Oudejaarsdag betekent op deze site: het traditionele
overzicht van OV-foto’s van het bijna voorbije jaar. Dit keer: 26 foto’s uit 12
maanden.
Maar was 2015 wel een OV-jaar dat je graag zou willen onthouden
voor later? Nauwelijks, eigenlijk, net zomin als 2014; vorig jaar schreef ik
dat ook al.
Oh, geschiedenis werd er wel geschreven in 2015. Maar dat
gebeurde niet zozeer op de rails en busbanen, als wel in directiekamers en
vergaderzalen. De parlementaire Fyra-enquête, de val van een NS-opperhoofd, die
van een staatssecretaresse, het kwam allemaal langs op De digitale reiziger.
Maar slechts terzijde, want mijn site gaat in de eerste plaats over de beleving
van het reizen per OV, en niet over OV- bobo’s die zelf een auto met chauffeur
hebben.
Ondanks dat alles, hieronder toch het overzicht. Klik op sommige foto's om een grotere foto op je scherm te krijgen.
De eerste OV-reisdag van 2015. Op de vrije ‘brugdag’ vrijdag
2 januari stapte ik uit op het pas geopende station Nijmegen Goffert.
Kreeg Nijmegen zijn vijfde station; de grote rivaal Arnhem
mocht de zesde trolleybuslijn in gebruik nemen, of liever: doortrekken: lijn 2
naar De Laar Oost. Die lijn was ‘veroverd op de NIMBY’s’, zoals ik schreef.
Het meest bijzondere bushokje van dit land staat in
Hoofddorp. Het is wachtruimte en chauffeursverblijf onder één krullig dak. Ik
reed er op een koude winterdag langs met R-net (zie hieronder)
R-net weeft een letterlijk rode draad door mijn OV-pagina’s. R-netbus 346, Haarlem NS – Amsterdam Zuid, passeert het voormalige bankgebouw
van ING op de Zuidas, Nederlands financial
mile. Een raar gevaarte, dit kantoor. Het schijnt een schip te verbeelden,
maar ik zie er zelf meer een wandelschoen in.
Een even raar gedrocht is dat R-net. Het is een vreemd
allegaartje aan het worden van spitsbussen, snellijnen, gewone streeklijnen die
niet opvallen door grote kwaliteit of snelheid, en straks ook doodordinaire stadstrams.
Dat Randstad-net levert me in ieder geval nog wel schrijfstof op tot 2028, want
tot dat jaar gaat de uitrol ervan duren.
Maandag 2 februari stopte de Valleitrein van Syntus,
Amersfoort – Ede-Wageningen, voor het eerst op station Barneveld Zuid, bij de
nieuwbouwwijk Veller. Een dag later was ik al paraat.
Zonder spijt, maar wel met passend feestgedruis, nam Delft in
februari afscheid van het spoorviaduct
dat de stad een halve eeuw ontsierd heeft. Een mooi ondergronds station kwam
ervoor in de plaats, al nekte het Delfts financiële reserves voor de rest van
de 21ste eeuw. En al had het wat kleine technische onvolkomenheden, zoals
draaideuren die doordraaiden als er een sneltrein passeerde.
Apps lijken de gele vertrekstaten definitief vervangen te
hebben als informatiebron voor treinreizigers.
De Antwerpse ‘Reuzenpijp’ werd dit voorjaar met een
vertraging van maar liefst 34 jaar in gebruik genomen. Voorshands rijdt er door
die tunnel alleen een trammetje naar Wommelgem. Die rit duurt een stijf kwartiertje.
Maar ik was het dubbele van die tijd op zoek naar het goed verstopte
vertrekperron op premetro-station Astrid.
Weinig schot zat er dit jaar in de aanleg van de HOV-baan
in de gemeente Velsen, door mij voor het laatst geportretteerd in 2013.
Afgelopen lente ging ik vergeefs kijken. Vrijwel alle deelprojecten lagen stil,
en onder vuur van NIMBY’s, en bij diverse rechtscolleges. Inmiddels zijn alle
rechtszaken verloren door de autobezittende huilebalken uit die gemeente, die
een ander hun mobiliteit niet gunnen. Ik ga komend jaar weer eens die kant op,
want de spaden zijn nu weer in de grond gestoken.
Voorlopig alleen deze foto. Deze villa, het ‘Zwitserse huis’
in Santpoort Noord, daar heeft keizerin Sissy van Oostenrijk nog gelogeerd, een
historisch feit, al heeft het met OV geen snars te maken.
Een van de beste treinspotplekken in Nederland ligt
verscholen in het flink geaccidenteerde landgoed Duno bij Heveadorp. Je hebt
daar een vorstelijk uitzicht op de spoorlijn Arnhem – Nijmegen, zo’n 3
kilometer daarvandaan.
De tram in en om de stad Groningen ging niet door. Als
compensatie werd Q-link ingevoerd, een net van snelbuslijnen door buitenwijken,
forensenoorden, over universiteitsterreinen en langs P&R’s. ‘De triomf van
het rubber over het staal’, noemde ik dat. Hier scheurt die bus bijna de bocht
uit in het dorp Roden onder de rook van ‘stáád.’
OV-verleden en heden verenigd in één foto. Bij het oude
tramstation van het Zuid-Hollandse Schoonhoven heb je vandaag de dag een
busgarage en -halte. Ik was er bij hoogzomer, toen ik wandelde langs het
riviertje de Vlist.
Station Nijmegen-Lent was het beginpunt van een wandeling
met spectaculair uitzicht op de Waal.
Eind augustus deed ik drie dagen lang de Vlaamse Kusttram,
’s werelds langste tramlijn. Hier betrapte ik hem met een wel zeer Hollandse
totaalreclame. Zo komen we natuurlijk nooit af van ons scheldwoord: kaaskoppen.
Bewaren, deze foto, want hij wordt historisch! Over twee
jaar verdwijnt de NS-Sprinter van de Hoekse Lijn (op deze foto vlakbij station
Vlaardingen Centrum) en wordt hij vervangen door de RET-metro. Ik verkende het terrein.
De Scheveningseweg alias: Zee-straet, aangelegd op
instigatie van Constantijn Huygens, bestond dit jaar exact 3,5 eeuw. En de tram
over die weg vierde vorig jaar al zijn anderhalve eeuwfeest. Hier passeert hij
het voormalige tolhuis – of wat ervan resteert, sinds de trambaan er een stuk
van heeft ingepikt.
De ‘Zilvermeeuwen’, de oorspronkelijke
Amsterdamse
metrostellen uit de jaren 70, reden dit jaar naar de sloper. Hier hun
opvolger,
de M5 van Alstom, op station De Vlugtlaan. Het gebouw op de achtergrond
is echt zo scheef; het is geen perspectivische vertekening.
Op Utrecht Centraal werd het nieuwe, zuidwestelijkste perron
langs spoor 20 / 21 opgeleverd. Ik fotografeerde het in panorama, met een fraai
lijnenspel, al zegt deze fotograaf het zelf.
De ICE op Utrecht Centraal. Op deze dag, 24 oktober, volgde
hij een ongebruikelijke route naar Keulen, nl. Via Eindhoven. Ik nam, ook heel
ongebruikelijk, plaats in de 1e klas.
Dat deed ik trouwens op alle 5 zaterdagen van de maand
oktober. Op deze foto de 1e klas van de Plan-V, alias ‘Apenkop’.
Die treinen leken het lot van de ‘Zilvermeeuw´ te gaan
delen, de slopershamer. Maar de nieuwe staatsecretaresse Dijksma gelastte NS
vóór kerstmis, als kerstcadeautje voor de reiziger, een list te verzinnen voor
het schrijnend zitplaatsgebrek in de treinen. En NS bedacht onder andere wat
jij en ik ook hadden kunnen bedenken: het in bedrijf houden van deze oudjes.
Deze hier in Nijmegen, gereed voor vertrek naar Deurne, nam al een voorschot. Ik fotografeerde hem op
zaterdag 19 december, nog vóórdat NS het behoud ervan officieel bekendmaakte.
Soms loopt alles op rolletjes op het spoorwegnet. Als dat zo
is, kruisen twee ‘Berliners’ elkaar exact op het noenuur bij station Apeldoorn.
Alweer R-net, deze keer in Dirksland op het Zuid-Hollandse
eiland Goeree-Overflakkee.
Een vooruitblik naar 2016. Dit plaatje van de Flixbus
Enschede – Berlijn maakte ik in juli. Het was toen voor het eerst dat ik hoorde
van deze nieuwe vorm van streekvervoer op Europese schaal. Dat terwijl er al
een halfjaar Flixbussen reden van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam naar
Brussel. Ik had het helemaal gemist, en nam me voor, ze toch eens te nemen.
Maar het wilde er niet van komen. Inmiddels rijden er ook al binnenlandse
Flixen tussen Nederlandse studentensteden.
Concurrentie voor NS of juist een goed middel om van te
volle treinen af te komen? Ik ga me er in verdiepen, door zelf de Flix te
nemen. Meer Flix binnenkort op deze site.
Oh ja: as. zondag verschijnt er nog een overzicht van de
meest opvallende foto’s in de categorie: Overig, dat wil zeggen: foto’s zonder
OV.
31 december 2015
Eerdere jaaroverzichten:
© Frans Mensonides, Leiden, 2015