Hieronder dan weer het traditionele overzicht van meest
opmerkelijke OV-foto’s van het voorbije jaar. Ik heb het, al even traditioneel,
online gezet om 20:00 uur op oudejaarsavond, toen (vrijwel) alle bussen, trams,
metro’s en treinen naar de garages, remises en opstelterreinen waren gereden.
Het overzicht van ‘Overige’ foto’s (die niets met OV te
maken hebben) verschijnt over ongeveer een week. Voor het samenstellen van
beide overzichten had ik de keuze uit een voorraad van ca. 1200 JPG’s die ik in
de loop van het jaar op mijn Thuispagina geplaatst heb. Ook dat is maar een
topje van de ijsberg. In totaal bediende ik de sluiter een keer of 9000 en
verzamelde ik ruim 50 GigaBite aan fotomateriaal.
In het jaar 2019 zagen we de voltooiing van een aantal
langslepende OV- projecten en hoorden we een hele hoop toekomstmuziek over het
OV. Het regent plotseling OV-plannen, het een nog wilder dan het ander. Wat
ervan terecht komt, moeten we nog maar afwachten. Die hyperloop bijvoorbeeld,
die met mach 1 rijdt, of glijdt, zie ik pas in gebruik genomen worden in het
jaar dat astronauten een rondje schaatsen over de ringen van Saturnus.
Hoe dan ook; het foto-overzicht. Het gaat chronologisch:
winter, lente, zomer, herfst en weer winter. Maar we beginnen toch even in
september, en met een welgemeend Croeso (‘KroiSOH’), wat welkom betekent in het Welsh. Ik was vrij ver van huis voor een site die Nederland en omstreken tot
onderwerp heeft.
Met diezelfde R-bus van Kwiebus bereikte ik het Leerpark in
Dordrecht waar studenten stonden te blauwbekken in de vreemdste abri die ik
ooit ergens gezien heb in Nederland.
De Zwolse Schuttebusbrug, genoemd naar een voormalig stadsvervoerbedrijf in
Overijssels hoofdstad, gaat bij station Zwolle met een slinger over de sporen
heen. De brug werd geopend op 17 februari.
Een keer onderweg bij avond gefotografeerd: het nieuwe busstation van
Tilburg, in gebruik genomen in maart 2019
Eefde heeft 3 spoorlijnen op zijn grondgebied; van boven
naar beneden op de foto Arnhem-Deventer, Zutphen – Oldenzaal en Zutphen –
Winterswijk. Toch kun je nergens in Eefde in een trein stappen.
Geen idee meer op welke reis deze foto gemaakt is, maar het is in ieder geval het
ondergrondse station Delft, dat nog steeds wacht op uitbreiding van 2 naar 4
sporen.
Behalve naar Engeland, Wales en Schotland, waagde ik me ook enkele malen over de Duitse
grens, zonder dit jaar echt diep in dat land door te dringen. Hier Herzogenrath,
dat eigenlijk één stad vormt met Kerkrade. Ik was ook helemaal in Aken, Elten, Emmerich, Nordhorn en Neuenhaus, 4 plaatsen waar je nog klokgelui kan horen van
Nederlandse kerken.
Busstation Zierikzee Sas.
Blik op de TransPennine Express vanuit National Railway Museum in York. Het spoorwegwezen blijft
mannen van 4 tot 104 fascineren.
Overstappen op Newton Abbot, een plattelandsstationnetje in
Zuid-Engeland in een uitzonderlijk hete zomerweek, toen de temperatuur steeg
tot een in GB zeldzame 27 graden.
Het ging gepaard met minder mediaspektakel dan de opening
van de Uithoftram (zie hieronder). Maar Utrecht kan toch tevreden zijn met die van Busbaan Transwijk, waardoor de ‘HOV-bril’ in en om de Domstad voltooid werd. De
busbaan werd in juli 2019 in gebruik genomen.
In mijn poging, een bus te fotograferen op ca. 600 meter
afstand, bleek ik de Prins Clausbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal tot
monsterlijke proporties te hebben opgeblazen; een vervreemdend tele-effect.
Onderweg op een fietstocht: het busstation van
Wageningen, met de bussen in het gelid.
De Belgische grensplaats Poppel, waar ‘Ollanders en Vlamingen vreedzaam co-existeren.
Nog even terug naar Wales. Bij een kort lijntje past een
kort treintje, maar één bak, maar dan wel een vrij lange bak. Dit vehikel
onderhoudt een 12-minutendienst tussen Cardiff Queen Street en Cardiff Bay
(foto), een afstand van precies een mijl (1,6 km).
De kustplaats Leith bij Edinburgh. Dubbeldekkers rijden in GB in elke stad van enige betekenis, ook in veel kleinere plaatsen dan Edinburgh. Er zou toch niemand in dat land het in z’n hoofd halen om een actiecomité tegen dubbeldekkers op te richten, zoals onlangs is gebeurd in Haarlem. Ik ga ze niet linken.
Voertuig van Docklands Light Railway (DLR) bij de Canary Wharf, zeg maar de
Zuidas van Londen, waar time=money en iedereen zwaar gestrest rondloopt.
Alweer een heuglijke dag: maandag 30 september. Na jaren van gelazer rijdt hij,
de Hoekse Lijn, de metro Schiedam – Hoek van Holland, hier bij station
Vlaardingen Centrum.
Het erg (plant)aardige nieuwe busstation van Heerlen. Bij het opknappen van het
station is hier nu ook eens gedacht aan de bus, die meestal het stiefkind is
bij dergelijke operaties.
Het busstation boven Den Haag Centraal is decennialang zo’n
stiefkind geweest, maar zit sinds november toch ook weer strak in de lak.
Op de valreep van 2019 nog 2
belangrijke tramgebeurtenissen in de lage landen. Op 8 december werd in Antwerpen
het verbouwde premetrostation Opera in gebruik genomen, evenals 2 stukken
nieuwe infrastructuur. Toch zijn ze in Antwerpen niet erg content met de
ontwikkelingen op tramgebied. De frequentie, bijvoorbeeld. Op dit strakke avondplaatje
van een tram op de noordelijke Leien moest ik een kleine 20 minuten wachten. Er
kwam al die tijd geen tram voorbij naar noord en geen naar zuid.
En dan een
bijzondere blik op de tram van Utrecht Centraal naar Utrecht Science Park (v/h
de Uithof). Na een halve eeuw modderen
met vervoer naar de campus, eindelijk voldoende capaciteit?
Maar weinig abri’s
bij bushaltes bereiken de status van architectonisch monument. Deze abri in
Bergeijk (NB) slaagde daar wel in. Hij is namelijk in 1963 ontworpen door
Gerrit Rietveld.
Als deze foto de
trouwe lezer niet bekend voorkomt, kan dat kloppen. Hij is afgelopen zaterdag
genomen voor een aflevering die nog moet verschijnen. Want in de Roaring Twenties
ga ik onverdroten door met deze site!
Frans Mensonides
Oudejaarsavond 2019
Eerdere jaaroverzichten:
© Frans Mensonides, Leiden, 2019