Jaaroverzicht 2019 in foto’s – Openbaar vervoer


Hieronder dan weer het traditionele overzicht van meest opmerkelijke OV-foto’s van het voorbije jaar. Ik heb het, al even traditioneel, online gezet om 20:00 uur op oudejaarsavond, toen (vrijwel) alle bussen, trams, metro’s en treinen naar de garages, remises en opstelterreinen waren gereden.

Het overzicht van ‘Overige’ foto’s (die niets met OV te maken hebben) verschijnt over ongeveer een week. Voor het samenstellen van beide overzichten had ik de keuze uit een voorraad van ca. 1200 JPG’s die ik in de loop van het jaar op mijn Thuispagina geplaatst heb. Ook dat is maar een topje van de ijsberg. In totaal bediende ik de sluiter een keer of 9000 en verzamelde ik ruim 50 GigaBite aan fotomateriaal.

In het jaar 2019 zagen we de voltooiing van een aantal langslepende OV- projecten en hoorden we een hele hoop toekomstmuziek over het OV. Het regent plotseling OV-plannen, het een nog wilder dan het ander. Wat ervan terecht komt, moeten we nog maar afwachten. Die hyperloop bijvoorbeeld, die met mach 1 rijdt, of glijdt, zie ik pas in gebruik genomen worden in het jaar dat astronauten een rondje schaatsen over de ringen van Saturnus.

Hoe dan ook; het foto-overzicht. Het gaat chronologisch: winter, lente, zomer, herfst en weer winter. Maar we beginnen toch even in september, en met een welgemeend Croeso (‘KroiSOH’), wat welkom betekent in het Welsh. Ik was vrij ver van huis voor een site die Nederland en omstreken tot onderwerp heeft.




 

Dan terug naar de winter, met de molens van Kinderdijk zoals vrijwel geen toerist ze ooit ziet, in de mist, en zonder toeristen. Alleen die groep Japanners die zojuist uit de R-netbus van Qbuzz was gestapt.



 

Met diezelfde R-bus van Kwiebus bereikte ik het Leerpark in Dordrecht waar studenten stonden te blauwbekken in de vreemdste abri die ik ooit ergens gezien heb in Nederland.

 

De Zwolse Schuttebusbrug, genoemd naar een voormalig stadsvervoerbedrijf in Overijssels hoofdstad, gaat bij station Zwolle met een slinger over de sporen heen. De brug werd geopend op 17 februari.



Een keer onderweg bij avond gefotografeerd: het nieuwe busstation van Tilburg, in gebruik genomen in maart 2019


 Een iconische plek, zo noemt de exploitant zijn Restauratie Café & Brasserie boven station Eindhoven. De voorganger, La Gare du Sud, werd weggepest door NS. Maar na jaren leegstand kan hier gelukkig weer gegeten en gedronken worden.

 

Eefde heeft 3 spoorlijnen op zijn grondgebied; van boven naar beneden op de foto Arnhem-Deventer, Zutphen – Oldenzaal en Zutphen – Winterswijk. Toch kun je nergens in Eefde in een trein stappen.


 

Geen idee meer op welke reis deze foto gemaakt is, maar het is in ieder geval het ondergrondse station Delft, dat nog steeds wacht op uitbreiding van 2 naar 4 sporen.



Behalve naar Engeland, Wales en Schotland, waagde ik me ook enkele malen over de Duitse grens, zonder dit jaar echt diep in dat land door te dringen. Hier Herzogenrath, dat eigenlijk één stad vormt met Kerkrade. Ik was ook helemaal in Aken, Elten, Emmerich, Nordhorn en Neuenhaus, 4 plaatsen waar je nog klokgelui kan horen van Nederlandse kerken.

 


Busstation Zierikzee Sas.



 

Een hete zomerweek in Engeland. De tram van Blackpool naar Fleetwood was tussen 1961 en 1992 de enige tramlijn in heel Groot-Brittannië. Hij behoort, samen met de Kustlijn van België, tot de weinige tramlijnen die in het toeristenseizoen een veelvoud vervoeren van het aantal passagiers in de winter.


Blik op de TransPennine Express vanuit National Railway Museum in York. Het spoorwegwezen blijft mannen van 4 tot 104 fascineren.

 

Overstappen op Newton Abbot, een plattelandsstationnetje in Zuid-Engeland in een uitzonderlijk hete zomerweek, toen de temperatuur steeg tot een in GB zeldzame 27 graden.


Het ging gepaard met minder mediaspektakel dan de opening van de Uithoftram (zie hieronder). Maar Utrecht kan toch tevreden zijn met die van Busbaan Transwijk, waardoor de ‘HOV-bril’ in en om de Domstad voltooid werd. De busbaan werd in juli 2019 in gebruik genomen.

In mijn poging, een bus te fotograferen op ca. 600 meter afstand, bleek ik de Prins Clausbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal tot monsterlijke proporties te hebben opgeblazen; een vervreemdend tele-effect.


Onderweg op een fietstocht: het busstation van Wageningen, met de bussen in het gelid.


De Belgische grensplaats Poppel, waar ‘Ollanders en Vlamingen vreedzaam co-existeren.



Nog even terug naar Wales. Bij een kort lijntje past een kort treintje, maar één bak, maar dan wel een vrij lange bak. Dit vehikel onderhoudt een 12-minutendienst tussen Cardiff Queen Street en Cardiff Bay (foto), een afstand van precies een mijl (1,6 km).

 

 


De kustplaats Leith bij Edinburgh. Dubbeldekkers rijden in GB in elke stad van enige betekenis, ook in veel kleinere plaatsen dan Edinburgh. Er zou toch niemand in dat land het in z’n hoofd halen om een actiecomité tegen dubbeldekkers op te richten, zoals onlangs is gebeurd in Haarlem. Ik ga ze niet linken.



Voertuig van Docklands Light Railway (DLR) bij de Canary Wharf, zeg maar de Zuidas van Londen, waar time=money en iedereen zwaar gestrest rondloopt.


 

Alweer een heuglijke dag: maandag 30 september. Na jaren van gelazer rijdt hij, de Hoekse Lijn, de metro Schiedam – Hoek van Holland, hier bij station Vlaardingen Centrum.

 

Het erg (plant)aardige nieuwe busstation van Heerlen. Bij het opknappen van het station is hier nu ook eens gedacht aan de bus, die meestal het stiefkind is bij dergelijke operaties.

 

Het busstation boven Den Haag Centraal is decennialang zo’n stiefkind geweest, maar zit sinds november toch ook weer strak in de lak.


Op de valreep van 2019 nog 2 belangrijke tramgebeurtenissen in de lage landen. Op 8 december werd in Antwerpen het verbouwde premetrostation Opera in gebruik genomen, evenals 2 stukken nieuwe infrastructuur. Toch zijn ze in Antwerpen niet erg content met de ontwikkelingen op tramgebied. De frequentie, bijvoorbeeld. Op dit strakke avondplaatje van een tram op de noordelijke Leien moest ik een kleine 20 minuten wachten. Er kwam al die tijd geen tram voorbij naar noord en geen naar zuid.



En dan een bijzondere blik op de tram van Utrecht Centraal naar Utrecht Science Park (v/h de Uithof).  Na een halve eeuw modderen met vervoer naar de campus, eindelijk voldoende capaciteit?



Maar weinig abri’s bij bushaltes bereiken de status van architectonisch monument. Deze abri in Bergeijk (NB) slaagde daar wel in. Hij is namelijk in 1963 ontworpen door Gerrit Rietveld.

Als deze foto de trouwe lezer niet bekend voorkomt, kan dat kloppen. Hij is afgelopen zaterdag genomen voor een aflevering die nog moet verschijnen. Want in de Roaring Twenties ga ik onverdroten door met deze site!

Frans Mensonides
Oudejaarsavond 2019



Eerdere jaaroverzichten:


© Frans Mensonides, Leiden, 2019