Weener; boven in beter dagen, overgenomen van de Wikipedia,
en onder zoals ik hem aantrof in mei van dit jaar. Rond Sinterklaas 2015 werd
de spoorbrug in de spoorlijn Groningen – Leer aan barrels gevaren door een
binnenvaartschip. Nu, ruim een jaar later, zijn ze nog steeds aan het
bakkeleien over de schuldvraag en de wederopbouw. Dat kan nog wel even
aanhouden.
Deze magnifieke, speciaal als zodanig ingerichte spotplek
bevindt zich halverwege de stations Ede-Wageningen en Wolfheze. Ik fietste er
langs, maar vanuit de trein was hij me nog nooit opgevallen.
Liège Guillemins is het mooiste station van gans België en is
dan ook ontworpen door een buitenlandse architect.
Railvervoer, het blijft jongetjes van 5 tot 105 jaar
fascineren. Museale RTM-loc op de Brouwersdam.
Bus, gefotografeerd vanaf een OV-fiets op de Knardijk tussen Harderwijk en Zeewolde.
Drie maal Utrecht, nu. Eind augustus werd eindelijk station
Utrecht Vaartsche Rijn geopend…
… maar de bushalte vóór het station is voorlopig meer in
trek dan de trein.
In de ganzenpas op het busviaduct bij de Jaarbeurs. Zou hier
ooit ook nog een tram overheen gaan rijden? Nou ja, de sporen liggen er ieder
geval al. Nou de bovenleiding nog.
Vier bussen vlak achter elkaar vormen ook een soort trein.
Achter station Breda staat het vervangend vervoer naar Noorderkempen gereed.
Vervangend vervoer? Heeft er dan ooit een trein gereden tussen die twee
stations??
Het houten station Houthem – Sint Gerlach (Limbabwe)
Het spoorlijntje Almelo – Mariënberg is doorgetrokken naar
Hardenberg en de snelheid is er opgevoerd. Vriezenveen op een gure, gore
oktoberdag.
Mijn moeder kreeg vroeger altijd een brok in de keel als ze
over de voorganger van dit viaduct per trein Deventer binnenreed. Dat kwam vooral
doordat haar verloofde, mijn vader, daar woonde.
Hoe het komt dat dit oude stationsgebouw in Nieuwerkerk aan
den IJssel aan een snelweg staat in plaats van aan een spoorbaan? Dat lees je als je op de link klikt.
Busstation Haarlem in de avondspits. Forenzen in de winter:
bij donker heen en bij donker terug.
Er dit is dan de FLIRT. Ik fotografeerde hem op dinsdag 20
december 2016, een dag die ik altijd zal onthouden omdat het mijn eerste
Keuzedag was.
Deze foto nam ik in Roermond, waar ook het jaaroverzicht van
de Overige foto’s van 2016 zal beginnen. En oh ja,
het stuk over die FLIRT in Limburg zal pas in het nieuwe jaar verschijnen; je
houdt het nog te goed.
Frans Mensonides
31 december 2016
Eerdere jaaroverzichten:
© Frans Mensonides, Leiden, 2016