De oude modem waarmee deze website t/m 2003 werd geüpload
‘Klinnggg!
piep-piep-piep-piep-piep-piep-piep-piep-piep-piep…
kchchchchcttttt …
kchchchchcttttt …
kchchchchcttttt
… … iiiioiiingggg … iiiioiiingggg … iiiioiiingggg …
tüdelüdelüüü ..
kcht-kcht-kcht’. Zo ging het ongeveer, toch?
Dit is een aflevering in de
reeks: ‘Uyt d’oude modem’, met
stukjes uit de tijd dat mijn site nog geüpload en meestal ook bekeken
werd via
de telefoonkabel, met tussenkomst van een modem. Aan de onderkant van
deze
pagina een overzicht van alle eerder verschenen afleveringen van ‘Uyt
d’oude
modem’.
De jaarwisseling heeft ook dit keer niet veel soelaas
geboden tegen corona. 2022 begint zoals 2021 is geëindigd: met de zoveelste
lockdown tijdens de zoveelste golf. Daarom nog steeds geen nieuwe OV-reisverslagen
op mijn Thuispagina, maar wel weer wat uit het archief geviste artikelen uit de
beginjaren van deze site.
Ja, het is nog altijd het tijdperk van de herhalingen. Onze
staatsomroep zond op 4 januari 2022 opnieuw de complete Elfstedentocht uit van
25 jaar geleden. Op de dag dat ik deze inleiding typ, zaterdag de 8ste,
herhalen ze die herhaling ook nog eens grotendeels. Dus vooruit met de geit!,
ik wil niet achterblijven.
In 2002 en 2003 maakte ik voor mijn ongeïllustreerde rubriek
REFLEXXIONZZ!! een aantal ritten op het stadsbusnet van Leiden en de
randgemeenten. Ik nam de winkeldochters, de 4 dunste lijntjes op een altijd al
vrij dun beklant lijnennet. 2 van de 4 hebben het niet uitgezongen tot in de
jaren 20 van deze eeuw. De 2 andere verbindingen bestaan nog wel, zij het onder
een ander lijnnummer.
In één van de onderstaande hoofdstukken blik ik ook terug op
de oertijd van de Leidse stadsbus, toen taxibedrijf Eltax een ringlijn
verzorgde door de weinige wijken van Leiden waar geen tram reed. Dat bedrijf
hield het als stadsvervoerder vol van 1935-1963, en werd opgevolgd door NZH
(1963-1994), Westnederland (1994), ZWN (1994-1999), Connexxion (1999-2012) en Arriva
(2012-heden).
1994 was dus een soort driekeizerjaar; ik realiseer het me
nu pas. De snelle opeenvolging van exploitanten in de 90’s had een verwoestende
uitwerking op de kwaliteit van het OV en op de relatie tussen busbedrijf en
klant.
De bussen waarmee de stadsdienst gereden werd, evolueerden in
87 jaar van ‘vieze, stinkende benzineblikken’, zoals mijn oma de Fordjes van Eltax
placht te noemen, via grijze barrels, gele standaardbussen en bij het publiek
weinig populaire hybrids tot de elektrische bussen die er nu rijden.
Het oplaadpunt bij station De Vink, beginpunt van de lijnen
1, 2, 3 en 4.
De complete Eltax-dienstregeling in een advertentie in het
Leidsch Dagblad van 29 april 1946.
Overgenomen van de onvolprezen site Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken
9 januari 2022
Foto’s 5 en 6 januari 2022, tenzij anders vermeld
Leeuwenhoek / Bio Science Park
Archief De digitale reiziger, 2013
De Leidse buslijn 11 heeft dezelfde hoofdfunctie als de
Utrechtse met dat nummer; namelijk het vervoeren van universitaire en
HBO-studenten naar hun collegezalen en vice versa. Daarmee houdt iedere
vergelijking tussen Utrecht en Leiden op. Worden de dagelijkse
reizigersstatistieken van GVU-lijn 11 geschreven met 5 cijfers; lijn 11 van Connexxion
blijft ongetwijfeld steken beneden de 1000 passagiers per dag. Het Leidse
universitaire terrein Leeuwenhoek ligt op korte afstand van de binnenstad, en
begint bovendien pal achter het station. Er wordt hier voornamelijk gelopen en
gefietst.
Lijn 11 rijdt in de spits met intervallen van beurtelings 10
en 20 minuten. Het gat van 20 minuten wordt opgevuld door streeklijn 43 (Leiden
Centraal - Wassenaar - Den Haag CS), waarvan de route ook via het universitaire
terrein voert.
Ik neem de bus van 7:50 uur. Het is een touringcar van
Brouwers Tours, met het nummer 11 op een kaartje afgebeeld achter de voorruit.
Als ik de trap opkom, knetteren luide radioklanken me tegemoet; goed om meteen
wakker te worden. Een stuk of 20 studenten en werknemers beklimmen met mij dit
wegkasteel. Wonderlijk, zo’n hoge touringcar met fauteuils, kofferruimte en nog
net geen toiletgelegenheid, op een stadslijntje met een lengte van niet veel
meer dan 2000 meter. Een 20-persoonsbusje was hier toch meer op zijn plaats
geweest; arme kostendekkingsgraad!
We zwieren de bocht door, de Darwinweg op, en rijden langs,
of liever gezegd door, het museum Naturalis. Er loopt over de weg een
loopbrug van het oude Pesthuis uit 1666 naar de nieuwbouw die in 1997 voltooid
is, met onder andere een torenflat voor 10 miljoen inwoners. Dode inwoners wel
te verstaan, waarvan velen zelfs uitgestorven. In het opvallende zilverkleurige
gebouw bevinden zich, naast mineralen en gesteenten, voornamelijk opgezette
dieren en opgeprikte insecten, een collectie verzameld in de loop van eeuwen.
Behalve ondergetekende stappen alle passagiers uit in de
Leeuwenhoek. Afgezien van collegezalen vindt je hier nauw met de universiteit
verbonden high tech bedrijven. Ook het nieuwe hoofdkantoor van
Hoogheemraadschap Rijnland is hier gevestigd. Rijnland heeft een iets langere
geschiedenis dan de andere bedrijven hier; het hoogheemraadschap is opgericht
in de 12e eeuw.
Bij de Mac
De bedoeling van een transferium is dat je er kunt
overstappen van je auto op het openbaar vervoer en omgekeerd. Daartoe stoppen
hier van maandag tot / met vrijdag streekbussen naar Den Haag, Katwijk,
Noordwijk, Lisse, Oegstgeest - en natuurlijk stadsbus 11, waarmee ik hier ben
gekomen.
Waarom vrijwel niemand hier ooit overstapt, heeft een
vervoerspsycholoog (zelf autobezitter) me eens uitgelegd. De forens ziet de
auto als een verlengstuk van zijn huis, en de bus - die hij immers, net als
zijn kantoor, onvrijwillig deelt met anderen - als een verlengstuk van zijn
werk. Wie dus gebruik maakt van een transferium, verkort zijn vrije tijd en
verlengt zijn werkdag. Zo zit dat dus, en anders niet.
Het is een wat donkere morgen in maart; het lijkt, alsof de
zon vandaag niet echt wil opkomen. In de schemering zoek ik de ingang van
MacDonalds. Ik heb wel zin in een vroege kop koffie. Maar die is helaas niet
beschikbaar. Hoewel in het gebouw al personeelsleden rondwaren, is de deur hermetisch
gesloten.
Ik druip af naar het vertrekpunt van de bussen. De ruim
overhuifde abri en het informatiepaneel zagen er fantastisch uit op de dag van
de officiële opening (dat weet ik; ik had er een uitnodiging voor, maar heb de
plechtigheid geboycot). Sedertdien zijn ze echter niet meer gereinigd. Een
vette koek van vuil vertroebelt mijn uitzicht; ik zie bus 11 naderen als een
schim in de schemer.
Dit is een normale Connexxion-bus. Ik heb één medepassagier,
die uitstapt in de buurt van het Hoogheemraadschap; een denderend succes, dit
transferium! Dat vindt ook de provincie Zuid-Holland. De provinciale
magistraten zijn van plan in 2004 een gratis busdienst te introduceren tussen
transferium ’t Schouw en Den Haag; daar zullen de automobilisten wel op af komen,
denkt men. Ik ben benieuwd: de vervoerspsychologie versus de portemonnee; wat
is sterker??
Toch staat het transferium eens per week vol auto’s. Dat
gebeurt merkwaardigerwijze pas op vrijdagavond, als de forenzen voor wie het
bedoeld was, thuis het begin van hun weekend zitten te vieren. De voertuigen
die hier dan staan, zijn geen forensenauto’s, maar sportieve, fraai uitgedoste
lef-wagens.
Er komen mannen die op auto’s geilen. En vrouwen die geilen
op mannen die op auto’s geilen. En ook wel vrouwen die zelf op auto’s geilen,
heb ik me laten vertellen.
Het gaat om de mooist opgetuigde auto, met de juiste
spoilers, de juiste [noem maar een auto-term; ik ben er niet in thuis], de
juiste lampen en de juiste stereofonische lawaai-installatie, met een toereikend
aantal decibels. Je laat je auto daar bekijken, bekijkt zelf die van anderen,
spreekt er op bewonderende kennerstoon over, en je vindt je eigen wagen toch
stiekem de mooiste.
Heel populair is het ‘gummen’, ofwel het ‘burnen’: de auto
op de handrem zetten en dan volop gas geven. De wielen draaien dan stationair,
en brengen een wolk van stuivend stof voort, gecombineerd met de geur van
smeltend rubber. Na een stijf kwartiertje burnen zijn allevier de banden wel
versleten. Dan kun je zaterdagmiddag naar de bandenwinkel om vier nieuwe te
kopen en om daar de halve middag te ouwehoeren met andere autobezitters; over
jouw bolide en de hunne. Je zult mij dit alles niet horen veroordelen, maar het
kost me toch erg veel moeite om er de gein van in te zien.
De politie houdt op vrijdagavond een oogje in het zeil. De
taferelen die zich dan op het transferium afspelen worden oogluikend
toegestaan; men is al lang blij dat dit soort mensen zich vrijwillig isoleert,
in plaats van zich over de gehele gemeenschap te verspreiden.
Het was laatst op TV West, en het stond ook in de krant. Ik
geloof het direct, zonder de behoefte te gevoelen, er op vrijdagavond eens
langs te gaan, met mijn fiets. Kun je met een fiets ook “gummen”? Een vraag die
hier onbeantwoord moet blijven.
lente 2003
Wat is er van lijn 11 geworden, anno 2022? Toen ik dit stukje uit 2003 herlas,
kon ik me niet eens meer herinneren dat er ooit een lijn 11 geweest was. Die
lijn is al lang verdwenen uit het busboekje, maar hij krijgt op maandag 10 januari
2022 een verre opvolger in de nieuwe lijn 9. Dat is een spitslijn die Leiden
Centraal verbindt met wat nu Bio Science Park heet; de naam Leeuwenhoek is wat
in onbruik geraakt.
Het transferium ’t Schouw / A44 ligt nog steeds bij de Mac, maar telt wat
minder parkeerplaatsen dan toen. De bushalte bij het transferium heet nu
Oegstgeest - Bio Science Park West. De bussen die er halteren zijn de nieuwe R-net’s
Katwijk – Leiden (lijn 430 / 431) en
lijn 38: Katwijk Unmanned Valley / Vliegkamp Valkenburg – Leiden. Die gratis
bus naar Den Haag is er nooit gekomen; er rijdt nu zelfs geen betaalde bus meer
die kant op.
De bussen naar Leiden Centraal halteren nog steeds aan de
kant van de Mac. Voor die naar Katwijk moet je een halve kilometer omlopen over
een rommelig, onoverzichtelijk fiets-voetpad langs een in aanleg zijnde weg,
onder een tunnel door. Ik kan me niet voorstellen dat je daarmee veel
automobilisten uit hun vierwieler krijgt.
Als ik hier rondloop voor de foto’s – en dat is op donderdag 6 januari 2022,
halverwege de middag – staan er dan ook maar enkele tientallen auto’s
geparkeerd. In de meeste daarvan zitten mensen achter het stuur met een trog vol
vette kledder die ze zojuist aangeschaft hebben bij de MacDrive. 15:00 uur, een
ideaal dinunch-uur, in mijn terminologie.
Een complete mislukking, dit transferium. En of er op
vrijdagavond achter de Mac nog gegumd en geburned wordt; ik zou het de lezer
niet kunnen vertellen.
Poelgeest
Archief De digitale reiziger, 2020
Een landerige zondagmiddag in de wijk Poelgeest. Rijtjes
nieuwe huizen, in de voorgeschreven kleuren, met voor elk minstens één auto. In
de verte is hoogbouw in aanbouw. Jongens spelen een partijtje voetbal op een
blubberig graslandje. De busabri op de Jac. P. Thijsselaan is bevlekt met
modderige balafdrukken.
Dit is Oegstgeest, wat je alleen al ziet aan de wat frivole,
doch slecht leesbare geel-op-oranje straatnaambordjes. De wijk wordt afgesloten
door de spoorlijn naar Haarlem en Schiphol. 20 keer per uur hoor je hier het
gedruis van een passerende trein. Aan de overzijde ligt de Leidse Merenwijk. Ik
volg met mijn ogen de hoogspanningskabels die een vore door Poelgeest hebben
getrokken; het lome ritme van hoog-laag, hoog-laag, hoog-laag, naar de horizon.
Poelgeest, een planologisch ongeluk, waarover grote
beroering is ontstaan in de politiek van het normaal zo bedaagde villadorp.
Voor tientallen miljoenen euro’s is de gemeente het schip ingegaan met de bouw
van deze wijk. Bovendien kon een belangrijke belofte niet waargemaakt worden:
Poelgeest had een plek moeten worden met optimale ontsluiting door het openbaar
vervoer.
Begin jaren 90, toen dit wijkje met 1000 woningen op de
tekentafel lag, was het de bedoeling dat NS een station zou openen ter hoogte
van de Merenwijk en Poelgeest; een kleine 2 kilometer ten noordoosten van
Leiden Centraal. Ter hoogte van het nieuwe station - Leiden Noord was de voor
de hand liggende werktitel - zou een fietsers-, voetgangers- en bustunnel onder
de spoorbaan door komen, om Leiden en Oegstgeest met elkaar te verbinden.
Dat station is er nooit gekomen; het is definitief van de
baan. Over de tunnel wordt nog zwaar gesteggeld tussen beide gemeenten. Als de
verbinding alsnog aangelegd wordt, dan kunnen de Poelgeesters gebruik maken van
bus 45 die zijn eindpunt heeft in de Merenwijk; aan de andere kant van het
spoor. Hemelsbreed ligt dit eindpunt op 200 meter van de abri op de Thijsselaan
waar ik nu sta; om er te komen is een wandeling van een klein kwartier
noodzakelijk.
Poelgeest kreeg een minimale OV-voorziening, waarvoor geen
bus werd ingezet doch een taxi. Onder lijnnummer 27 worden in de spits enkele ‘vaste’
taxiritjes gereden tussen het station en deze geïsoleerde wijk. Gedurende de
rest van de dag heb je de beltaxi lijn 527, die uiterlijk een uur voor de rit
telefonisch ontboden moet worden.
Gedurende de afgelopen maanden heb ik Poelgeest enkele malen
moeten bezoeken, om redenen die hier niet vermeld zullen worden. Het heeft me
enige moeite gekost, te achterhalen waar lijn (5)27 naar Poelgeest vertrok.
Niet van de taxistandplaats aan de voorzijde van het station, zoals voor de
hand gelegen zou hebben; ook niet van het busstation met het DRIS. Ook de
juffrouw van de telefonische taxicentrale kon het me niet vertellen.
- Hij vertrekt van het station Leiden Centraal.
- Ja, dat begrijp ik. Maar waar precies? Dat station is zo groot.
- Ja, kweenie. Hij vertrekt van het station Leiden Centraal, staat hier.
- Van voren of van achteren?’
- Van station Leiden Centraal.
- Mevrouw, bent u écht een mevrouw, of heb ik een computer aan de lijn, die in
een oneindige lus staat?
- Van Leiden Centraal, staat in mijn computer.
Door schade en schande ben ik erachter gekomen dat de taxi
vertrekt van de achterzijde, en wel bij de halteplaats voor de bus naar
congrescentrum Leeuwenhorst. Daar hangt geen haltebordje met het lijnnummer
(5)27; je moet het allemaal maar raaien, blijkbaar.
Poelgeest
Archief De digitale reiziger, 2020
Een uur geleden heb ik de taxi gebeld voor de terugrit van
Poelgeest naar het station. Deze keer kan het niet missen. In de bewoonde
wereld van Poelgeest staat slechts één halte; de andere ligt tussen in aanbouw
zijnde huizen en zal nog minder vaak gebruikt worden.
Op het voorgeschreven uur komt er een taxi aanrijden van het
bedrijf met de speaking name Wielkens. Je kunt op deze taxilijn gewoon met
sterren en strippen reizen, maar de chauffeur heeft geen stempel bij zich. Hij
plaatst een paraafje op mijn strippenkaart en begint te rijden. De brug naar de
Oegstgeesterweg vormt de enige uitgang van deze wijk.
Uit het gekraak door de mobilofoon komt het woord ‘Eurotransplant’
naar voren. ‘Eurotransplant’, zegt de chauffeur. ‘Die ritjes rij ik graag. Die
klanten zeggen niks terug, nietwaar? Ha, ha, ha! Heerlijk, nergens op hoeven
letten. Ja, niet dat mijn normale klanten nou zo lastig zijn, hoor. Maar voor
Eurotransplant rij ik lekker onderuitgezakt, met de radio keihard. Die klantjes
protesteren niet!’
Mijn morbide fantasie produceert beelden van een nachtelijke
taxirit met geraamten, on-doden, Dracula’s en zombies als passagiers, schouder
aan schouder op de achterbank. Bij storm, bliksem en regen, uiteraard, en met
passende griezelmuziek op de achtergrond.
Achterzijde station. De taximeter staat op 8 euro. Dat hoef
ik vanzelfsprekend niet te betalen, dat moet Connexxion betalen aan Wielkens,
en VOC Leiden weer aan Connexxion.
Een paar dagen later stap ik op een andere stadslijn, en
gebruik de strippenkaart waarop die paraaf staat van de taxichauffeur. ‘Dat was
een taxirit’, verklaar ik aan de buschauffeur, ‘hij had geen stempel bij zich’.
De man kijkt me met troebele ogen aan, geconfronteerd met een kwestie die zijn
bevattingsvermogen verre te boven gaat, en waar hij zich liever ook niet nader
in verdiept. Hij knalt zijn stempel over de paraaf heen.
Mijn ritje van Poelgeest is daarmee met terugwerkende kracht
geheel gratis geworden, al kostte hij 8 euro. Een tunnel en een nieuw station
kosten tientallen miljoenen euro’s, daar kun je heel wat taxiritjes voor maken.
Dat schijnt de redenering te zijn van NS en de gemeenten Leiden en Oegstgeest.
En zo werd Poelgeest géén wijk met optimale OV-ontsluiting, en vaart alleen
Wielkens er wel bij.
zomer 2003
Van de week, nu weer in 2022, fietste ik eens door Poelgeest, en heb vergeefs
gezocht naar die ene abri op de Thijsselaan. Die is al lang met de grond gelijk
gemaakt, en buslijn (5)27 is al jaren geleden opgeheven. Poelgeest is nu
helemaal niet meer bereikbaar met het OV. De dichtstbijzijnde halte is een
kilometer ver.
Ik las in dat oude stukje dat ik een paar keer in Poelgeest
geweest was om redenen die onvermeld moesten blijven. Die bezoeken waren indertijd
blijkbaar zo geheim dat ik ze me zelf aanvankelijk niet meer te binnen kon
brengen. Maar uiteindelijk gaf mijn geheugen prijs dat ik indertijd betrokken
was bij een OV-kwaliteitsonderzoek dat een vertrouwelijk karakter droeg. Als je
dacht dat ik iets spannends had gedaan in Poelgeest, dat het daglicht niet kon
verdragen, nee.
Het voor mijn doen wel heel vroege ritje in het volgende
hoofdstuk stond ook in verband met dat onderzoek.
Industrieterrein Roomburg
Archief De digitale reiziger, 2009
‘Michel, Michel, de bus komt eraan!’. Een schel
vrouwengekrijs graait en grijpt over het vrijwel verlaten en in duister gehulde
busstation bij Leiden Centraal. Michel zet het op een rennen, en is nog net op
tijd. Gelukkig maar; een uur wachten bij een temperatuur van minus 8 graden
Celsius is geen plezant begin van een werkdag.
Met een stuk of 25 passagiers rijdt de bus door de nanacht.
De meesten van ons zijn medewerkers van DZB, De Zijl Bedrijven, dat geen
sociale werkplaats meer genoemd mag worden. DZB ligt bij het eindpunt van deze
lijn, op het bedrijventerrein Roomburg, langs de spoorlijn naar Utrecht.
Mijn buurman draait een CD van Koos Alberts op zijn walkman,
en weet misschien niet dat het maar kitsch is. Aan de overkant van het
gangpad zit een schriel wijfje met een gebreide muts op het schedeldak. Met een
bozige blik en half dichtgeknepen ogen kijkt zij voor zich uit; op dit vroege
uur nog niet openstaand voor menselijk contact.
De bus verlaat de Hoge Rijndijk voor een meandertje door de
wijk Meerburg. Speciaal voor de bewoners van Zorgcentrum Roomburg rijdt lijn 28
op elke rit een kleine kilometer om. Vergeefs, op dit vroege tijdstip; de
bejaarde bewoners van Roomburg stellen hun mobiliteit vandaag uit totdat de zon
is opgekomen.
We zijn terug op de Hoge Rijndijk. Er stapt een forse man in
met een woeste zwarte baard en een vettig petje. Hij groet de chauffeur, die op
deze lijn al zijn klantjes kent, en ploft neer naast een collega. ‘Weer een
dag…’ zucht hij.
Weer een dag. Deze mensen doen tientallen jaren hetzelfde
werk, vormen zoiets als een grote familie, stel ik me voor, met alle problemen
van dien, en hoeven zich geen zorgen te maken over hun CV, hun commissariaten,
hun voorkennis, hun netwerk en hun loopbaanmanagement.
‘Heb jij je nog opgegeven voor dat kerstgedoe, dan?’, hoor
ik vragen. De bus bereikt het eindpunt, de halte Zaalbergweg, genoemd naar een
Leids grootindustrieel, die zich bezighield met de fabricage van wollen dekens.
Werknemers drommen naar de glazen toegangsdeuren van DZB, waarachter het in
ieder geval warm is.
Nieuwbouwwijk Roomburg
Archief De digitale reiziger, 2009
Ik zet mijn ijsmuts op en loop over een fietspad in de
richting van station Lammenschans. En denk over de wonderlijke voorgeschiedenis
van deze buslijn, nummer 28. Ooit reed de NZH onder lijnnummer 60 van
Noordwijkerhout naar de wijk Meerburg, en was er een apart spitslijntje naar
DZB. In 1994 werd lijn 60 ingekort. Dat kwam erg ongelukkig uit, want er zou
een groot asielzoekerscentrum geopend worden langs de snelweg A4, tussen
Meerburg en Roomburg, vol mensen zonder auto en met een vervoerbehoefte in hun
nieuwe vaderland.
De gemeente Leiden besloot in het voorjaar van 1995 een
buslijn Leiden Centraal - Meerburg - Asielzoekerscentrum - Roomburg in het
leven te roepen, tegen een afwijkend tarief. Het ministerie van Justitie,
verantwoordelijk voor het wel en wee van de asielzoekers, verleende subsidie
voor een periode van 3 jaar. De exploitatie werd gegund aan DZB, in
samenwerking met taxibedrijf Schutte. Deze buslijn heette om één of andere
duistere reden de R-bus. Sommigen verstonden het als Airbus, en zagen een
zwevend gevaarte voor zich.
Westnederland, die NZH in onze regio was opgevolgd als
busmonopolist, was des duivels over deze doorbraak van zijn alleenheerschappij.
Ik heb de districtschef er toen fijntjes op gewezen, dat het
streekvervoerbedrijf zelf lijn 60 had ingekort. ROVER prees het initiatief van
de gemeente, maar was niet erg ingenomen met de tariefbreuk die daarvan het
gevolg was.
De Reiziger, het clubblad van ROVER, verzocht mij een
achtergrondartikel te schrijven over deze R-bus, en dit te larderen met enkele
interviews met opvarenden. Daar ik toen nog een voltijdbaan had, maakte ik het
ritje op een zondag. Er waren geen DZB-ers om te interviewen, en ook de
bejaarden bleven die dag binnen. Ik behielp me dus met de asielzoekers, waarvan
er slechts één, een vrouw uit een brandhaard in de Balkan, wat gebroken Engels
machtig was.
‘Bus werry
nice, Holland werry nice country, people nice’. Veel meer kreeg ik niet
uit haar, na een zeer moeizame uiteenzetting over het doel van het
vraaggesprek; ook mijn Engels gaat het pidgin-niveau nauwelijks te boven. Omdat
haar commentaar wat mager was, begon ik haar ook te ondervragen over waar ze
heen ging met die bus. Verder sneed ik de vraag aan, hoe zij er zo toe was
gekomen, haar huis en haard achter te laten voor een vlucht naar Holland.
De vrouw gaf nietszeggende antwoorden en begon me steeds
angstiger aan te kijken. Misschien vermoedde ze in mij een geheim agent uit
haar vaderland, zich uitgevende voor journalist van een tijdschrift over
openbaar vervoer.
Na afloop schaamde ik me een ongeluk, dat ik een
vluchtelinge had ondervraagd over zoiets triviaals als een stadsbus. Ik
besloot, dat journalistiek niets voor mij was. En dat is de reden, dat je
sedertdien in OV-reisverhalen van mijn hand nooit meer een interview hebt
gelezen.
Herfst 2002
En dan nu weer een sprong naar het heden van 2022. Ja, 2002
is al 20 jaar geleden….
Aan lijn 28, die toen liep van Oegstgeest Haaswijk naar de
bierfabrieken van Heineken, heb ik in 2009 een apart verhaal gewijd. Die is nu
vervangen door lijn 7, Leiden Centraal – Zoeterwoude-Rijndijk, die alleen rijdt
van maandag t/m vrijdag overdag. Buiten die tijden maakt lijn 187 (Leiden –
Boskoop) een extra lusje door de wijk Roomburg.
Reïncarnatie van lijn 13 in De Kooi
Archief De digitale reiziger, 2009.
Het Leidsch Dagblad schreef op zaterdag 7 juni 2003 dat
buslijn 13 / 14, de ringlijn die vrijwel alle Leidse buitenwijken met elkaar
verbindt, met opheffing wordt bedreigd. Dat is het gevolg van een bezuiniging
van € 330.000 die het rijk in 2004 zal opleggen aan Leiden.
Nou moet ik toegeven: het ringlijntje haalt geen
indrukwekkende vervoersstatistieken. Maar toch vind ik de opheffing jammer, om
meer dan één reden. De ringlijn komt in hoeken en gaten van de stad, die niet
door andere buslijnen bediend worden. Bovendien doet de lijn vrijwel alle
bejaarden-, zieken- en verpleeghuizen aan, en wordt hij gereden met
lagevloermaterieel, ten gerieve van de slecht ter been zijnde reiziger. In mijn
ROVER-tijd, toen de ring ook al vaak ter discussie stond, hamerde ik altijd op
de sociale functie ervan, maar in de 21ste eeuw is dat misschien geen geschikt
argument meer om een zwakke broeder in het lijnennet te behouden.
Een tweede argument, nog minder rationeel dan dat van de
sociale functie, is de historische waarde van lijn 13 / 14. Ooit bestond de
Leidse stadsdienst uit niet veel meer dan deze ringlijn, die daarmee in zekere
zin de oerlijn is van het net.
–
Eltax-stadsbus naar De Kooi op het Stationsplein. 1958.
Foto: A. van Vliet, gevonden op beeldbank Erfgoed Leiden en omstreken
In 1935 begon de Fa. Eltax desondanks een stadsbusdienst
binnen Leiden. Niet lang daarna opende het bedrijf de ringlijn.
Tot in de jaren 60 heeft Eltax het volgehouden, in een stad
die zich langzaam maar zeker uitbreidde tot ver buiten de bestaande tramroutes.
De tram verdween in 1961 uit de Leidse straten, maar dit wil niet zeggen dat
Eltax daarna het monopolie verwierf over het stadsvervoer. Dat ging naar de
ex-tramexploitant NZH, die Eltax uit de stad verdreef in 1963, het jaar dat wij
in Leiden Zuid-West kwamen wonen. Eltax bestaat tot de dag van heden voort als
taxibedrijf, en heeft zich met OV nooit meer ingelaten.
Ik heb nog heel wat herinneringen aan het
Eltaxtijdperk.
Vóór 1963 logeerde ik al vaak in Leiden; mijn grootouders woonden er.
De vrouw links op de foto lijkt wel wat op mijn oma, en de man bij de
busdeur op mijn opa; zo gingen senioren gekleed in de 50's.
Ik zat
veel liever in een tram dan in een bus, maar tegen een Eltax-ritje zei ik toch
ook nooit nee. Altijd zette ik een keel op, als de volwassenen besloten dat het
mooi weer was, en de fiets werd genomen in plaats van de bus.
Eltax reed in mijn prille jaren met blauwe Mercedesbussen,
allesbehalve in lagevloeruitvoering. Die bussen waren meters hoog, je moest er
op handen en voeten inklauteren - herinner ik me, en dat wás natuurlijk ook zo;
ik heb ze alleen betreden met korte peuter- en kleuterbeentjes. Als ik zo’n bus
terug zou zien, zou ik zeggen: ‘Wat zijn die dingen kléin!’
Erg populair was Eltax niet. Vele Leidenaars deelden mijn
voorkeur voor de tram. Mijn oma sprak altijd over ‘die smerige, stinkende
benzineblikken’, een kwalificatie die beslist niet van toepassing was op die
nieuwe Mercedessen. Die was nog blijven hangen van hun voorgangers, de beruchte
Fordjes, uitgerust met een walmende Perkins dieselmotor. Van die bussen is in
1959 het laatste exemplaar naar de sloper gereden.
In de laatste jaren van Eltax kreeg de ringlijn twee
uitlopers naar de nieuwbouw; een naar het Morskwartier en een naar Zuid-West.
De bus reed via die laatste wijk door naar de Garenmarkt in de binnenstad.
Na de opheffing van Eltax in 1963 kregen we NZH-lijn 2
(later 12): Zuid West - Centrum - Station - Oegstgeest. Weer een paar later
werden de stadslijnen zoveel mogelijk geïntegreerd met het streekvervoer, en
reed de bus vanuit Zuid West door naar Katwijk, onder lijnnummer 41. Deze lijn
heeft alle wijzigingen overleefd, en bestaat anno 2003 dus nog steeds.
Hetzelfde geldt dus voor de ringlijn die, als het aan de autoriteiten ligt, aan
het eind van dit jaar wel met pensioen kan. Tijd voor een - hopelijk voorbarige
- afscheidsrit.
Reïncarnatie van lijn 13 in Zuid-West
Archief De digitale reiziger, 2009
Vroeger hoorde je in de ringlijn het sappigste Leids, in
drukke gesprekken over niks, tussen mensen die elkaar toevallig waren
tegengekomen in de bus. Echte Leidenaars schijnen elkaar op een of andere wijze
altijd te herkennen, zijn meestal ook familie van elkaar, in de zoveelste
graad, en beginnen ogenblikkelijk tegen elkaar te schreeuwen en te zwetsen.
Misschien zal ik er gedurende de volgende 40 jaar aan wennen. Vanmiddag zitten
er alleen maar solitaire allochtonen in de bus, bij wie de rollende ‘r’ niet
over de lippen komt.
Ik zie op deze overbekende route niets nieuws meer, en
alleen maar herinneringen.
Voorbij Lammenschans duiken we de statige Professorenwijk in
en passeren we de 2 middelbare scholen waar ik 6 jaar, resp. 11 weken op de
leerlingenlijst heb gestaan (en niet veel meer heb gedaan dan dat). In 1968,
toen ik naar de brugklas ging, had de NZH net de route van de ringlijn
veranderd, zodat hij voortaan buiten de Professorenwijk om zou rijden. Mijn
moeder was ten einde raad (hoe moest ik nu bij storm en regen en sneeuw en
ijzel op school komen?) en schreef een boze brief naar de NZH. Daarop zal ze
niet meer retour gekregen hebben dan een beleefd antwoordbriefje. Ik leerde
toen al, dat OV nooit rekening houdt met wensen van individuen, en heb zes jaar
lang in weer en wind naar die rotschool gefietst. Wanneer de Professorenwijk
weer is teruggekeerd in de route van 13 / 14; dat weet ik echt niet meer.
Meelfabriek
Archief De digitale reiziger, 2009
Wat verderop, langs de slingerende Zijlsingel, ligt de
voormalige meelfabriek (mailfabriek, schreef ik bijna), eens deel uitmakend van
het Meneba-concern. Het is één van de hoogste gebouwen van de stad; een grote
stenen olifant, grimmig als een dwangburcht en indrukwekkend in zijn
lelijkheid.
Veel jongens uit mijn buurt gingen in de zomervakantie
werken in de meelfabriek, waaronder mijn broer. Ik deed niet mee, had weinig
geld nodig, zei ik, maar had eigenlijk een broertje dood aan hard werken.
Erg enthousiast werd ik ook niet van de verhalen die ik hoorde.
De hele dag sjouwen met balen meel van 50 kilogram, in een smerige en onveilige
fabriek. Er was een gammele paternosterlift, waarmee in die tijd een dodelijk
ongeval gebeurd is. Je kon in de pauze zonnen op een 40 meter hoog richeltje -
liever maar niet naar beneden kijken. Volgens het getuigenis van mijn broer
bestond het personeelsbestand voor een aanzienlijk percentage uit debielen, van
wie er nog wel eens een in een silo viel, in een tijd dat ARBO nog niet in het
afkortingenwoordenboek stond.
15 jaar geleden verlieten de arbeiders de fabriek. Naar goed
gebruik in deze stad hebben ze het complex eerst maar eens een poosje laten
staan wegrotten. Vervolgens is het - vermoedelijk omdat niemand zin had, het te
slopen - uitgeroepen tot industrieel erfgoed. Het gebouw zal verbouwd worden
tot appartementencomplex.
Bij de monumentendagen, afgelopen september, was het
opengesteld. Je kon het dak op, en achter een wrakke reling van het uitzicht
genieten - een beker die ik aan me voorbij heb laten gaan. Wel heb ik
rondgedwaald door de onderste twee, drie verdiepingen - een duister inferno; ik
gaf mezelf met terugwerkende kracht groot gelijk, dat ik er niet heb willen
werken.
Aan het eind van de rit rijdt de bus nog een rondje door het
Houtkwartier, een wijk met opvallend veel onderwijsinstellingen. Op de
Zweilandlaan zie ik een trapje dat naar een deur leidt die wat raar boven het
maaiveld uitsteekt. Het trapje jaagt me nog altijd de stuipen op het lijf. Ik
weet, wat erachter zit (en ruik die penetrante chloorwalm weer): een nog veel
langere trap naar beneden, die vroeger voerde naar het instructiezwembad.
En ik heb er wat instructie genoten! Verspreid over de
periode 1965-1970 toch wel een les of 280, voordat ik een zwemdiploma A kon
tonen. Zwemmen behoorde tot de 1001 dingen die ik niet kon en durfde. Het
schoolzwemmen was altijd op dinsdagmiddag, en zondagavond gierden de zenuwen me
al door de buikholte; kinderleed waar volwassenen geen vermoeden van hebben.
Tegenwoordig komen die twee trappen uit bij een sportschool. Heerlijk, zelf
volwassen te zijn, en die weg niet te hoeven gaan als je niet wilt!
Bij het station stap ik over op een andere Citaro, die het
westelijke gedeelte van de ring gaat berijden. Deze rit voert door de nieuwe
stadswijken, waar minder herinneringen liggen. De halte Trompweg in Voorschoten
moet nog even genoemd worden. Deze wordt bediend sedert 2001. Daarmee kwam de
ringlijn voor het eerst in zijn 65-jarig bestaan buiten de gemeentegrenzen.
Tot slot dit: lijn 13 en 14 moeten behouden blijven!, want
ze vormen ook een soortement erfgoed.
Lente 2003
Maar deze lijn verdween en is nooit meer teruggekomen, al
zijn de nummers 13 en 14 nog wel gerecycled en een poosje gedragen door lijnen
met een andere route. Kronkellijnen, maar nooit meer ringlijnen.
Wat ik in 2003 nog vergat te vertellen over de ringlijn: op
die weinig gebruikte, door de rustige lanen van nieuwbouwwijken sukkelende bussen
werden vaak chauffeurs ingezet die het tempo van het stadsverkeer niet konden
bijhouden. Veel stokoude chauffeurs met 45 dienstjaren, of juist piepjonge, die
net hun grootrijbewijs hadden. Verder zag je soms heel vreemde types achter
het stuur.
Ook die ene aartsluie controleur trof ik er vaak. Hij stapte
in bij Leiden Centraal, controleerde even de stempeltjes van de 3 à 4
passagiers en zat de rest van de rit uit op de achterbank, helemaal totdat de
bus weer terug was bij het station.
Dat alles onderschrijft het sociale karakter van de ringlijn
wel. Maar het is voltooid verleden tijd.
Als ik nu, nog steeds woonachtig in Zuid-West, in de Mors
moet wezen, kan ik kiezen uit een halfuur lopen, een busreis met overstap bij
Leiden Centraal, of 6 à 7 minuten fietsen. 3 maal raden, wat ik dan doe!
Betere berichten dan over de stadsbus van Leiden kan ik geven over de verbouwing van de
Meelfabriek tot o.a. appartementen. Dit project lijkt in dit pas begonnen jaar
2022 toch nog op zijn voltooiing af te koersen.
Frans Mensonides
Deel 0: Gecensureerd:
aan het
ziekbed van een wethouder (1998, 2001) - 15 jaar thuispagina
Deel 1: Nunc est bulborum; langs
de Geestlijn (2003)
Deel 2: Opkomst en ondergang van
Lovers Rail (1996-1998)
Deel 3: Twee
(mis)managersportretten: Zich
installeren (2002) en Wereld
op Wielen (2000)
Deel 4: Spoorrampjaar 2001
Deel 5: Het hoofdstuk Horeca:
een paar eet- en drinkervaringen (1999, 2000)
Deel 6: Start van Syntus
(1999)
Deel 7: Langs Lange Lijnen: Emmen -
Groningen, met toegift in Beijum (1998)
Deel 8: Stadsdienst Alkmaar op de
digitale snelweg (1997)
Deel 9: Bahn en
Kerstmarkten in het Ruhrgebiet (1998, 1999)
Deel 10: The Lotus Man en andere
ICT-treurnis (1999-2003)
Deel 11: Het aller, allerbeste
uit Langs Lange Lijnen (voorjaar 1998)
Deel 12: Treinreizgerstypen
(1998-2000)
Deel 13: Vier uit 'twee;
verhalen uit REFLEXXIONZZ! (2002)
Deel 14: Lange Lijn langs de Lek
(1998; met foto's uit 2013)
Deel 15: Mannen van 45
(2002)
Deel 16: Provinciaal triest:
Stadsvervoer 4 provinciehoofdsteden (1999-2000)
Deel 17: Buffel-blues;
oostelijke nevenlijnen (2001)
Deel 18: Lange lijnen langs d'oude
Haarlemmermeerlijn (2000 - 2001)
Deel 19: Het volgen van
sportevenementen / Mekkero (2003)
Deel 20: De
informatie-oorlog; een toekomstvisioen (2000)
Deel 21: Eeuwprobleem
(1998)
deel 22: Bussen in het oosten des
lands (1998/2000)
deel ??: Mijn eigen
Zeestraat van Huygens (2002/2003)
deel 23: Het
Bezzte uit REFLEXXIONZZ!! (2000)
deel 24: Foutje?
Blanco erover! Stoptrein 's Hertogenbosch - Nijmegen
deel 25: Het
meezzt fantazztizzche uit REFLEXXIONZZ!!
deel 26: Eeuwig
vrijgezel, ofwel: de onbestaanbare 'nomo' (2003)
deel 27: Vier
aparte typetjes uit REFLEXXIONZZ!! (1999-2003)
deel 28: 'Ik
hoop dat hij nog te eten is!' Verloedering van de stationsrestauratie
(1998-2003)
deel 29: 'Solstitium'
en nog 2 andere literair bedoelde apartjes (2002/3)
deel 30: Oant sjen, hete Friese
7-stedentocht (2003)
deel 31: Interliners
(1996)
deel 32: Drie
bijzondere stadsdiensten: Almere, Apeldoorn en Arnhem (1996)
© Frans Mensonides, Leiden, 2022