De oude modem waarmee deze website t/m 2003 werd geüpload
‘Klinnggg!
piep-piep-piep-piep-piep-piep-piep-piep-piep-piep…
kchchchchcttttt …
kchchchchcttttt …
kchchchchcttttt
… … iiiioiiingggg … iiiioiiingggg … iiiioiiingggg …
tüdelüdelüüü ..
kcht-kcht-kcht’. Zo ging het ongeveer, toch?
Dit is een aflevering in de
reeks: ‘Uyt d’oude modem’, met
stukjes uit de tijd dat mijn site nog geüpload en meestal ook bekeken
werd via
de telefoonkabel, met tussenkomst van een modem. Aan de onderkant van
deze
pagina een overzicht van alle eerder verschenen afleveringen van ‘Uyt
d’oude
modem’.
In oktober 1996 heb ik d’oude, maar toen hypermoderne modem
voor het eerst in werking gesteld om een pagina te uploaden naar wat mijn Thuispagina
moest worden. Onlangs blikte ik in het artikel ‘Hoe het begon’ terug op de
periode dat ik pionierde met een homepage.
Mijn allereerste OV-reisverslag zette ik online op 14
november 1996, vandaag 25 jaar geleden. Dat stuk ging over enkele nieuwe
Interliner-verbindingen die eerder die maand geïntroduceerd waren. De
OV-rubriek De digitale reiziger was geboren.
De Interliner was in 1994 in het leven geroepen om de grote gaten
in het spoorwegnet te dichten. De groene, volgens sommigen eerder blauwachtige,
luxueuze bussen vormden het boegbeeld van VSN, Verenigd Streekvervoer
Nederland, dat toen vrijwel alle streekvervoerbedrijven overkoepelde. Interliner-haltes
hadden een eigen huisstijl, ook in blauw en groen, en waren voorzien van een
telefoon (waarmee in die tijd nog niet iedereen op zak liep).
De meeste Interliners reden op een traject waar geen
(rechtstreekse) treinverbinding bestond, zoals Groningen-Emmen of
Utrecht-Oosterhout, het traject van de gewezen ‘Sneltreinbus’. De Interliners waren
opgenomen in het (kilometer-)tariefsysteem van NS. In de kaartjesautomaten op
de stations kon je een enkeltje of retour kopen naar bijvoorbeeld Drachten. En
je voordeelurenkaart was ook geldig in de bus, zodat je op dal-urenritten naar
zulke oorden 40% korting kreeg.
Lekker goedkoop dus, maar in de spits betaalde je je een
ongeluk voor de Interliner, een stuk meer dan volgens het sterren- en
strippentarief dat toen gold voor het stads- en streekvervoer.
De meeste Interliners vervingen een bestaande sneldienst op
hetzelfde traject. Forensen, vaste busklanten op zulke lijnen, waren
allesbehalve blij met ‘De groene streep’, zoals de Interliner heette in de
reclame. Hun abonnementsprijzen gingen flink omhoog, en dat met als enige
voordeel dat ze hun vaste dagelijkse rit nu konden maken op een iets luxere
stoel dan ze gewend waren.
Maar ook de integratie met het NS-tarief ging al na 2 jaar
verloren, zoals blijkt uit mijn artikel uit 1996. Je kon toen geen trein-buskaartje
meer kopen naar bijvoorbeeld Drachten.
Hieronder dus het eerste artikel over OV op mijn
Thuispagina, die toen nog niet zo heette. Als het verhaal wat saai overkomt: ik
had toen nog niet in de smiezen dat passages over OV niet de meest boeiende
onderdelen zijn van stukken over OV. De kunst van het uitweiden zou ik pas de
maanden daarna met vallen en opstaan ontwikkelen.
Ook de illustraties bij dat eerste stuk waren niet erg
levendig. Ik had nog maar net ontdekt dat er ook plaatjes bij konden, en liet
elk hoofdstuk voorafgaan door de afbeelding van het Interliner-logo op een bus.
Voor deze reprise van het stuk in 2021 heb ik het aangevuld met 2 uit de
Wikipedia gejatte foto’s en een aantal uit mijn eigen archief dat ik de loop
van 25 jaar heb opgebouwd.
NoordNet-Interliner in Drachten. 2000.
Overgenomen van Wikipedia - Interliner
Foto: Jan Oosterhuis
Op 4 november 1996 zijn er, voor het eerst sedert een jaar,
weer 4 nieuwe Interlinerverbindingen bijgekomen. Enkele dagen later, op een
herfstige donderdag, neem ik twee van de nieuwe lijnen, Haarlem - Den Haag en
Rotterdam - Bergen op Zoom.
Interliner in Lelystad.
Archief De digitale reiziger, 2001
Een dagje Interliner vereist een goede voorbereiding. Er
wordt gefluisterd dat er een boekje in omloop is waar de complete Interliner-dienstregeling
- altijd nog veel minder lijnen dan de 60 die ons ooit beloofd zijn - in
vermeld staat. Dit boekje is niet echt gemakkelijk te verkrijgen. Wie beschikt
over Internet, raadpleegt natuurlijk de Interliner-pagina van Twan Laan.
Om 9.15 neem ik de trein naar Haarlem. Op het perron staan
reizigers met verbeten gezichten. Alle treinen uit de richting Den Haag zijn
vandaag te laat. Mijn trein lijkt 2 minuten te vroeg, maar heeft in
werkelijkheid 28 minuten vertraging. Van verschillende kanten heb ik de laatste
dagen gehoord dat het "weer bar en boos is met NS". Mijn score van 3
vertragingen uit 33 ritten in oktober 1996 berust vermoedelijk op heel erg veel
mazzel.
In de trein naar Haarlem lees ik een artikel uit een
huis-aan-huisblad. Een vrouw uit Noordwijk beklaagt zich over het "Interlinergebral"
van de VSN. Zij moet, na vervanging van lijn 95 door de Interliner, 75% meer
betalen voor haar woon-werkrit naar Den Haag.
De Interliner stopt drie keer in Noordwijk, en in het
grotere Katwijk slechts twee keer. Voor drie armzalige minuten tijdwinst zijn
12 haltes geschrapt die door lijn 95 nog wel aangedaan werden. Altijd hoor je
dit soort verhalen bij de introductie van een Interliner. De forenzen, waarvoor
de Interliner is uitgevonden, pruimen dit product niet. Snappen ze bij VSN
eigenlijk wel iets van marketing?
Interliner in Heerenveen.
Archief De digitale reiziger, 2001
De chauffeur neemt contact op met de verkeersleiding. Of
misschien even gebeld kan worden met station Haarlem. Na tien minuten komt
antwoord. De Delftse verkeersleider vindt het allemaal veel te ingewikkeld.
"Ik moet bellen naar de verkeersleiding Haarlem, die moeten bellen naar
NS-Stations, en die moeten kijken of die tas er nog staat. Dat gaat me allemaal
over teveel schijven". In Noordwijkerhout zie ik de reiziger naar de
telefooncel snellen. Jammer dat je nooit zult weten hoe zoiets afloopt.
De geestgronden zijn afgedekt met stro en liggen rustig te
wachten op het volgende bollenseizoen. In Noord- en Katwijk stapt hier en daar
een reiziger in of uit. De halte "Transferium Tjalmaweg" wordt
aangekondigd. Transferium is wel een erg groot woord voor een
miezerig terreintje waar anderhalve verroeste fiets en ca. twaalf auto's
geparkeerd staan.
De bus rijdt achter hotel "het Haagsche Schouw" langs.
Ik ben weer op fietsafstand van huis. De route van Leiden naar Den Haag bestaat
uit een lappendeken van korte stukjes busbaan, die nog gedeeltelijk in aanleg
is. Zijn de busbanen toereikend om een goede doorstroming in de spits te
garanderen? Ik zal komende week de bus vanuit Den Haag eens nemen in de
avondspits. Misschien zitten er dan ook wel wat passasgiers in.
Standaard-Interliner-halte in Leeuwarden.
Archief De
digitale reiziger, 2001
Om 11.10 doemen de parkeergarages van Den Haag op. Bij CS
aangekomen zie ik de Interliner naar Boskoop met 2 passagiers vertrekken. Ik
heb geen zin in de boemel naar Rotterdam, en neem de Intercity van 11.51. In
Rotterdam bekijk ik het nieuwe winkelcentrum rond metrostation Beurs. Bij V&D
is een zelfbedieningsrestaurant met allerlei gezonde dingen, waar je bij de
ingang een registratiekaart krijgt. Hierop moet je al je consumpties laten
aantekenen. Bij vertrek reken je je kaart af. Volgens mij tart dit systeem alle
natuurwetten. "Hier wil ik niets mee te maken hebben", denk ik,
"ik trek wel een frikandel uit de muur".
Het is pas 13.00 uur, maar in het metrostation Beurs / Churchillplein is de middagspits al weer begonnen: alle metro's braken dikke stromen passagiers uit. Mijn metro naar Slinge (een "tweetje") is mudvol. Veilig onder de grond naar Zuid. Laat die dure tuibrug, zo'n 30 meter boven ons, maar lekker slingeren.
Brabantliner 101 bij Rotterdam Zuidplein.
Archief De
digitale reiziger, 2012
De Interliner van Zuidplein naar Bergen op Zoom is de
opvolger van sneldienst ZWN 97. Deze lijn is niet opgeheven (in tegenstelling
tot lijn 95 tussen Noordwijk en Den Haag) maar rijdt verder als lijn 101 op het
traject Bergen op Zoom - Willemstad. Op het gecombineerde traject is een
halfuursdienst.
Tien mensen, voornamelijk studerenden, staan klaar voor de
rit naar Bergen op Zoom. Slagregens kletteren tegen de ramen, en de Hoekse
Waard maakt bepaald geen vrolijke indruk. De bus stopt zelfs niet bij het
dijkje in Numansdorp; de eerste halte is Dinteloord, luid aangekondigd door de
chauffeur.
"Zo, is dit nou Dinteloord; vertel mij wat" zegt
een van de uitstappende scholieren hartgrondig. Hij heeft zijn jeugd in dit
dorp doorgebracht en zal daar misschien wel een trauma aan overhouden. De bus
stopt nog in Steenbergen en Halsteren. Onderweg zie ik de inktzwarte wolken
plotseling ophouden en de zon beginnen. Het "front", waarover
weerkundigen zo ingewikkeld kunnen theoretiseren, staat duidelijk aan de hemel
getekend.
In Bergen op Zoom, waar de 3 laatste passagiers uitstappen,
is het mooi weer. Ik verbaas me nog even over het feit dat de Interliner een
gemakkelijk misbare aansluiting van 1 minuut geeft op de trein naar Vlissingen,
en loop de mooie oude stad in, waar ooit een markies een paleis liet bouwen
voor zijn gezinnetje met 21 kinderen.
Er naderen verkiezingen in Bergen op zoom. Het belangrijkste
issue is de verhoging van de parkeerheffing in de binnenstad van 60 naar 180
gulden. Overal hangen protestborden. Bergen op zoom loopt vooruit op de
verdriedubbeling van de autokosten, die er volgens de raad van Verkeer en
Waterstaat aan zit te komen, en niet iedereen is er blij mee.
Markiezenhof Bergen op Zoom.
Archief De digitale reiziger,
2012
Per trein naar Roosendaal, en vandaar naar Breda. Kom je ook
eens langs Etten-Leur. In Breda sta ik op het plein voor het station na te
denken over de vraag "hoe verder". Ik ontmoet twee collega's die er
net een buitenlandse dienstreis per auto op hebben zitten. De een woont in
Breda en de ander moet per trein naar Den Haag.
Nadat we onze verbazing hebben uitgesproken over de
onverwachte ontmoeting, wil ik net een verhaal beginnen over de Interliner, en
allerlei andere dingen waar automobilisten nog nooit van gehoord hebben. Dan
breekt er een noodweer los boven Breda. We besluiten morgen op kantoor verder
te praten. Ik kan nog een halve dag nadenken over de vraag hoe je aan een
automobilist moet uitleggen hoe je typisch Roveriaanse haat-liefdeverhouding met
het OV in elkaar zit.
Ik zie wegens noodweer af van een bezoek aan Breda, en neem
om 17.00 de Interliner naar Utrecht. In 1994, kort na de opening heb ik deze al
eens eerder genomen, dezelfde rit. Er waren toen ruim tien passagiers, en nu
nog geen eens tien. Waarom loopt die Interliner toch niet? De bus rijdt te midden
van bliksemflitsen de snelweg op. Gore, lelijke flats markeren het einde van
Breda.
Bij Sleeuwijk is een soort busstationnetje, ver buiten de
bewoonde wereld, dat gegeseld wordt door regenvlagen. Je zal er moeten
uitstappen! De bussen die ons tegemoet komen, richting Breda en Oosterhout,
zijn redelijk bezet.
Interieur van Interlinerbus uit de jaren 90, in 2008
gefotografeerd in Tuzla (Bosnië en Hercegovina)
Overgenomen van Wikipedia - Interliner
Foto: Marurits90
Precies op tijd, om 18.10 uur, stap ik uit in Utrecht, het
knooppunt van de Interliner, waar 5 lijnen bijeenkomen. In dezelfde stad is de
groene flits ooit uitgevonden door Nyquist, die er kort daarna met de geldla
vandoor ging (die hebben ze hem overigens netjes aangereikt). [Waar gáát dit
over??]
Een enkele uitzondering (Groningen - Emmen; Nijmegen -
Eindhoven; Maastricht - Aachen) daargelaten, loopt die Interliner voor geen
meter. Na het verbreken van de integratie met het NS-tarief zal het er niet
beter op worden. VSN heeft de moed gehad om zijn hardnekkigste winkeldochter op
te heffen (Leiden - Haarlem, al wordt het geen sluiting genoemd, maar een
doortrekking naar Den Haag). Hoeveel zullen er nog volgen?
Emmen. Van Interliner naar Q-liner, en wel per dubbeldekker.
Archief De digitale reiziger, 2018
Een week later besluit ik de Interliner Blaricum - Amsterdam
aan een onderzoek te onderwerpen.
De conducteur van de trein van 10.25 van Leiden Lammenschans
naar Utrecht komt alleen uit de kabine voor het sluiten van de deuren; kaartjes
knippen is hem allemaal veel te veel moeite. Het is mij allang duidelijk wat er
gebeuren moet met de stoptreinen. Vervangen door light-rail, met deuren die automatisch
dichtgaan, en de conducteurs onder dankzegging voor bewezen diensten een schop
onder hun krent. Stuk goedkoper. [Deze passage zou ik 25 jaar later gewoon
kunnen copy-and-pasten].
Alles laten rijden volgens strippenkaarttarief. Je koopt je
kaartje bij de sigarenboer. Zijn we meteen af van die gekte met die
"Wizzls", waar je terwijl je trein vertrekt in de rij staat achter
mensen die nutsen en marsen staan te kopen.
Laatst had ik in Rijswijk in zo'n situatie de euvele moed om
te vragen of ik even snel een kaartje mocht. Een grote schreeuw kon ik krijgen.
Niet van de klant voor mij, maar van de klantvriendelijke dame achter de kassa.
"Kaartjes koop je maar in de automaat" riep ze me nog na. Dat doe ik
normaal ook, maar er stond een lange rij. Dan is het toch niet zo'n absurd idee
om naar een loket te stappen? Dat moest toch zonodig openblijven? Daarvoor
hebben we afgelopen winter nog met actiekaartjes lopen te leuren. Parels voor
de zwijnen.
In Utrecht blijken de twee treinen, die vlak achter elkaar
naar Hilversum vertrekken, net weg. Welke imbeciel bedenkt toch zo'n
dienstregeling?
Kankeren lucht op, dus volkomen opgelucht stap ik rond het
middaguur in Hilversum uit de trein. Bus 134 rijdt van Hilversum via Huizen
naar Naarden-Bussum. Hij rijdt een stuk over de snelweg, en is dus eigenlijk
een snelbus, al mag hij zich zo niet noemen. De bus rijdt in de daluren in
kwartierdienst; in de ochtendspits om de 5 minuten; 's-middags na 13.00 om de
7,5 minuut, en in de vakantie om het halfuur. Typisch een dienstregeling voor
een scholierenbus, en behalve mijn persoon zitten er dan ook alleen maar
kinders in. Onderweg pikken we langs de snelweg de passagiers op van de vorige
bus; die staat stil met een kokende motor.
Huizen bestaat voornamelijk uit deprimerende woonerven. Het
is na Smallingerland (Drachten) en Oosterhout de grootste gemeente zonder
railvervoer. Het valt me op dat van de instappende reizigers er slechts één,
een assertieve Gooise, klaagt over het lange uitblijven van de bus. Het
antwoord van de chauffeur "mijn voorganger staat in de berm met een
kokende motor" wordt niet geloofd.
Met 100 km/uur en veiligheidsriemen over de snelweg. (Snelbus
320 Amsterdam – Huizen – Hilversum) staat gereed bij station Amsterdam Amstel.
Archief De digitale reiziger, 2011
Bij het busstation kan overgestapt worden op de Interliner Blaricum - Huizen -
Blaricum - Amsterdam Amstel. Inderdaad, twee keer Blaricum. De Interliner geeft
aansluiting op alle andere lijnen. Als het groene monster bij de halte stopt,
vertoont hij het inmiddels bekende beeld. Helemaal leeg, op één passagier na.
Na mij stappen er nog twee in. Het aantal van 4 passagiers zal constant blijven
tot Amsterdam. Mijn kaartje met korting kost 4 gulden, geen geld. In de
lijnfolder lees ik dat een maandabonnement zonder korting 194 gulden kost.
Er is geen file op de snelweg, en binnen de kortste keren
komt de Rembrandttower in zicht. De bus arriveert 7 minuten te vroeg. Ik pak de
sneltram naar CS, waar ik me zoals altijd verbaas over het keiharde gebrul
waarmee de haltes worden afgeroepen. De afstand Huizen - Amsterdam CS heb ik in
ruim 40 minuten afgelegd. Snel genoeg om de Interliner een succes te laten
worden, zou ik zo denken.
Na een wandelingetje langs het zonovergoten IJ neem ik de
14.37 naar Den Haag CS. Er zit aanvankelijk geen sterveling in de trein; aan de
rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Den Haag CS was blijkbaar toch
minder behoefte dan NSR gedacht had. Op de stations tussen Sloterdijk en Leiden
loopt de trein toch nog aardig vol.
Q-liner Schiphol – Noordwijk bij station Sassenheim.
Archief
De digitale reiziger, 2013
In Den Haag shop ik binnen een half uur mijn complete
wintergarderobe bij elkaar, en neem om 16.48 de Interliner naar Noordwijk. Ook
in deze Interliner kan ik mijn inmiddels aardig in omvang toegenomen bagage
gemakkelijk kwijt. Er stappen 15 mensen in. De voorganger, Lijn 95, heeft ooit
met gelede bussen gereden. De Interliner naar Alphen aan den Rijn zie ik
vertrekken met ongeveer 25 passagiers. De snelbusvoorganger van deze lijn reed
met een volle touringcar met 50 zitplaatsen.
Bij het Willem Witsenplein stappen nog twee reizigers in. In
vroeger tijden stond het hier altijd zwart van de mensen die waren overgestapt
uit HTM-lijn 23.
Het Interlinertarief is extra ongunstig voor reizigers die
van het stadsvervoer gebruik moeten maken in het voor- of natransport. Dit
blijkt ook uit het verhaal dat ik iemand hoor vertellen. Hij woont in Noordwijk
en werkt in de buurt van Madurodam. “Ik ben 100% meer kwijt per maand, en
om nou te zeggen dat die Interliner comfortabeler is.... Ik ben daarom een paar
dingen gaan uitzoeken. Ik kan van Noordwijk naar Oegstgeest met lijn 42, en
daar overstappen op lijn 88 (sneldienst Oegstgeest - Den Haag
Statenkwartier, FM). Ik stap recht voor mijn kantoor uit. Duurt misschien
een paar minuten langer, maar het is per maand een stuk goedkoper”.
Er heerst een goede stemming in de bus; vele passagiers
kennen elkaar van het Interlinerprotest. Krantenartikelen en brieven worden
uitgewisseld.
De doorstroming van de bus is goed; geen files vanavond. Ik
rijd voor de tweede keer deze dag door Leiden. In Katwijk stapt helemaal
niemand in of uit. Hier hebben ze nog een eigen spitsbus naar Den Haag, lijn
67. Om 17.30 bereik ik Noordwijk aan Zee. De rit heeft 40 minuten geduurd. Met
trein en bus doe je er een uur over. Aan snelheid ontbreekt het de Interliner
niet.
De
Interliner weet zijn doelgroep, de forens, niet aan zich te binden. Naast de
grote halteafstand speelt ook het hoge tarief een rol. Nu de tariefintegratie
tussen trein en Interliner verbroken is, kan de Interliner het beste volgens
strippentarief gaan rijden. Daarmee wordt de prijs teruggebracht naar normaal,
en wordt ook het voor- en natransport goedkoper. Alleen zo is de forens
misschien nog te winnen voor de groene streep.
Frans Mensonides
14 november 1996
Enkele maanden later bleek dat busmaatschappij ZWN bij de
introductie van de Interliner Haarlem – Den Haag de boel besjoemeld had. Ze
hadden aan het ministerie onjuiste gegevens verstrekt over de gemiddelde
snelheid op het traject, die aan bepaalde eisen moest voldoen om de bussen te
kunnen laten rijden als Interliner. Het ministerie gelastte ZWN daarom, de
tarieven te verlagen en de vaste reizigers te compenseren.
ZWN gooide het over een andere boeg, en ging onderzoeken of
ze de lijn niet konden versnellen. Hoe dat is afgelopen, kan ik me niet meer
herinneren, maar deze lijn was in ieder geval geen lang leven beschoren.
Het hele product Interliner bleek geen blijvertje. Na de
eeuwwisseling werden de streekbedrijven elkaars concurrenten om concessies, en
was het snel gedaan met ‘De groene streep’. De Interliner-lijnen werden opgeheven,
of kregen andere merknamen: Q-liner, Brabantliner… De laatste der
Mohikanen was of is de lijn Rotterdam Zuidplein – Zierikzee, die toen ik hem in
2016 nam, nog wel Interliner heette, maar gereden werd met een gewone
streekbus.
Roemloos einde van een OV-formule die het net niet helemaal
wás.
Frans Mensonides
14 november 2021
'Interliner' Zierikzee - Rotterdam.
Archief De digitale reiziger, 2016
Deel 0: Gecensureerd:
aan het
ziekbed van een wethouder (1998, 2001) - 15 jaar thuispagina
Deel 1: Nunc est bulborum; langs
de Geestlijn (2003)
Deel 2: Opkomst en ondergang van
Lovers Rail (1996-1998)
Deel 3: Twee
(mis)managersportretten: Zich
installeren (2002) en Wereld
op Wielen (2000)
Deel 4: Spoorrampjaar 2001
Deel 5: Het hoofdstuk Horeca:
een paar eet- en drinkervaringen (1999, 2000)
Deel 6: Start van Syntus
(1999)
Deel 7: Langs Lange Lijnen: Emmen -
Groningen, met toegift in Beijum (1998)
Deel 8: Stadsdienst Alkmaar op de
digitale snelweg (1997)
Deel 9: Bahn en
Kerstmarkten in het Ruhrgebiet (1998, 1999)
Deel 10: The Lotus Man en andere
ICT-treurnis (1999-2003)
Deel 11: Het aller, allerbeste
uit Langs Lange Lijnen (voorjaar 1998)
Deel 12: Treinreizgerstypen
(1998-2000)
Deel 13: Vier uit 'twee;
verhalen uit REFLEXXIONZZ! (2002)
Deel 14: Lange Lijn langs de Lek
(1998; met foto's uit 2013)
Deel 15: Mannen van 45
(2002)
Deel 16: Provinciaal triest:
Stadsvervoer 4 provinciehoofdsteden (1999-2000)
Deel 17: Buffel-blues;
oostelijke nevenlijnen (2001)
Deel 18: Lange lijnen langs d'oude
Haarlemmermeerlijn (2000 - 2001)
Deel 19: Het volgen van
sportevenementen / Mekkero (2003)
Deel 20: De
informatie-oorlog; een toekomstvisioen (2000)
Deel 21: Eeuwprobleem
(1998)
deel 22: Bussen in het oosten des
lands (1998/2000)
deel ??: Mijn eigen
Zeestraat van Huygens (2002/2003)
deel 23: Het
Bezzte uit REFLEXXIONZZ!! (2000)
deel 24: Foutje?
Blanco erover! Stoptrein 's Hertogenbosch - Nijmegen
deel 25: Het
meezzt fantazztizzche uit REFLEXXIONZZ!!
deel 26: Eeuwig
vrijgezel, ofwel: de onbestaanbare 'nomo' (2003)
deel 27: Vier
aparte typetjes uit REFLEXXIONZZ!! (1999-2003)
deel 28: 'Ik
hoop dat hij nog te eten is!' Verloedering van de stationsrestauratie
(1998-2003)
deel 29: 'Solstitium'
en nog 2 andere literair bedoelde apartjes (2002/3)
deel 30: Oant sjen, hete Friese 7-stedentocht (2003)
© Frans Mensonides, Leiden, 2020