Jaaroverzicht 2016 in foto’s – Openbaar vervoer

Oudejaarsavond 20:00 uur; nu kan ik het jaaroverzicht van mijn meest opmerkelijke OV-foto’s  wel publiceren. De treinen staan op de opstelterreinen, de trams in de remises en de bussen in de garage; meer OV-foto’s zullen er dit jaar niet meer bijkomen.

Wat voor jaar was 2016, als we het beperken tot het openbaar vervoer? Het jaar dat de internationale Flix-bus definitief op de kaart kwam te staan, met een enorme uitbreiding van lijnen. Het jaar dat we geen nieuwe R-net-buslijnen in gebruik konden nemen, maar het sombere roodgrijs wel steeds vaker op railvoertuigen verscheen. Het jaar dat HEMA de railliefhebbers aangenaam verraste met retourtjes Vlaanderen en Wallonië. Het jaar dat HOV-Velsen definitief doorging, maar andere hoogwaardige busprojecten nog in het slop van het NIMBY-dom verkeerden (met de nadruk op ‘dom’); ik heb soms geeneens zin meer om erover te schrijven. Het jaar dat we nog steeds moeten overchecken als we van de ene railvervoerder overstappen op de andere.

Ook was het het jaar dat NS zijn hele spoorboekje omgooide. Of dat verstandig was of niet? Onderzoekingen zijn nog in volle gang op deze site; het is nog te vroeg voor een eindconclusie.

Voor ondergetekende, a.k.a. De digitale reiziger, was 2016 het jaar dat ik het 20-jarig jubileum vierde van mijn website, en het 60-jarig van mezelf. Iedere treinreiziger weet wat dat laatste betekent: Keuzedagen!!!! Ook werd de complete ‘Thuispagina van Frans Mensonides’ door de Koninklijke Bibliotheek uitgeroepen tot Digitaal Erfgoed, en daarmee ook onderstaande foto’s. Het voelt zo ongeveer als het predicaat ‘Hofleverancier’ voor een winkelier.

2016 was ook het jaar, tot slot, waarin de treinreiziger definitief afscheid nam van de Plan-V en in we in Nederland voor het eerst konden instappen in de FLIRT. Deze fotoserie begint met de een en eindigt met de ander.

 

Hier dus echt, echt, de aller- allerlaatste foto van een plan-V in reizigersdienst. Hij reed langs mijn lens op station Eindhoven Strijp-S, v/h Beukenlaan. Dat station ligt bij een vintage-bedrijventerrein dat een nieuwe bestemming kreeg.



Beetje een zeperd; ik had de ICE Keulen genomen voor een omweg over de Valleilijn, maar hij bleek nog verder om te rijden, nl. via Deventer. Waar ik uitstapte voor deze foto, die ik op de Valleilijn niet had kunnen maken. 

 

Een lezer uit Friesland stuurde me deze foto van een opvallende wachtgelegenheid in Nij Altoenae. Altoenae is volgens mij Fries voor: al te dichtbij, maar ik ben er zelf desondanks nog nooit geweest.




Hier dan de Flix op Amsterdam Sloterdijk. Ik reed maar één halte mee, naar Antwerpen, toch nog 161 kilometer.



 

Zo maar een busfoto, in het Noord-Hollandse Zwaag bij Hoorn.




En zo maar een treinfoto uit Zwijndrecht. Herstellende van een aanval van schijterij bleef ik maar eens in eigen provincie, en in de buurt van de spoorbaan.



En dan weer zo maar een busfoto, gemaakt in het Gelderse Scherpenzeel. Waarom? Nou, om vijf over half vijf.



Het Waalse Ottignies ten zuiden van Brussel is een belangrijk spoorwegknooppunt. Deze foto werd mede mogelijk gemaakt door HEMA.

 






Auw! Twee maal de Friesenbrücke in het Duitse Weener; boven in beter dagen, overgenomen van de Wikipedia, en onder zoals ik hem aantrof in mei van dit jaar. Rond Sinterklaas 2015 werd de spoorbrug in de spoorlijn Groningen – Leer aan barrels gevaren door een binnenvaartschip. Nu, ruim een jaar later, zijn ze nog steeds aan het bakkeleien over de schuldvraag en de wederopbouw. Dat kan nog wel even aanhouden.



Deze magnifieke, speciaal als zodanig ingerichte spotplek bevindt zich halverwege de stations Ede-Wageningen en Wolfheze. Ik fietste er langs, maar vanuit de trein was hij me nog nooit opgevallen.



Liège Guillemins is het mooiste station van gans België en is dan ook ontworpen door een buitenlandse architect.



 

Railvervoer, het blijft jongetjes van 5 tot 105 jaar fascineren. Museale RTM-loc op de Brouwersdam.



Bus, gefotografeerd vanaf een OV-fiets op de Knardijk tussen Harderwijk en Zeewolde.


Drie maal Utrecht, nu. Eind augustus werd eindelijk station Utrecht Vaartsche Rijn geopend…


 

… maar de bushalte vóór het station is voorlopig meer in trek dan de trein.


 

In de ganzenpas op het busviaduct bij de Jaarbeurs. Zou hier ooit ook nog een tram overheen gaan rijden? Nou ja, de sporen liggen er ieder geval al. Nou de bovenleiding nog.

 

Vier bussen vlak achter elkaar vormen ook een soort trein. Achter station Breda staat het vervangend vervoer naar Noorderkempen gereed. Vervangend vervoer? Heeft er dan ooit een trein gereden tussen die twee stations??



Het houten station Houthem – Sint Gerlach (Limbabwe)



Het spoorlijntje Almelo – Mariënberg is doorgetrokken naar Hardenberg en de snelheid is er opgevoerd. Vriezenveen op een gure, gore oktoberdag.


Mijn moeder kreeg vroeger altijd een brok in de keel als ze over de voorganger van dit viaduct per trein Deventer binnenreed. Dat kwam vooral doordat haar verloofde, mijn vader, daar woonde.



Hoe het komt dat dit oude stationsgebouw in Nieuwerkerk aan den IJssel aan een snelweg staat in plaats van aan een spoorbaan? Dat lees je als je op de link klikt.


Busstation Haarlem in de avondspits. Forenzen in de winter: bij donker heen en bij donker terug.


 

Er dit is dan de FLIRT. Ik fotografeerde hem op dinsdag 20 december 2016, een dag die ik altijd zal onthouden omdat het mijn eerste Keuzedag was.

Deze foto nam ik in Roermond, waar ook het jaaroverzicht van de Overige foto’s van 2016 zal beginnen. En oh ja, het stuk over die FLIRT in Limburg zal pas in het nieuwe jaar verschijnen; je houdt het nog te goed.

Frans Mensonides
31 december 2016


Eerdere jaaroverzichten:


© Frans Mensonides, Leiden, 2016