Jaaroverzicht 2017 in foto’s – Openbaar vervoer

En zo zat ik dan alweer achter mijn beeldscherm om de beste, of in ieder geval meest opmerkelijke foto’s te selecteren voor de jaaroverzichten. Is het echt al 12 maanden geleden dat ik die van 2016 samenstelde?

Op deze oudejaarsdag de traditionele galerij van de plaatjes die iets te maken hebben met het openbaar vervoer, en waarop vervoermiddelen, reizigers, stations en / of halteplaatsen zichtbaar zijn. Volgende week volgt de categorie Overig.

We kijken terug op een OV-jaar waarin niet alles even gladjes wilde verlopen. Wachten totdat het af is, dat was zo’n beetje het chapiter.

Vergeefs wachtten we in ieder geval op de openingsrit van de Hoekse Metro. Die had in september moeten rijden maar wordt in ieder geval nog tot diep in 2018 vervangen door busvervoer - wel met speciaal Hoeks-design, waarvan we nu gelukkig nog een klein jaar kunnen genieten.

Ook de opening van station Zwolle Stadshagen is op de lange baan geschoven, door gepruts van ProRail, waarover ik enkele weken geleden berichtte. En verder moeten we de directe rit Hengelo – Bielefeld ook uitstellen. Maar die laatste stad bestaat niet, volgens een hardnekkige Duitse complottheorie, dus waarom zouden we ons daar druk over maken?

Ook voor het komende jaar, dat over enkele uren gaat beginnen, staat ons weer een hoop narigheid te wachten, met bijvoorbeeld de Uithoftram die op de openingsdag - naar goed gebruik in Nederland – nog maar half af is. En ik moet ook nog maar zien of we van de zomer nu echt in Amsterdam per metro van noord naar zuid onder de stad door kunnen reizen.

Enfin, hieronder dan een reprise van een stuk of 25 OV-plaatjes die afgelopen jaar op deze site verschenen zijn. Op de eerste foto, niet toevallig, een defect.

 


We beginnen het jaar in januari, oude gewoonte, en zijn in Soest, met de nieuwe exploitant van het Utrechtse streekvervoer, Syntus (die een jaar later ineens Keolis heet, want onder een nieuwe naam gaat het vast allemaal beter). Met dit busvervoer was ook een hoop aan de hand, zowel met de lijnvoering als met de uitvoering. Waaronder: uitgevallen ritten, waarvan er hier een op de foto; de bus is gestrand bij winkelcentrum Overhees.

De hele houding van deze monteur straalt uit: dit probleem kan ik niet oplossen. De bus stond er dan ook nog toen ik een half uur later met een andere bus vertrok en de monteur dat al lang gedaan had.


Het eindpunt van de Amstelveenlijn, die de komende jaren eerst ingekort wordt tot Amsterdam Zuid – Amstelveen, en daarna verlengd van Amstelveen naar Uithoorn.



Daarom alvast een afscheidsfoto van de Amstelveenlijn in zijn huidige gedaante. Hij staat hier op de halte Amstelveen Poortwachter, wat ooit het eindpunt was, midden in de stadsjungle, waar je goed moet uitkijken voor gauwdieven die je je telefoon uit de hand rukken.


Eindhoven had eind vorig jaar de primeur van elektrische, op een accu rijdende stadsbussen. Hier zo’n bus op de foto bij een opvallend gebouw. Vele andere steden volgden in de loop van 2017.



Vernieuwing ook in Antwerpen en Gent, waar de oude PCC-trammetjes uit de jaren 60 en 70 zo langzamerhand vervangen worden door lange (5 geledingen) en ultralange (7 geledingen) Albatrossen.

De meest ideale tramfotoplek in Antwerpen is de Blancefloerlaan, op de linkeroever van de Schelde. De OLV-kerk lijkt op deze telefoto ook op eigen houtje de rivier overgestoken te zijn, maar staat in werkelijkheid gewoon nog op zijn oude plek, ruim twee kilometer van hier.

 

Klarenbeek, op de Arriva-lijn Apeldoorn – Zutphen, een van Nederlands minst drukke stations.

 

Nu eens een project dat gewoon voltooid is – door toedoen van NIMBY-groeperingen wel een paar jaar later dan gepland. Op de hoogwaardige busroute HOV-Velsen (Haarlem – IJmuiden) gaat de bus onder de trein door, toevalligerwijze net op het ogenblik dat ik ter plaatse ben. Sta je op zo’n moment te wachten, dan kun je dat doen totdat je het spreekwoordelijke ons weegt, maar het werd mij na 5 minuten al in de schoot geworpen.

 

En alweer een aanwinst: de Rhein-IJssel-Express Arnhem – Düsseldorf die sinds 5 april 2017 een betaalbare reis naar het Roergebied mogelijk maakt. Hier staat hij op station Oberhausen Hbf, een stad met weinig moois, maar wel een mega-winkelcentrum.



‘Wauw’, dat mag je inderdaad wel zeggen in de spoorkathedraal die Antwerpen Centraal is. Beslist een foto waard, zo vindt ook deze oosterling.

 

Op een verlaten plek op de Veluwe, ergens in de buurt van Stroe, ligt busstation Wittenberg. Mis je hier je bus, dan kun je een uur lang luisteren naar verhalen, die klinken uit een jukebox.

 

Ik haalde halsbrekende capriolen uit – althans zo lijkt het – om deze historische foto te maken: Qlinkbussen die aan de voet van de Groningse Martinitoren over de Grote Markt rijden. Deze drukke bushalte wordt binnenkort opgeheven; de bussen moeten van het gemeentebestuur verdwijnen van deze route door het stadshart.

 

‘Visite brengt altijd vreugde aan; is het niet bij het komen, dan wel bij het gaan’. Zou deze uitzwaaiende wegbrenger zijn logé(e) bij het komen net zo enthousiast begroet hebben als bij het vertrek?  Ik was in Ruurlo, voor het nieuwe museum MORE.

 

Op een doordeweekse zomervakantiedag, vroeg in de middag, dan wil het streekvervoer nog wel eens lege bankjes vervoeren. Op het busstation van Sneek deze middag weinig klandizie voor het ‘ieperbier ferfier’.

 

Ontmoetingsplek van streekbus en stadstram, Antwerpen Zuid. Je pakt hier de bus naar Boom en eventueel die naar het aarsgat van België: Reet.

 

Oosterhout (NB). We zullen ons 2017 blijven herinneren als het jaar dat het maar één keer regende. Maar die bui duurde van 1 januari tot/met 31 december.

 

De Kanaalweg in Leiden kreeg een tunnel onder de spoorbaan naar Utrecht door. Daarmee kwam een eind aan een berucht verkeersknelpunt en black spot. Voetgangers, fietsers, auto’s en treinen zijn nu strikt gescheiden.

 

Op zondag 3 september ging het nieuwe busstation aan de Zeister kant van Driebergen-Zeist open.

 

Vanaf 6 september hielden NS en ProRail elke woensdag een test met elke 10 minuten een Intercity op het traject Amsterdam – Eindhoven. Ik was bij de eerste testdag. Op station Amsterdam Amstel (en verder ook overal) hielden geüniformeerde jongelieden analoge informatieborden omhoog; het maakte een erg oubollige en ouderwetse indruk.

Die felomstreden tienminutendienst heet ook wel, met een onjuiste term, spoorboekloos rijden. Maar als je er een stuk over wil schrijven, ben je met niets anders bezig dan met het spoorboekje. Mede daardoor werd het een van mijn aardigste reisdagen, dit jaar. Het artikel stond, na stevig doortypen op mijn laptop op de terugweg,  nog dezelfde avond online.  Het is alleen genietbaar voor lezers die iets met dienstregelingen hebben.

De langste tramlijn ter wereld, de Vlaamse Kusttram, wordt nog 1200 meter langer als de enorme brug over de sluis van Zeebrugge open staat om een zeekasteel te laten passeren. De andere sluisbrug, een stukje landinwaarts, is dan langdurig dicht, en de tram neemt een meander op zijn route.

 

Een van de laatste trams van de dag in de straten van De Panne, waar ik in september een korte vakantie doorbracht. Die kustplaats aan de grens met Frankrijk had ik twee keer vluchtig bezocht omdat het nu eenmaal het eindpunt is van de Kusttram. Maar je sluit een plaats, hoe mooi of lelijk ook, pas echt in je hart als je er een of meer nachten hebt doorgebracht – en er dus een avondfoto hebt kunnen maken.

 

Hier dan zo’n vervangende bus in speciale Hoekse kleurstelling, bij station Maassluis West, waar niet alleen de metrobaan, maar ook het voorplein op de schop ligt. Die bus lijkt net zo hard uit de bocht te vliegen als het Hoekse Lijn-project, maar hij bleef keurig staan op zijn vier wielen.

 

Er was op de Afsluitdijk ruimte gereserveerd voor een spoorbaan, maar die kwam er nooit. Wel kun je je elk uur door een QLiner laten afzetten bij het Monument op de plek waar de dijk in 1932 gedicht werd.



Goed, we hebben dus dat fiasco met Zwolle Stadshage. Maar station Boskoop Snijdelwijk aan de Abellio-lijn Alphen – Gouda is toch maar mooi open gegaan op 10 december, en er stoppen nog treinen, ook. Toen ik 27 jaar jonger was dan nu pleitte ik namens ROVER al voor opening van dit station. Een gevoel van triomf kon ik niet onderdrukken toen ik uitstapte.

 


 

De laatste twee foto’s in dit overzicht zijn niet door mij gemaakt, maar door iemand anders, en nog nooit eerder gepubliceerd. Het is de Eurobahn-FLIRT die met ingang van 10 december van Hengelo naar Bielefeld had moeten rijden, hier tijdens een proefrit betrapt in Hengelo.

Volgens de insider die me de foto’s toestuurde, is het uitstel te wijten aan de klapspiegel van deze Duitse treinen, het spionnetje waardoor de machinist kijkt of er niemand tussen de deuren zit. Die spiegel zou in Hengelo of Oldenzaal een Nederlandse passagier van het perron kunnen meppen – een passagier met de lengte van een profbasketballer, die helemaal aan de rand van het perron staat, terwijl de machinist is verblind door de laagstaande zon. Een scenario, even waarschijnlijk als een dodelijk ongeval door een sneeuwlawine bij het skiën in het Groene Hart. Maar: veiligheid boven alles, en het levert uitstel op tot 14  januari 2018.

De oplossing? Ze laten de spiegel ingeklapt en gaan uit het raampje kijken voor het vertrek, aldus mijn informant. We gaan het zien in 2018!

Frans Mensonides
31 december 2017
Er geweest: het jaar MMXVII


Eerdere jaaroverzichten:


© Frans Mensonides, Leiden, 2017